۳۰ تیر ۱۴۰۱، ۲۰:۴۹
کد خبرنگار: 940
کد خبر: 84829233
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

آیین پایانی جشنواره ملی قصه گویی قرآنی در مشهد برگزار شد

مشهد- ایرنا- نخستین جشنواره ملی قصه گویی قرآنی "تبیین" با حضور معاون حقوقی و قائم مقام قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از مسوولان استانی عصر پنجشنبه در مشهد پایان یافت.

به گزارش خبرنگار ایرنا، دبیر این جشنواره در حاشیه تقدیر از برگزیدگان به خبرنگار ایرنا گفت: اسفندماه سال گذشته فراخوان جشنواره در محور مفاهیم معارفی و قصه های قرآنی منتشر شد و تا پایان خردادماه امسال مهلت ارسال آثار بود.

وجیهه رفائی افزود: ۲ هزار و ۵۰۰ اثر در قالب صوتی و تصویری از نقاط مختلف کشور در سه بخش کودک، نوجوان و بزرگسالان به دبیرخانه رسید.

وی با بیان اینکه بسیاری از آموزه های قرآنی را می توانیم با بیان قصه به مخاطب کودک تفهیم کنیم، افزود: پایان این جشنواره شروعی بر اتفاقات نو در حوزه قصه گویی قرآنی است.

دبیر جشنواره قصه گویی تبیین اظهار داشت: برای همه شرکت کنندگان گواهی و نشان جشنواره ارسال خواهد شد و با آنها در آموزشهای مجازی در ارتباط خواهیم بود.

وی گفت: دبیرخانه این جشنواره در اداره کل فرهنگ و ارشاد خراسان رضوی مستقر بود و وزارت فرهنگ و ارشاد، آستان قدس، بسیج جامعه زنان، دانشگاههای علوم قرآنی و کانون پرورش فکری کودکان از جمله ارگان های همکار در برگزاری این جشنواره بودند.

مشاور اجرایی و قائم مقام قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در آیین پایانی جشنواره قصه گویی تبیین گفت: ماجرای ۲۵ پیامبر و ۱۹ قوم و گروه در قالب قصه در قرآن کریم روایت شده است.

محمدمهدی عزیززاده افزود: در قرآن کریم قصه ها خودشان موضوعیت ندارند، بلکه عبرت و معرفتی که ایجاد می‌شود و مفهومی که استفاده می‌شود و معرفت آفرینی و عبرت ها موضوعیت دارد.

وی ادامه داد: قصه‌های قرآنی در بسیاری از موارد روش آموزشی است و سعی کرده روایت دقیق را بیان کند. به ۲ نکته باید توجه کنیم یکی قصه های قرآن است که می‌شود آنها را پردازش کرد و دیگری آموزهای قرآنی است که می‌شود برای آنها قصه طراحی کرد. مفاهیمی است که انتقال، پردازش هنرمندانه، ساختن شخصیت و سوژه تراشی با چهارچوبهایی که قرآن روایت می‌کند ضروری است.

مدیرکل فرهنگ وارشاد اسلامی خراسان رضوی هم در این جشنواره گفت: قصه جزو معدود ابزارهای فرهنگی است که بسیار ارزان، سریع و با قدرت اثرگذاری بالا و ابزار زیادی نیز نمی‌خواهد.

محمدحسین زاده با بیان اینکه در قرآن کریم هم از این ابزار برای بیان معارف استفاده شده است، افزود: با قصه هویت دینی اعتقادی ما به نسل امروز منتقل شده، برای آیندگان هم قصه می تواند کمک کند.

وی گفت: این میراث قرآنی که احسن القصص در قرآن آمده باید پاس بداریم و پرورش دهیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha