احیای ۱۷ واحد تولیدی راکد در یکسال/ اقتصاد خراسان‌شمالی جان می‌گیرد

بجنورد- ایرنا- دولت سیزدهم در مدت کوتاه یکساله گام‌های بزرگی در احیای واحدهای راکد در خراسان شمالی برداشته و با فعال شدن ۱۷ واحد تولیدی راکد جان دوباره‌ای به اقتصاد این استان داده است.

 به گزارش ایرنا، استان۸۶۳ هزار نفری خراسان شمالی حدود ۴۰۰ واحد تولیدی و صنعتی با سرمایه گذاری ۱۳ هزار میلیارد ریال و اشتغال ۱۱ هزار نفر دارد که از لحاظ داشتن صنایع بزرگ صنعتی در بین ۳۱ استان کشور رتبه دهم را داراست که این آمار نشان می دهد که این خطه راه زیادی تا توسعه دارد و موانع بزرگی بر سر راه تولید استان واقع شده است.

از طرفی این استان در مجموع یکهزار و ۸۰۰ پروژه عمرانی ناتمام دارد که پیشرفت فیزیکی آن به صورت میانگین ۵۰ درصد است و احیای پروژه های زخمی، کلنگ خورده و ناتمام می تواند شرایط اقتصادی استان را بهبود بخشد.

مسوولان دولت سیزدهم به این امر واقف هستند و عزم خود را جزم کرده اند تا با شناسایی واحد های راکد در خراسان شمالی، آنها را به چرخه تولید بازگردانند و در همین مدت کوتاه یک ساله با احیای ۱۷ پرژه راکد در شهرک های صنعتی استان گام بلندی برداشته شده است.

مهلت گرفتن از بانک ها برای پرداخت بدهی، رفع مشکلات مالیاتی، تامین اجتماعی و کارگری، اختصاص منابعی برای تزریق به واحد های تولیدی برای پرداخت بدهکاری ها از جمله مهمترین اقداماتی است که در راستای چرخیدن چرخ تولید و بازگشایی گره مشکلات صنعتگران در خراسان شمالی انجام شد.

خراسان شمالی دارای ۹ شهرک و ۹ ناحیه صنعتی و یک منطقه ویژه اقتصادی است و با توجه به آمارهایی که از سوی شرکت شهرک های صنعتی این استان اعلام شده است در شهرک ها، نواحی صنعتی و منطقه ویژه اقتصادی این استان ۳۲۷ واحد صنعتی بهره برداری شده که میزان اشتغالزایی این واحدها طبق جواز تاسیس چهار هزار و ۹۱۱ نفر است.

احیای ۱۷ واحد تولیدی راکد خراسان‌شمالی در دولت سیزدهم

فعال شدن ۱۷ واحد راکد در طی یکسال

تعیین تکلیف واحدهای نیمه فعال و راکد موضوعی است که از زمان ریاست آیت الله رییسی در مقام رییس قوه قضاییه بررسی شد و در سفرهای استانی گره بسیاری از این واحدها باز شد.

بسیاری از این واحدهای تولیدی به دلیل بروکراسی اداری، تحریم‌های ناجوانمردانه علیه صنعت ایران و مشکلات بانکی به حال نیمه فعال یا راکد در آمدند ولی مسوولان دولت سیزدهم نیز تمام همت خود را به کار بستند تا این واحدها را احیاء کنند.

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی خراسان شمالی در این‌باره می گوید: برای احیاء و بازفعال سازی واحد های راکد راهکارهای مختلفی در ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استانداری در پیش گرفته شد و علاوه بر آن عزم دولت سیزدهم برای احیای این واحدها نیز نوید خوبی برای سرعت بخشی به فعالیت این واحدهای نیمه فعال بوده است.

محمد علی نوایی می افزاید: ۳۲۷ واحد تولیدی در شهرک های صنعتی خراسان شمالی به بهره برداری رسیده است که از این تعداد؛ ۵۵ واحد تولیدی قبل از روی کار آمدن دولت سیزدهم راکد بودند که در این مدت یکساله و با روی کار آمدن دولت جهادی ۱۷ واحد آن فعال شد.

وی می گوید: گره ۱۷ واحد تولیدی راکد به دست مسوولان دولت سیزدهم در خراسان شمالی باز شد و برای ۱۶۴ نفر اشتغالزایی ایجاد شد که از این تعداد؛ چهار واحد با اشتغالزایی ۴۰ نفر از ابتدای امسال تاکنون فعال شد.

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی خراسان شمالی در ادامه می افزاید: برنامه ریزی برای فعالیت هشت واحد راکد دیگر در ادامه سال در حال انجام است تا در مجموع امسال ۱۲ واحد تولیدی راکد به طور کامل فعال شوند.

وی می گوید: در برخی موارد با بازنگری در روش‌ها و استفاده از الگوهای جدید و واگذاری به افراد دارای صلاحیت و سرمایه‌گذاران توانمند جدید، واحدهای راکد مجدد به عرصه تولید بازمی گردند.

احیای ۱۷ واحد تولیدی راکد خراسان‌شمالی در دولت سیزدهم

واحد های راکد کمتر از میانگین کشوری

اقتصاد خراسان شمالی بر مبنای کشاورزی بنا نهاده شده است و حوزه صنعت به دلیل نبود زیر ساخت های لازم، رونق بخش کشاورزی را ندارد و طبیعی است که مجموع واحدهای تولیدی در این استان به اندازه یکی از شهرهای استان همجوار خراسان رضوی نباشد.

همچنان که تعداد واحدهای تولیدی و صنعتی در این استان در مقایسه با سایر استانها کم است، بنابراین به تناسب تعداد واحدهای راکد نیز کم است.

 بنا بر آمار رسمی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی کشور، کل واحدهای راکد و نیمه‌تعطیل بخش صنعت ۱۲‌ هزار و ۶۷ واحد است که به‌ معنی سهم حدود ۲۵ درصدی واحدهای راکد از کل واحدهای فعال در شهرک‌های صنعتی کشور است.

این در حالی است که به طور میانگین ۲۵ درصد از واحدهای تولیدی و صنایع کوچک شهرک‌های صنعتی راکد هستند اما خوشبختانه این رقم در خراسان شمالی ۱۲ درصد است.

خراسان شمالی حدود ۴۰۰ واحد تولیدی و صنعتی با سرمایه گذاری ۱۳ هزار میلیارد ریال و اشتغال ۱۱ هزار نفر دارد که از لحاظ داشتن صنایع بزرگ در بین ۳۱ استان کشور رتبه دهم را داراست.

احیای ۱۷ واحد تولیدی راکد خراسان‌شمالی در دولت سیزدهم

احیای واحدها؛ زنده شدن باور توانستن در جوانان

آنچه که مسلم است احیای واحدهای نیمه راکد در شهرک های صنعتی خراسان شمالی در طی مدت یکساله روند مناسبی داشته است و علاوه بر اینکه تولید دوباره جان گرفته است، ده ها کارگر نیز به عرصه کار و فعالیت بازگشته اند.

اگرچه خراسان شمالی در حوزه اشتغال عملکرد مناسبی نداشته است و جوانان این خطه به صورت کارگران فصلی در شهرهای بزرگ مشهد، تهران و شمال کشور شاغل هستند، ولی احیای این واحدهای نیمه فعال باور توانستن را در این جوانان زنده می کند و با تلاش بیشتر در توسعه استان نقش آفرینی می کنند.

سعید مومنی یکی از جوانان این خطه است که مفهوم باور توانستن را با احیای یک واحد تولیدی در شهرک صنعتی بیدک بجنورد به خوبی صرف کرده است و در ادامه از این واحد تولیدی فوم که این جوان فعال با حمایت های دولت سیزدهم توانسته احیاء و به چرخه تولید بازگرداند، بازدید می کنیم و از نزدیک در جریان چگونگی فعالیت این واحد تولیدی قرار می گیریم.

مدیر کارخانه تولید فوم در مورد چگونگی فعالیتش می گوید: سال ۱۳۹۹ زمینی با ۲ سوله نیمه کاری در شهرک صنعتی بیدک بجنورد خریداری و خط تولید فوم راه اندازی شد، در ابتدا به دلیل نبود نقدینگی با مشکل مواجه بودیم و راه اندازی کارخانه تعطیل شد که بعد از آن با تسهیلات ۴۰ میلیارد ریالی دولت توانستیم این کارخانه را بعد از ۲ ماه به چرخه تولید بازگردانیم.

سعید مومنی می افزاید: خط تولید لامپ های ال ای دی قبل از راه اندازی خط تولید فوم در این مکان فعال بود که به دلیل نبود نقدینگی جمع آوری شد ولی خوشبختانه این تسهیلات کارخانه ما را نجات داد و به چرخه تولید بازگشت.

این سرمایه گذار می افزاید: این واحد تولیدی با ۹ هزار متر مربع وسعت و سه هزار و ۴۰۰ متر زیربنا، فوم گرمایش از کف و سقفی را تولید می کند و ظرفیت اسمی آن تولید ۷ هزار و ۵۰۰  تن  فوم است که برای ۱۰ نفر اشتغالزایی کرده است و اینک نیاز خراسان شمالی به فوم تامین شده است و مازاد آن نیز به استان های همجوار ارسال می شود.

نور امید در دل کارگران

این کارخانه که تا دریافت تسهیلات چندماهی را راکد مانده بود و این جمع کارگری که نقره داغ شده بودند و به مشاغل ساختمانی، مسافرکشی و کارگری فصلی روی آورده بودند با راه اندازی مجدد کارخانه توانستند مشغول به کار شوند و شغلی پایدار داشته باشند.

علی همتی یکی از کارگران واحد تولیدی فوم در این‌باره می گوید: تحصیلات کارشناسی عمران دارم که بعد از مدت ها بیکاری با اشتغال در این واحد تولیدی به زندگی خود سامان دهم.

وی می افزاید: از یک سال قبل در این واحد تولیدی مشغول به کار هستم و در کنار خانواده زندگی خوبی را سپری می کنم و از اینکه این واحد تولیدی توانست با دریافت تسهیلات سرپا بماند بسیار خوشحال هستم.

حمید رعنایی از دیگران کارگرانی است که دوباره به چرخه کار بازگشته است و در مورد شرایط کاری خود می گوید: بازچرخانی و فعال سازی دوباره این واحد راکد همراه با جذب ۱۰ نیروی کار بود که اگر این روند ادامه داشته باشد جای امیدواریست که کارگران بیشتری در این واحد تولیدی اشتغال کنند.

وی می افزاید: متاسفانه بسیاری از جوانان خراسان شمالی از بیکاری رنج می برند و مجبورند برای کسب شغل به شهرهای بزرگتر مهاجرت کنند و دولت باید سعی کند تا این واحدهای نیمه کاره را راه اندازی مجدد کند تا دیگر جوانان نیز صاحب شغل شوند.

احیای ۱۷ واحد تولیدی راکد خراسان‌شمالی در دولت سیزدهم

عزم جزم برای احیای واحد های راکد

کارشناسان اقتصادی خراسان شمالی بر این باورند که این استان همانند سایر استان‌های دیگر متاثر از مشکلات ملی همچون تحریمها، کرونا و مشکلات ارزی است، ولی نبود زیرساخت ریلی، بزرگراهی و سیستم حمل و نقل ناقص در کنار واسطه گری، قوانین دست و پاگیر و در کنار نبود نیروی ماهر از مهم‌ترین مشکلات و موانعی است که تولیدکنندگان با آن دست و پنجه نرم می کنند.

این کارشناسان معتقدند که مسوولان دولت سیزدهم در خراسان شمالی توانسته اند با رصد واحدهای تولیدی راکد بسیاری از این واحدها را با ارائه تسهیلات بانکی، کمک به تهیه مواد اولیه، حل مشکلات حقوقی و تامین بازار فروش از حالت راکد خارج و فعال کنند.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی در این باره از احیاء واحدهای تحت تملک بانک ها خبر داد و در این‌باره می گوید: امسال این رویه شتاب بیشتری گرفت و ۲ واحد تولیدی که پیش از این در تملک بانک ها قرار گرفته بودند، توسط کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان و توافق بانک با مالکان به چرخه تولید بازگشت که یکی از این واحدها در شهرک های صنعتی مستقر بود.

حسین حاجی بگلو می افزاید: علاوه بر این؛ امسال ۳ واحد تولیدی دیگر واقع در شهرک های صنعتی نیز با رفع مشکلات نقدینگی به چرخه تولید بازگشت، ولی واحدهای تولیدی خراسان شمالی با کمبود نقدینگی و مشکلات بیمه ای مواجه هستند و انتظار می رود حمایت های لازم در زمینه پرداخت تسهیلات بانکی انجام شود.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان شمالی نیز در این‌باره می گوید: احیای واحد های تولیدی و کمک به رفع مشکلات این واحد ها در دستور کار دولت قرار دارد و اولویت اقتصادی استان را تشکیل می دهد.

ناصر فخر موحدی با بیان اینکه تمام مصوبات کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید لازم الاجرا است می افزاید: یکی از رویکردهای این کارگروه حل مشکلات واحدهای تولیدی نیمه فعال و راکد و تعامل با آنان در حوزه‌های مختلف است، چرا که با احیای واحد های راکد علاوه براین که تولید استان افزایش خواهد داشت زمینه اشتغالزایی خوبی نیز فراهم می شود.

خراسان شمالی با دارا بودن ۸۶۳ هزار نفر جمعیت که ۴۴درصد آن ها در روستاها زندگی می کنند، دارای ۹ شهرک و ۹ ناحیه صنعتی و یک منطقه ویژه اقتصادی است.

در نواحی و شهرک های صنعتی این استان ۳۲۷ واحد صنعتی جواز بهره برداری دارند که میزان اشتغالزایی آن ها ۴ هزار و ۹۱۱ نفر و میزان سرمایه گذاری در این واحد ها نیز ۸هزار و ۶۲۰ میلیارد ریال است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha