یک هفته با دانشگاه‌ها؛ از ابلاغ مصوبه کنکور توسط رییس جمهور تا همکاری‌های علمی با ونزوئلا

تهران- ایرنا- هفته‌ای که گذشت با خبرهای متنوعی در حوزه آموزش عالی همراه بود؛ از ابلاغ مصوبه کنکوری توسط رییس جمهور که در آن نحوه برگزاری کنکور ۱۴۰۲ به نهادهای مجری اعلام شد تا سفر وزیر علوم ونزوئلا به ایران، دیدار با زلفی گل وزیر علوم کشورمان و تاکید دو طرف بر تحکیم روابط و تعاملات علمی دانشگاهی میان دو کشور.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا، آزمون سراسری به عنوان آزمونی سرنوشت‌ساز در تعیین آینده جوانان ایران از سال ۱۳۴۸ مطرح و رفته‌رفته با توجه به افزایش جمعیت و علاقه‌مندی برای داشتن تحصیلات عالی بر پیچیدگی، دشواری و اهمیت آن افزوده شد تا جایی که به روندی اضطراب‌آمیز برای داوطلبان و خانواده‌های آنان در دهه‌های اخیر تبدیل شد که هم تمرکز بیش‌ازحد دانش‌آموزان بر تست‌زنی و هم غافل شدن‌ آنها از دروس مدرسه را در پی داشت و از سوی دیگر سود زیادی برای موسسات آموزشی کنکوری به ارمغان می‌آورد. همین امر موجب بیان انتقاداتی از سوی دانش آموزان، مردم، کارشناسان و حتی مسئولان شد. بر همین اساس شورای عالی انقلاب فرهنگی طبق قانون جایگاه، اهداف و وظایف شورای عالی انقلاب فرهنگی، مصوب سال ۱۳۷۶ مجلس شورای اسلامی در مورد موضوع کنکور و کاهش آسیب‌های آن فعالیت کارشناسی را از همان سال شروع و ضوابط و مقرراتی هم در این زمینه تصویب کرد.

مصوبه کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی ابلاغ شد

آیت الله سیدابراهیم رئیسی، رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی ماده واحده "تکمیل و اصلاح موادی از سیاست‌ها و ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی(پس از پایان متوسطه) را برای اجرا ابلاغ کرد.

طبق مصوبه کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی، آزمون سراسری سال آینده با تغییراتی برگزار می‌شود. بر این اساس نمره‌کل آزمون اختصاصی، میانگین وزنی نمرات ترازشده دروس تخصصی در هر گروه­ آزمایشی است. این آزمون برای پذیرش در سال تحصیلی ۱۴۰۲ و بعد از آن در هر سال ۲ بار برگزار و نتیجه آن حداکثر برای ۲ سال و صرفاً برای همان گروه آزمایشی متقاضی معتبر است. همچنین دروس عمومی از آزمون حذف شده و معدل دوره متوسطه تاثیر قطعی و ۴۰ درصدی در نتیجه آزمون دارد.

یک هفته با دانشگاه‌ها؛ از ابلاغ مصوبه کنکور توسط رییس جمهور تا همکاری‌های علمی با ونزوئلا

مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی درخصوص کنکور ۱۴۰۲ را به بهترین نحو اجرا می‌کنیم

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با تاکید بر اجرای مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی با عنوان ماده واحده "تکمیل و اصلاح موادی از سیاست‌ها و ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی (پس از پایان متوسطه) گفت: تلاش می‌کنیم مصوبه این شورا در خصوص کنکور ۱۴۰۲ را به بهترین نحو اجرایی کنیم.

همکاری‌های علمی ایران و ونزوئلا

محمدعلی زلفی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در گفت‌وگو با وزیر علوم ونزوئلا گفت: لیست ایده‌ها و نیازهای کشور خود را تشکیل و در اختیار دانشمندان هر دو کشور قرار دهند تا دانشمندان ایرانی نیز بتوانند به کمک آن کشور بیایند. پژوهشگران و دانشمندان دو طرف می توانند با رفت و آمدهای خود، تعامل علمی بین دو کشور را نهادینه کنند. ما اعتقاد جدی به دیپلماسی علمی داریم تا تعامل علمی در کل دنیا بوجود آید.

وزیر علوم ونزوئلا نیز در این گفت‌وگو پیشنهاد کرد، نمایشگاه توانمندی های علمی کشور ایران در ونزوئلا برگزار شود تا دانشگاه‌ها و محققان این کشور با ظرفیت علمی و فناوری ایران بیشتر آشنا شوند.

گابریلا خیمنس گفت: کشور ونزوئلا علاقه‌مند است در زمینه‌های بهداشت، انرژی، داروسازی، مواد غذائی، دامپزشکی، مخابرات و پتروشیمی از توانایی‌های علمی ایران استفاده کند و در این زمینه ها امکان حضور شرکت های دانش بنیان ایرانی در ونزوئلا فراهم خواهد شد.

یک هفته با دانشگاه‌ها؛ از ابلاغ مصوبه کنکور توسط رییس جمهور تا همکاری‌های علمی با ونزوئلا

۱۰۰ هزار خوابگاه متاهلی در دانشگاه‌های کشور احداث می‌شود

رییس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از طرح احداث ۱۰۰ هزار واحد خوابگاه متاهلی در دانشگاه‌های کشور خبر داد و گفت: در حوزه خوابگاه نیز تامین، تعمیر و تجهیز خوابگاه‌ها بر عهده صندوق رفاه بوده و احداث خوابگاه بر عهده معاونت اداری و مالی وزارت است.

اجرای بسته تحول آموزشی دانشگاه تهران از مهرماه

رییس دانشگاه تهران از اجرای بسته جدید تحول آموزشی دراین دانشگاه از مهر ماه خبر داد و گفت: در این بسته تحولی، سهم مهمی برای انجمن‌های علمی دانشجویی پیش‌بینی شده است و رشته‌های علمی باید هر سه سال یک بار به‌روز شود.

گشایش دانشکده تجارت و مالیه دانشگاه تهران و پذیرش دانشجو از مهر ماه ۱۴۰۱

دانشکده تجارت و مالیه دانشگاه تهران که می تواند با ایفای نقش واسط بین بخش دولتی و خصوصی، با زبان علمی زمینه همکاری‌های مشترک را فراهم کند، با حضور رییس این دانشگاه گشایش یافت.

هاشم آقازاده رییس دانشکده تجارت و مالیه دانشگاه تهران از پذیرش اولین دوره دانشجو در این دانشکده جدیدالتاسیس در سه رشته کارشناسی و چهار رشته گرایش مقطع کارشناسی‌ارشد از مهر ماه ۱۴۰۱ خبر داد و گفت: در اولین دوره پذیرش دانشجو در این دانشکده، در مقطع کارشناسی رشته‌های مدیریت بیمه، مدیریت بانکداری و مدیریت امور گمرکی و مقطع کارشناسی ارشد رشته مدیریت بازرگانی در سه گرایش تجارت داخلی، تجارت بین‌الملل و تجارت الکترونیکی و رشته اقتصاد گرایش تجارت الکترونیکی نسبت به پذیرش دانشجو اقدام می‌شود.

تصویب ۴۷ عنوان برنامه درسی جدید در مقطع کاردانی دانشگاه علمی کاربردی

اصغرکشتکار قائم مقام رییس و سرپرست معاونت آموزشی دانشگاه جامع علمی کاربردی گفت: این دانشگاه بنا بر رسالت و ماموریت خود و هم سو با سیاست های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مبنی بر تقویت و توسعه دوره های مهارتی آموزش عالی مطابق با نیاز فعلی و آینده مشاغل، اقدام به تدوین و تصویب بیش از ۴۷ عنوان برنامه درسی جدید در مقطع کاردانی برای پذیرش مهرماه ۱۴۰۱ کرد که اقبال عمومی داوطلبان در این پذیرش به ویژه در دوره های جدید حکایت از نگاه جامعه به ضرورت مهارت آموزی و کسب دانش کاربردی است.

پذیرش شتاب دهنده های فناوری در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران

پارک علم و فناوری دانشگاه تهران به منظور ایجاد بستری برای همکاری شتاب دهنده‌های فناوری با پارک و تقویت و حمایت از تیم‌های استارتاپی و شرکت‌های نوپا با انتشار فراخوانی شتاب دهنده‌های فناوری پذیرش می کند.

ثبت ۱۵۶ هزار درخواست در سامانه همانندجو در ۶ ماهه دوم ۱۴۰۰

بیش از ۴۰ هزار استاد و ۲۸۱ هزار دانشجوی عضو سامانه همانندجو از ۶۷۵ مؤسسه، در ۶ ماهه دوم سال ۱۴۰۰ نزدیک به ۱۵۶ هزار درخواست همانندجویی از این سامانه ثبت کرده‌اند.

پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران، بر پایه تبصره ۹ «قانون پیشگیری و مقابله با تقلب در تهیه آثار علمی» مصوب ۳۱ مرداد ۱۳۹۶ مجلس شورای اسلامی و آیین‌نامه اجرایی مصوب ۲۳ مرداد ۱۳۹۸ هیات وزیران، همه دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و مؤسسه‌های آموزش ‌عالی، پژوهشی، و فناوری دولتی و غیردولتی باید تمام‌ متن پایان‌نامه‌ها و رساله‌های دانشجویان تحصیلات تکمیلی خود را که طبقه‌بندی ندارند، در پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک) همانندجویی و تمام‌ متن پیشنهاده‌ها (پروپوزال‌ها)، پایان‌نامه‌ها و رساله‌های خود را ثبت کنند.

اعلام جزییات تحصیل همزمان دانشجویان غیرپزشکی در دو رشته یا مقطع تحصیلی دانشگاه آزاد

رییس مرکز سنجش، پذیرش و فارغ‌التحصیلی دانشگاه آزاد اسلامی در دستورالعملی، جزییات تحصیل همزمان دانشجویان غیرپزشکی در دو رشته یا دو مقطع تحصیلی در این دانشگاه را تشریح کرد و گفت: این شیوه‌نامه در راستای اجرای راه‌کنش اصلاح نظام جذب، حمایت و ارزیابی تحصیلی دانشجویان تدوین شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha