جمع آوری بیش از ۲ هزار کیلوگرم زباله خشک در غرف بازیافت مناطق پایتخت

تهران - ایرنا - معاون امور مناطق سازمان مدیریت پسماند ضمن اشاره به آغاز پویش تولید زباله خشک (خشکاله) از پسماند از اواخر سال گذشته، از جمع آوری ۲ هزار و ۴۵۰ کیلوگرم خشکاله در غرف بازیافت مناطق ۲۲ گانه در یک ماه گذشته خبر داد.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از سازمان مدیریت پسماند، شادی مالکی گفت: بیش از یک دهه است که شهروندان تهرانی  پسماندهای قابل بازیافت همچون کاغذ، شیشه، پلاستیک و باطری را پس از جداسازی از پسماند تر به غرف بازیافت تحویل می‌دهند و در طرحی نوین نیز طی چند ماه گذشته پس از آموزش و فرهنگسازی از شهروندان خواستیم که پسماندهای تر خود را پس از خشک و آماده‌سازی به غرف بازیافت ارائه دهند.

وی افزود: زباله‌های تر شامل پوست میوه و پسماند سبزیجات پاک شده پس از قرار گرفتن در فضای مناسب، خشک شدن و تخلیه در ظرف یا کیسه مناسب قابل ارائه به غرفه‌های بازیافت بوده که این کار علاوه بر جلوگیری از ایجاد بوی بد در محل نگهداری پسماند، سبب کاهش حجم و وزن زباله ورودی به مجتمع پردازش و دفع آرادکوه خواهد شد.

مالکی ضمن ابراز خشنودی از تعامل شهروندان دوستدار و حامی محیط زیست در این پویش خاطرنشان کرد: در این پویش، پسماند آبمیوه فروشی‌ها و میوه‌فروشی‌های منتخب توسط نیروهای سازمان مدیریت پسماند جمع‌آوری و تحویل تشکل‌های مردمی و پسماند صفری‌ها می‌شود و آنها پس از انجام فرایندهای لازم برای تهیه خشکاله به مصرف دام می‌رسانند.

به گفته وی؛ کاهش شیرابه در پسماند شهری و عدم آلودگی زیست محیطی حین نگهداری و حمل پسماند، کاهش مصرف پلاستیک به عنوان کیسه زباله و کاهش حجم و وزن پسماند همچنین منافع اقتصادی آن برای شهر و شهروندان از جمله مزایای تولید خشکاله است.

معاون امور مناطق سازمان مدیریت پسماند با اشاره به پاسخ پر شور شهروندان به این طرح  و انعکاس تلاش تشکل‌های مردمی و پسماند صفری‌ها به منظور فرهنگ‌سازی و آموزش شهروندان گفت: با وجود اینکه تهیه خشکاله نیاز به وقت و زمان خاصی دارد با این اقدام، می‌توانیم چندین برابر در وقت و زمان جمع آوری، پردازش و دفع مقادیر زیادی از پسماند صرفه جویی کرده و در عین حال  با این تفکر زیست محیطی  موجبات ارتقای محیط زیست را فراهم آوریم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha