پژوهشگر عراقی: مسافت و امنیت دو پاشنه آشیل اتصال برق عربستان به عراق است

بغداد- ایرنا- رئیس مرکز پژوهش های «ارتقاء» عراق می گوید که دو مانع بزرگ در راه توافق عربستان و عراق برای اتصال شبکه برق، مساله مسیر طولانی انتقال نیرو و از آن بدتر، تامین امنیت مناطقی است که عمدتا از بیابان های دو کشور می گذرد.

«عباس العرداوی» رئیس مرکز پژوهش های «ارتقاء» عراق امروز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در بغداد اشاره می کند که توافق اخیر بین بغداد و ریاض برای وارد کردن برق از عربستان، موضوع جدیدی نیست زیرا در هر دوره ای چنین توافقاتی انجام می شود و تاکنون دهها هیات برای اینگونه توافق های برقی به کشورهای عضو شورای همکاری اعزام شده اند اما نتیجه قابل ذکری در پی نداشته است.

این پژوهشگر عراقی می افزاید: نیاز مبرم عراقی ها به انرژی در شرق عراق است؛ در حالی که تولید برق عربستان در غرب آن انجام می شود که مسافتی طولانی را در بر می گیرد و مسائلی مانند تاسیس پست های انتقال نیرو، مسیر انتقال، امنیت سازی در مسیر انتقال برق را دارد.

به گفته العرداوی، هم شرق عربستان در مرزهای عراق و هم غرب عراق که قرار است خطوط انتقال از آن عبور کند، مساحتی وسیع از بیابان ها و مناطق ریگزار غیرمسکونی است که یکی از مهمترین مسائل و موانع در ایجاد خط انتقال به شمار می رود.

وی این اتفاق را ابزار فشاری سیاسی از سوی طرف هایی بر می شمارد که نمی خواهند، عراق تولیدکننده برق باشد بلکه آن را واردات محور می خواهند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha