۷۰ درصد پروانه‌های ساختمانی در مشهد به کمیسیون‌ها ختم می‌شوند

مشهد- ایرنا- شهردار مشهد گفت: بیش از ۷۰ درصد پروانه‌های ساختمانی در مشهد به کمیسیون‌ها ختم می‌شوند تا جریمه و تعیین تکلیف شوند.

به گزارش خبرنگار ایرنا سید عبدالله ارجائی روز سه‌شنبه در نشست تخصصی مدیران بحران کلانشهرهای کشور در مشهد با بیان اینکه طرحهای تفصیلی دور از واقعیت است، افزود: این به معنای خطاکار بودن ۷۰ درصد مردم نیست بلکه طرح توسعه شهری انطباقی با نیاز مردم ندارد.

وی خاطر نشان کرد: ۳۵ هزار حکم قلع بنا در مشهد وجود دارد که دستگاه حاکمیتی اجازه اجرای آن را نمی‌دهد،  این رقم در تهران دو برابر و در تمام کلانشهرهای کشور بالای ۱۵۰ هزار حکم  است.

شهردار مشهد اضافه کرد: یکی از مشکلات عدم انطباق طرح‌ها با نیاز مردم است، مردم در کمیسیون ماده ۱۰۰ جریمه می‌شوند مگر سلامت مردم را می‌توان با جریمه حل کرد؟

وی با طرح این پرسش که باید چه اقداماتی انجام دهیم که متروپل‌ها در راه نباشند، افزود: برای تحقق این موضوع گواهی ایمنی ساختمان و گواهی پایداری ساختمان را باید الزام کرد که امری شدنی است و قانون نیز پشتیبانی می‌کند.

ارجائی ادامه داد: ساختمان‌های دارای مشکل باید رفع نقص شوند و ساختمان‌های جدید نیز گواهی پایداری ساختمان را باید اخذ کنند.

از ابتدای امسال تا کنون ۹۰۰ رای قلع بنا در کمیسیون ماده ۱۰۰ صادر اما تنها پنج درصد از آنها اجرا شده است.

از ابتدای سال جاری تا دهم تیرماه، چهار هزار و ۵۲۰ پرونده در  کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری مشهد رسیدگی شد که  برای ۲۳ درصد از این تعداد، رای جریمه و برای ۲۰ درصد نیز رای قلع صادر شده است.

همچنین پارسال ۲۰۰ ساختمان در مرحله اسکلت در مناطق ۱۳ گانه مشهد با دستور قضایی تخریب شد و حدود ۸۰۰ بنا و دیوارهای خطری فاقد استحکام برچیده شد.

کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرها دارای شخصیت حقوقی مجزا از شهرداری هستند اما محل استقرار این کمیسیونها در شهرداری است. این کمیسیونها یکی از مراجع اختصاصی خارج از دادگستری هستند و اعضای تشکیل دهنده آن را نمایندگان وزارت کشور، دادگستری، شورای اسلامی شهر و شهرداری تشکیل می دهند که در این بین نماینده شهرداری حق رای ندارد و تنها برای ادای توضیحات در جلسات این کمیسیون حاضر می شود.

نشست تخصصی مدیران بحران کلانشهرهای کشور به میزبانی شهرداری مشهد امروز ۲۸ تیرماه برگزار شد.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha