هوای شهرستان‌های جاجرم و بجنورد در خراسان‌شمالی آلوده است

بجنورد-ایرنا- افزایش غلظت ریزگردها امروز -پنجشنبه- در آسمان خراسان‌شمالی بار دیگر سبب کاهش کیفیت هوا در شهرستان های بجنورد و جاجرم شد.

کارشناس پایش اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: امروز شاخص کیفیت هوای بجنورد به ۱۰۱ رسید و برای گروه های حساس ناسالم گزارش شده است.

جواد عمارلو افزود: شاخص کیفیت هوا در شهر جاجرم هم امروز در ساعاتی به ۱۳۳ رسید که در وضعیت ناسالم برای گروه های حساس قرار گرفت، ولی این شاخص در این شهرستان به طور میانگین ۶۸ و در وضعیت سالم گزارش شده است.

وی بیان کرد: روز گذشته نیز شاخص کیفیت هوا در شهر جاجرم ۱۶۰ و ناسالم برای تمام گروه های جامعه گزارش شد.

عمارلو اظهار داشت: هواشناسی خراسان شمالی برای امروز و فردا وزش باد پیش بینی و اعلام کرده است که پدیده غالب در روزهای آتی وزش باد، گاهی باد شدید با احتمال گرد و غبار محلی و کاهش کیفیت است.  

در شاخص سنجش هوا وضعیت صفر تا ۵۰ هوای پاک، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه های حساس، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای تمام گروه های سنی، ۲۰۱ تا ۳۰۰ خیلی ناسالم و بیش از ۳۰۰ خطرناک و بحرانی است.

 گرد و غبار علت مهم آلودگی هوای بجنورد اعلام شده است و با توجه به کاسه ای بودن مرکز خراسان شمالی، در صورت بروز آلودگی هوا، رفع آن مشکل است، از این رو باید اقدامات پیشگیرانه مورد توجه باشد.

 آلودگی هوای خراسان شمالی تنها در  ۲ نقطه در بجنورد و جاجرم قابل سنجش و اندازه گیری است و تنها ایستگاه سنجش آلودگی هوای مرکز استان در جوار اداره کل حفاظت محیط زیست مستقر است.

استان ۸۶۳ هزار نفری خراسان شمالی در شمال شرق  کشور واقع است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha