استاندار مازندران : احساس مسوولیت برای حل آسیب‌های اجتماعی ضعیف است

ساری- ایرنا- استاندار مازندران با بیان اینکه احساس مسوولیت برای حل مسایل اجتماعی بین مسوولان ضعیف است ،گفت: افزایش آسیب های اجتماعی نشان می دهد که متاسفانه مجموعه مدیریت استان در گذشته نسبت به کارگروه اجتماعی، فرهنگی، سلامت، زنان و خانواده استان بی توجه بوده و مورد غفلت قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار ایرنا ، سید محمود حسینی پور شنبه شب در جلسه اجتماعی و سلامت مازندران افزود: باید آسیب شناسی دقیق از عملکرد کارگروه آسیب های اجتماعی استان شود ؛ این که تا کنون برای حل این مسایل یعنی افزایش خودکشی ، کودکان کار و خیابانی، زنان بد سپرست ، اعتیاد و طلاق فقط به آمار بسنده کنیم یعنی احساس مسوولیت در حل مسایل اجتماعی استان وجود ندارد.

وی با تاکید بر این که مقوله پیشگیری از آسیب های اجتماعی استان مورد غفلت قرار گرفته است، ادامه داد: اولویت بندی پیشگیری از آسیب های اجتماعی ضروری است ، جامعه هدف آسیب های اجتماعی را باید بدرستی رصد کنیم.
استاندار مازندران با اشاره به لزوم امیدآفرینی در جامعه تاکید کرد: باید از استادان دانشگاه و روانشناسان بهره بگیریم و به تشخیص آسیب های اجتماعی در مناطق مختلف برسیم.
حسینی پور اظهار داشت: باید راهکارهایی در این کارگروه ارایه و عملیاتی شود ، اثرات تصمیم های مدیران با حل مسایل اجتماعی در کف خیابان و جامعه خودش را نشان بدهد ؛بررسی و اظهارات اعضای کار گروه اجتماعی و سلامت استان نشان می دهد  که همچنان فقط در حد حرف و آمار هستیم.
نماینده عالی دولت در مازندران گفت: پیوست علمی جلسات آسیب های اجتماعی باید عملیاتی شود ،مقولات و مسایل اجتماعی فقط با تصمیم های  مدیریتی حل نمی شود ، آسیب هایی نظیر خودکشی ، کودکان کار و طلاق آسیب های اجتماعی تخصصی هستند. یقین کنید کاهش نیافتن آمار خودکشی نشانه بی‌نتیجه بودن جلسات و ضعف در احساس مسوولیت است.

وی با اشاره به این که وجود و حضور کودکان کار در چهار راه های استان مازندران بیداد می کند و استان مازندران به عنوان یک مقصد گردشگری اصلی نباید با این آسیب اجتماعی روبرو باشد، گفت:  تاکید می کنم نباید اجازه گسترش چنین معضلی را در استان  بدهیم. توجه به کودکان کار و جلوگیری از گسترش این معضل حقوق عامه است.

استاندار مازندران از طلاق به عنوان یکی دیگر از مشکلات اجتماعی استان نام برد و به افزایش آمار طلاق اشاره کرد و بیان داشت: مسایل اجتماعی استان را رها شده است و در نتیجه  برداشت های غلطی  انجام می دهند. معلول های زیادی برای مسایل اجتماعی وجود دارد که باید به همه این موارد توجه شود.
وی تصریح کرد: باید با هماهنگی معاونت سیاسی و امنیتی  و دفتر اجتماعی استان کارگروه های  ویژه خودکشی ، طلاق و کودکان کار در استان با مسوولیت دانشگاه علوم پزشکی و دبیری بهزیستی شکل بگیرد.

استاندار مازندرانر لزوم بررسی وضعیت افراد فاقد شناسنامه در استان نیز تاکید کرد و گفت: باید با اقدامات قانونی مجموعه این افراد هویتشان تعیین و تکلیف شود. عوامل انتظامی و قضایی و دستگاه های مرتبط باید پای کار بیایند.

استاندار مازندران : احساس مسوولیت برای حل آسیب‌های اجتماعی ضعیف است

شناسایی ۲۸۹ کودک کار در مازندران 

مدیر کل بهزیستی مازندران در این جلسه با بیان این که  پدیده کودکان کار از آسیب های اجتماعی جدی استان است، گفت: ویژگی اقلیمی به لحاظ حضور گردشگران زیاد و گسترش حاشیه نشینی و مهاجرت به استان سبب شد تا این پدیده اجتماعی در استان افزایش بیاید.

فریبا بریمانی به شناسایی ۲۸۹کودکان کار در استان اشاره کرد و افزود:  از این تعداد ۲۱۲نفر پسر و ۱۵ نفر از کودکان کار نیز معتاد هستند، بیشتر آنان نیز در سنین هفت تا یازده سال قرار دارند.

وی با توضیح یان که تابعیت ۲۵۹ نفر از کودکان شناسایی شده در مازندران نیز ایرانی و مابقی یعنی  ۳۰نفر غیر ایرانی هستند، ادامه داد: کمتر از ۱۰ درصد آنان نیز به خاطر فرار از منزل به عنوان کودکان کار شدند. بررسی ها نشان می دهد که کودکان کار سازمان دهی شده هستند یعنی ساعت کاری دارند ، با خودرو جابجا شده و برایشان ناهار و غذا تدارک دیده می شود تا محل کار را ترک نکنند. و همه درآمد ها را تحویل می دهند.
مدیر کل بهزیستی مازندران با اشاره به اجرای طرح دوستدار کودک در جهت حمایت از کودکان کار نسبت به عدم همکاری دستگاه های مرتبط در استان انتقاد کرد و بیان داشت :  در جذب آنان برای توانمند سازی کودکان مشکلات زیادی وجود دارد ،نیاز به همکاری همه دستگاه ها است که تا کنون مشارکت بسیار کم بوده است. در این طرح زمینه رشد جسمی ،روانی سلامت و آرامش و نشاط آنان توجه ویژه می شود.
بریمانی یکی از دلایل حل نشدن آسیب های اجتماعی کودکان کار را نواقص قانونی عنوان کرد و بیان داشت: قوانین ساماندهی کودکان کار نیاز به بازنگری دارد و برای رسیده به هدف کاهش ۲۵ درصدی کودکان کار در برنامه باید به این مقولات توجه شود.

مدیر کل بهزیستی مازندران به شناسایی حدود ۳۱۰ نفر از حاشینه نشینان استان که فاقد شناسنامه هستند اشاره کرد و گفت: ۱۰۸نفر از این افراد که بیشتر کودک هستندوالدین مشخصی ندارند، ۴۸نفرشان پدر خارجی و مادر ایرانی هستند، ۹۱ نفر دارای پدر و مادر ایرانی یا پدر ایرانی هستند، ۳۰ نفر دارای پدر و مادر افغانی ،۲۳نفر نیز دارای مادر ایرانی و پدر نامعلوم و ۹ نفر نیزر فرزند خواندگی غیر قانونی هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha