تاکید دادگستری استان اردبیل بر سنددار شدن اراضی دولتی و کشاورزی

اردبیل - ایرنا - رئیس کل دادگستری استان اردبیل تسریع اجرای قانون حدنگار و سنددار کردن اراضی دولتی و بخش کشاورزی را به منظور ضابطه‌مند شدن ساخت و سازها خواستار شد.

به گزارش روز یکشنبه روابط عمومی اداره کل دادگستری استان اردبیل، حجت الااسلام حسین کثیرلو در جلسه شورای حفظ حقوق بیت‌المال استان خاطرنشان کرد: سند تحوّل قضایی، سندی مترقّی است که برای تمام مردم به ویژه مسئولان، تکلیف شرعی و قانونی ایجاد نموده است و همه به اجرای درست و دقیق مفاد آن ملزم هستیم.
وی همچنین لزوم اهتمام و توجّه بیشتر به قانون حدنگار را از دیگر موضوعات مورد اشاره رهبر معظم انقلاب و از تاکیدات سران قوا ذکر و تصریح کرد: این موضوع از اولویّت ها و برنامه های اصلی دستگاه قضایی استان است و به صورت جدی پیگیری می شود.
رئیس کل دادگستری استان اردبیل با انتقاد از کندی روند اجرایی قانون حدنگار و سنددار کردن املاک دستگاه ها و نهادهای دولتی به ویژه در سال های گذشته گفت: هر چند این روند در سال های اخیر پیشرفت خوبی داشته اما ضروری است مشکلات و موانع احصاء و به رفع و تسهیل فرایند سنددار کردن زمین ها اقدام شود.
مقام عالی قضایی استان دستور داد تا به منظور تسریع در سنددار کردن زمین‌های دستگاه‌های دولتی و زمین‌های کشاورزی، جلسات تخصصی و کارگروهای استانی و شهرستانی به صورت مداوم و مستمر تا پایان سنددار کردن زمین ها برگزار شود.
ارتباط با استان های دیگر به منظور بهرمندی از تجربیات آنان، آگاه سازی و روشنگری عمومی زارعین از مزایای سند تک برگی از طریق ظرفیت های ائمه جمعه و جماعات ، صدا و سیما و رسانه ها از دیگر توصیه های رئیس کل دادگستری استان اردبیل بود.
وی در خصوص مزایای سنددار کردن زمین‌های مسکونی یادآور شد: این امر موجب می شود هرگونه ساخت و ساز در این زمین ها ضابطه‌مند و بر اساس اصول مهندسی باشد و از بروز هر گونه مشکلات و معضلات احتمالی پیشگیری شود.
وی با بیان اینکه اجرای وظایف ذاتی از سوی دستگاه ها موجب پیشگیری از تخلفات می شود گفت: نباید منتظر بود تا تخلّفی صورت گیرد تا از طریق تشکیل پرونده و طرح دعوی در محاکم قضایی نسبت به آن رسیدگی شود بلکه اجرای دقیق قوانین و مقررات و اقدام به موقع از بروز بسیاری از تخلفات جلوگیری می کند.
سید عبدالله طباطبایی دادستان اردبیل نیز با اشاره به لزوم اجرای دقیق قانون حدنگار بر اهتمام بیشتر مسئولان و مدیران دستگاه‌های دولتی برای تعیین تکلیف املاک خود و اخذ سند تک برگی تاکید کرد.
وی افزود: اخذ سند تک برگی برای املاک دستگاه‌های دولتی، عین صیانت و حفاظت از حقوق بیت‌المال است و دستگاه قضایی استان به این موضوع حساسیّت خاصّی دارد و ضمن حمایت از اقدامات قانونی دستگاه‌ها با هر گونه سهل‌انگاری در حفظ حقوق بیت‌المال و یا تضییع آن برخورد می کند.

بر اساس اعلام اداره کل ثبت اسناد و املاک استان اردبیل با اجرای طرح کاداستر بیش از ۶۸ درصد اراضی ملی این استان تثبیت و دارای سند مالکیت شده است.

استان اردبیل با یک میلیون و ۲۸۰ هزار نفر جمعیت و ۱۲ شهرستان در شمال ایران واقع شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha