۲ هزار و ۵۷۸ معلول تحت پوشش خدمات بهزیستی قشم قرار دارند

قشم - ایرنا - رییس اداره بهزیستی شهرستان قشم گفت: در مجموع ۲ هزار ۵۷۸ معلول تحت پوشش اداره بهزیستی این شهرستان قرار دارند و از خدمات این اداره بهره می برند.

سیروس شمس الهی روز چهارشنبه به مناسبت هفته بهزیستی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، اظهار داشت: هم اکنون ۲ هزار و ۵۷۸ معلول تحت پوشش این اداره بهزیستی قرار دارند که از این تعداد هزار و ۱۴۵ نفر به تفکیک معلولیتها( ۴۴۱ معلول جسمی، ۴۲۸ معلول ذهنی، ۱۳۸ معلول بینایی و ۸۹ معلول روانی) و هزار و ۴۳۳ نفر دیگر نیز دارای سایر معلولیت هستند که به دلیل معلولیت شدید و نداشتن درآمد ثابت و کافی مستمری ماهیانه دریافت می کنند.

وی ادامه داد: قشم جزو شهرستانهایی است که پوشش ۱۰۰ درصدی در اجرای طرح توانبخشی مبتنی بر جامعه (سی. بی. آر) را دارد بطوری که با شناسایی هزار و ۴۳۵ نفر افراد دارای معلولیت در سطح این شهرستان و جزیره قشم زمینه ایجاد اشتغال، آموزش و مناسب سازی محیط را برای آنان فراهم کرده است.

رییس اداره بهزیستی شهرستان قشم توضیح داد: همچنین ۳۵۴ نفر از زنان سرپرست خانوار (۱۷۵ نفر شهری و ۱۷۹ نفر روستایی)  تحت پوشش بهزیستی قشم هستند که علاوه بر مستمری از سایر خدمات مشاوره ای و آموزشی در صورت نیاز بهره مند می‌شوند.

شمس الهی با بیان اینکه در حوزه تحصیل ۱۴۵ دانش‌آموز و ۹ دانشجو در قشم تحت حمایت بهزیستی این شهرستان هستند، افزود: شهریه دانشجویان معلول در حال تحصیل در دانشگاه‌های آزاد، پیام نور و دیگر دانشگاه‌ها به صورت کامل توسط بهزیستی پرداخت می‌شود.

وی گفت: هم اکنون چهار مرکز ترک اعتیاد سرپایی، ۲ مرکز اقامتی و سه مرکز مشاوره خانواده و کودکان استثنایی نیز در این شهرستان افراد آسیب پذیر را تحت پوشش خدمات مختلف برای پیشگیری از آسیب ها قرار داده اند.

۲ هزار و ۵۷۸ معلول تحت پوشش خدمات بهزیستی قشم قرار دارند

رییس اداره بهزیستی شهرستان قشم اظهار داشت: بینایی سنجی و شنوایی سنجی برای کودکان سه تا ۶ ساله و نوزادان از دیگر خدمات این اداره بهزیستی است که در سال گذشته ۱۰ هزار کودک سه تا ۶ ساله در طرح بینایی سنجی و هزار و ۶۵۶ نوزاد در طرح شنوایی سنجی غربالگری شدند.

وی از شناسایی و جمع آوری ۱۰۵ نفر از معتادان متجاهر در سطح این شهرستان خبر داد و افزود: این افراد برای ساماندهی و درمان در اختیار مرکز نگهداری معتادان متجاهر ذیل ماده ۱۶ استان هرمزگان قرار گرفتند.

شمس الهی گفت: سال گذشته ۴۳ نفر از افراد تحت پوشش بهزیستی شهرستان قشم برای دریافت وام به بانک معرفی شدند و ۳۷۶ میلیون ریال کمک هزینه ودیعه مسکن، یک میلیارد و چهارده میلیون ریال کمک هزینه سرمایه کار، ۴۳۳ میلیون ریال کمک هزینه لوازم ضروری و ۲۷۲ میلیون ریال کمک هزینه سلامت جسمانی مددجویان به آنان پرداخت شده است.

وی اعلام کرد: همچنین پرداخت ۲۳۳ میلیون ریال کمک هزینه تحصیلی، ۳۵۰ میلیون ریال کمک هزینه ازدواج، ۲۴۰ میلیون ریال کمک هزینه نگهداری فرزندان تحت سرپرستی دفتر شعبه خانواده و ۲۹۰ میلیون و ۷۶۰ هزار ریال کمک هزینه تغذیه مادران باردار و شیرده به مددجویان تحت پوشش اداره بهزیستی شهرستان قشم پرداخت شده است.

رییس اداره بهزیستی شهرستان قشم با ارایه آمار عملکرد حوزه مشارکت های این اداره در سال ۱۴۰۰ اظهار داشت: در سال گذشته یک میلیارد و ۷۸۵ میلیون و هفتصد هزار ریال کمک های نقدی و هفت میلیارد و ۷۹۹ میلیون و ۷۶۴ هزار ریال کمک های غیر نقدی، ۱۴ میلیارد و ۵۵۹ میلیون ریال کمک های بلاعوض(برای دو عضو معلول، خانوار عادی و مسکن محرومین)، یازده میلیون و ۳۰۵ هزار ریال برای انجام ۱۱ انشعاب آب، ۱۹۶ میلیون و ۲۹۵ هزار ریال برای انجام ۶ انشعاب برق و ۱۲ میلیون ریال نیز برای انجام هفت مورد پروانه ساختمانی مددجویان واریز شده است.

وی افزود: تاکنون ۱۱ واحد مسکن به مددجویان این اداره واگذار شد و ۱۷ واحد مسکونی دیگر نیز در دست احداث است.

شمس الهی گفت: در سال گذشته خدمات تخصصی روانشناختی برای ۵۱ نفر از افراد فاقد بضاعت مالی حسب تشخیص مددکاری بهزیستی در قالب یاری برگ مشاوره انجام شد و ۱۲۰ نفر  از افراد نیازمند نیز از یاری برگ مشاوره پیش از طلاق به منظور برخورداری از خدمات اجتماعی رایگان استفاده کردند.

شهرستان قشم شامل جزیره‌های قشم، هنگام و لارک با حدود ۱۵۰ هزار نفر جمعیت از تنگه هرمز به موازات ساحل استان هرمزگان به طول ۱۵۰ و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر در میان آب‌های خلیج فارس گسترده شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha