اتحادیه اروپا خواستار اجرای سریع توافقنامه انتقال غلات اوکراینی شد

لندن – ایرنا – مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از توافق به‌عمل آمده برای ازسرگیری صادرات غلات اوکراین استقبال کرد و خواستار سرعت بخشیدن به اجرای آن شد.

به گزارش ایرنا، جوسپ بورل عصر جمعه با انتشار پیامی در توئیتر نوشت: توافق امروز استانبول گامی در مسیر درست است و ما خواستار اجرای سریع آن هستیم. وی افزود که اتحادیه اروپا به ادامه کمک برای صادرات غلات اوکراین متعهد است.

در همین حال اتحادیه اروپا با صدور بیانیه‌ای به نقل از بورل نوشت: این یک گام مهم رو به جلو در تلاش برای غلبه بر ناامنی غذایی جهانی ناشی از تجاوز روسیه به اوکراین است. موفقیت آن به اجرای سریع و با حسن نیت توافق امروز بستگی دارد.

در این بیانیه ادعا شده است: تهاجم نظامی غیرقابل توجیه و غیرموجه روسیه به اوکراین تأثیرات جهانی ویرانگری دارد. روسیه به طور عمدی زیرساخت‌ها و تجهیزات کشاورزی و حمل‌ونقل اوکراین را تخریب می‌کند، باعث کمبود سوخت و ایجاد مشکلات زنجیره تامین مواد غذایی در سراسر جهان از طریق مسدود کردن بنادر اوکراین و غارت غلات اوکراینی می‌شود. روسیه در واقع امنیت غذایی میلیون ها نفر را در سراسر جهان به خطر انداخته و به همین خاطر، توافق حاضر فرصتی را برای معکوس کردن این مسیر ارائه می دهد.

بیانیه یادشده می‌افزاید: اتحادیه اروپا در راستای منشور ملل متحد، به همکاری و حمایت از دبیرکل سازمان ملل در رسیدگی به عواقب این جنگ که به عمد توسط روسیه آغاز شده است، ادامه خواهد داد.

توافقنامه صادرات غلات از اوکراین امروز توسط نمایندگان اوکراین، روسیه، ترکیه و سازمان ملل متحد در استانبول امضاء شد. براساس این توافقنامه، کنترل بندرهای «اودسا»، «چرنومورسک» و «یوژنی» که محل صادرات غلات خواهند بود در اختیار طرف اوکراینی است.

علاوه براین، هیچ کشتی دیگری به جز کشتی های حامل محصولات غذایی و کود اجازه حضور در این بنادر را نخواهد داشت.

روسیه و اوکراین تقریباً تأمین یک سوم گندم جهان را در اختیار دارند، درحالی که روسیه صادرکننده اصلی کود شیمیایی و اوکراین صادرکننده بزرگ ذرت و روغن آفتابگردان در جهان هستند.

کشورهای غربی بارها مسکو را برای بستن بنادر اوکراین و عدم امکان ارسال غلات اوکراین سرزنش کرده اند. مسکو نیز پاسخ داده است، اگر کی‌یف بنادر خود را از مین پاک کند، عبور امن محموله های غلات را تضمین خواهد کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha