کمال دین با تجلی ولایت

۲۷ تیر ۱۴۰۱، ۸:۴۷
کد خبر: 84824608
کمال دین با تجلی ولایت

کرمانشاه – ایرنا - در روز غدیر خم و با اعلام رسمی پیامبر اسلام (ص) مبنی بر ولایت یافتن حضرت علی(ع) بر مسلمین، ولایت و امامت بیش از پیش تجلی یافت.

یکی از دغدغه رهبر معظّم انقلاب در مناسبت‌های مختلف، رمزگشایی از واقعیت واقعه غدیر خم و کنکاش در زوایای مختلف آن بوده است که ایشان با توجه به شناخت عمیق، دقیق و موشکافانه خود از این واقعیت مهم تاریخ اسلام، غدیر را آموزگار جامعه اسلامی معرفی می کند.

این حادثه و واقعه مهم تاریخی جهان اسلام، زمانی رخ داد که در حجة‌الوداع آن گاه که هزاران هزار «حاجی» از زیارت خانه کعبه باز می‌گشتند در «غدیر خم» خاتم پیامبران به امر حضرت باری تعالی ماموریت یافت آن امری را از سوی خداوند به مردم ابلاغ کند که اهمیتش به قدر و اندازه رسالت حضرت خاتم است و چنین شد که پیامبر دستور داد کاروان‌های رسیده، اتراق کنند و بمانند تا دیگران برسند و فرمود آنان که از منزل و برکه غدیر خم گذشته‌اند، بازگردند.

پیامبر(ص) بهترین مکان و زمان را برای ابلاغ این پیام مهم برگزید. برای ابلاغ این پیام از سویی آخرین نقطه تلاقی مسلمانان انتخاب شد تا آنان کمترین فاصله را با سرزمین‌های خود داشته باشند و پیام توسط حاضرین به ساکنان همه مناطق اسلامی برسد و از سویی دیگر، پیام پس از انجام مناسک حج ابلاغ شد؛ زمانی که پس از توبه و پاک شدن و خشوع قلب، بیشترین آمادگی روحی برای شنیدن فرمان الهی وجود دارد.

پس از گرد آمدن مسلمانان حضرت مصطفی بر فراز منبری از جهاز شتران ایستاد و خطبه‌ای بلند و قراء انشاء فرمود و بار دیگر همچون گذشته به امر الهی بر ولایت امیرمومنان علی(ع) تاکید کرد.

احقاق حق که هدف انسان است با بررسی غدیر و واکاوی آن شکل خواهد گرفت. پیامبر  اسلام(ص) در بیانی می‌فرمایند «عَلِیٌّ مَعَ الْحَقِّ وَالْحَقُّ مَعَ عَلِیٍّ» دقیقا همین حق‌خواهی انسان را مدنظر دارند، بنابراین برای نسل جوان که ذهنش درگیر شبهات و مسائل روز است باید این احقاق حق و ولایت امیرالمومنین(ع) را به درستی جا انداخت.

نسل امروز با توجه به درک اهمیت ماجرای غدیر باید به راستی‌خواهی دست پیدا کند و سوالات متعددی که در ذهن نسل جدید در مورد آموزگار جامعه اسلامی و ولایت علی بن ابی طالب(ع) هست پاسخ داده شود، در واقع شیرینی و لذت غدیر در بین نسل جدید باید جای داده شود.
در خصوص اهمیت عید غدیر نیز از امام صادق(ع) می پرسند که آیا مسلمانان غیر از دو عید فطر و قربان عید دیگری دارند؟ آن‌ حضرت فرمود: آری بزرگ‌تر و شریف‌تر از آن دو عید، روز نصب امیرمؤمنان(ع) است.

از جنبه های عید غدیر می توان به دستورات مختلف اهل‌ بیت(ع) برای این روز اشاره کرد. این روز از ایامی است که اهل‌ بیت (ع) دستوراتی را برای آن ابلاغ کرده‌اند. از جمله این دستورات اطعام فقیران در روز عید غدیر است. اطعام نیازمندان در تمام روزهای سال اقدام بسیار پسندیده‌ای است اما چنین کار خیری در این روز بالاترین فضیلت‌ها را برای نیکوکاران در برخواهد داشت.  

پوشیدن لباس نو، دید و بازدید از یکدیگر و یا هر عمل دیگری که باعث شود یک جشن هرچه پرشورتر و باشکوه‌تر برگزار شود، در این روز فضیلت بیشتری خواهد داشت.

بدون تردید غدیر حافظ دستاوردهای اسلام ناب محمدی و ضامن بقاء و استمرار آن و عیار اصلی برای تمییز مؤمن از غیر مؤمن است. اگر چه دشمنان و منافقان با تمام توان به نبرد برای تحریم و تحریف آنان به میدان آمدند، اما بعد از ۱۴ قرن همچنان این واقعیت مسلم تاریخی همچون خورشیدی فروزان نورافشانی می‌کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha