امام جمعه شاهرود: نماز جمعه تجلی وحدت و بیان مصالح نظام و منافع مردم است

شاهرود – ایرنا – امام جمعه شاهرود گفت: نماز جمعه تجلی وحدت، بصیرت، روشنگری و بیان مصالح و منافع مردم در نظام اسلامی است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، حجت الاسلام عباس امینی شامگاه یکشنبه در نشست خبری که به مناسبت گرامیداشت پنجم مردادماه سالروز اقامه نخستین نمازجمعه در کشور برگزار شد، افزود: جمعه و نمازجمعه آن قدر مهم است که سوره‌ای به این نام در قرآن بر پیامبر(ص) نازل شد، خواندن این سوره در نماز جمعه مستحب است.

وی به آیه نهم سوره جمعه خطاب به اهل ایمان اشاره کرد و ابراز داشت: مومنان برای ذکر خداوند شتاب کنند و موانع رسیدن به نماز جمعه را از جلوی پای خود بردارند.

به گفته وی، خداوند در فراگیری توحید، امامت، جهاد و نماز جمعه تاکید به شتاب کرده است.

امینی به تفاوت نماز جماعت و جمعه اشاره کرد و گفت: نماز جمعه ۲ خطبه دارد که در خطبه نخست معارف دین، اخلاق و موعظه و در خطبه دوم رویدادهای سیاسی اجتماعی امت اسلام، منطقه و مشکلات عامه مردم مطرح می‌شود.

نمازگزاران جمعه باید به دقت خطبه‌ها را گوش دهند

وی با بیان اینکه دو خطبه به منزله خواندن ۲ رکعت نماز است، افزود: برخی در حین ایراد خطبه‌ها، اعمال و نماز مستحبی می‌خوانند و یا با دیگری حرف می زنند که این امر موجب می‌شود حکمت و فلسفه جمعه نصیبشان نشود.

امینی با اشاره به تعبیر امام رضا(ع) مبنی بر اینکه نماز جمعه حج فقرا است، تصریح کرد: امام جمعه باید مردم را موعظه به طاعت و بندگی کند و آنها را از معصیت بازداشته و به مسایل دینی و دنیوی آگاه نماید.

به گفته وی، دین فقط برای آخرت نیامده است بلکه عمل به آن دنیای مردم را نیز آباد می‌کند.

وی یکی از وظایف امام جمعه را تذکر به مردم در خصوص مناسبت‌ها دانست و تصریح کرد: در نماز جمعه مصالح مردم شهر در کنار سایر رویدادهای منطقه‌ای بیان می‌شود.

امام جمعه شاهرود تاکید کرد: کسی روز جمعه از روی ایمان، باور و اعتماد و حساب معنوی در نمازجمعه حضور یابد، گناهانش بخشیده می‌شود.

امینی به تأسیس نهادهایی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: سپاه پاسداران، کمیته امداد، بنیاد مستضعفان و جهادکشاورزی از جمله نهادهایی هستند که بعد از پیروزی انقلاب به دستور امام راحل تأسیس شدند.

نماز جمعه «نهاد رحمانی» است

وی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب نماز جمعه را در گام دوم انقلاب «نهاد رحمانی» نام نهادند، افزود: همه نهادها باید از سه ویژگی مردمی بودن، انقلابی بودن و عمل جهادی برخوردار باشند.

امام جمعه شاهرود با اشاره به اینکه هرکدام این نهادها در حیطه خاصی فعالیت دارند، ابراز داشت: جهاد سازندگی در اوایل انقلاب در حیطه عمران و آبادی روستاها، سپاه پاسداران در مبارزه با اخلالگران اجتماعی، ضد انقلاب و دفاع مقدس در حیطه امنیتی و کمیته امداد امام خمینی(ره) در حیطه خدمت به محرومان فعالیت دارند.

امینی با بیان اینکه مقام معظم رهبری هیچ نهادی را «نهاد رحمانی» خطاب نکرده است، تصریح کرد: نهاد نماز جمعه به دلیل مردمی بودن و همچنین ارتباط امت با امامت آن را رحمانی نام نهادند.

نمازجمعه مظهر رحمانیت دین است

امام جمعه شاهرود نماز جمعه را مظهر رحمانیت دین خواند و اظهار داشت: دفتر امام جمعه، ستاد نماز جمعه و نهاد امامت جمعه به روی هیچ کس بسته نیست، گستره و چتر نهاد امامت جمعه به صورت رحمانی به روی هر فرد و با هر نوع نگرشی باز است.

وی با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه نهاد امامت جمعه باید از مسایل جناحی و حزبی پرهیز کند، ابراز داشت: نقش نماز جمعه قبل از جنگ تحمیلی، دوران دفاع مقدس، دوران فتنه و همه‌گیری کرونا، نقش وحدت بخش در استحکام نظام و از طرفی دیگر نقد منصفانه بود.

امینی، تقویت و حمایت از دولت با هرگرایشی که بخشی از نظام است را ضروری برشمرد و گفت: همان‌طور که این نهاد از بسیاری امور پشتیبانی می‌کند در جایی که نیاز باشد مطالبه مردم را نیز با صراحت بیان می دارد.

اعتبار مورد نیاز تکمیل مصلای شاهرود ۲۰۰ میلیارد تومان است

امام جمعه شاهرود با بیان اینکه طرح مصلای پیامبراعظم(ص) این شهرستان پس از ۱۲ سال نیمه کاره است، گفت: این طرح برای تکمیل با هزینه‌های امروزی معادل ۲۰۰ میلیارد تومان بودجه نیاز دارد.

وی ادامه داد: هم اکنون تنها برای تجهیز دستگاه‌های گرمایش و سرمایش این مجموعه ۵۰ میلیارد تومان، خرید و نصب دستگاه‌های صوت و تصویر مناسب به منظور پوشش برنامه‌ها مبلغ ۲۰ میلیارد تومان بودجه نیاز است.‌

امینی با بیان اینکه باید نگاه مسوولان به ساخت مصلاها تغییر کند، افزود: این مجموعه تنها برای سه ساعت در هفته به منظور اقامه نماز جمعه مورد استفاده قرار نمی‌گیرد بلکه به صورت چندمنظوره می‌توان از آن هر روز و در مناسبت‌ها از جمله حوادث غیرمترقبه و بحرانی، رویدادهای فرهنگی، برگزاری امتحانات، نمایشگاه صنایع دستی، کتاب، ترویج مشاغل خانگی، فعالیت‌های ورزشی و هنری و حتی میزبانی از مسوولان استانی و کشوری استفاده کرد.

امام جمعه شاهرود به موضوع حجاب و عفاف اشاره کرد و گفت: به موضوع حجاب و عفاف نباید فصلی و رویدادی نگاه کرد باید در تمام سال به این موضوعات نگاه ویژه داشت.

وی با بیان اینکه نباید به حجاب و عفاف احساسی و مقطعی نگاه کرد، افزود: حجاب و عفاف برای یک مقطع و تنها برای زنان نیست بلکه مردان نیز باید رعایت کنند، عزت خانواده با رعایت حجاب و عفاف حفظ می‌شود.

امینی به سالروز عملیات غرورآفرین مرصاد اشاره کرد و ابراز داشت: رزمندگان شاهرودی نقش بسیار ارزشمندی در این عملیات ایفا کردند تا خطری از نظام به سبب ایثارگری ۴۰ شهید این شهرستان دفع شود.

امام جمعه شاهرود در این نشست به سالروز مباهله بزرگترین پیروزی جنگ نرم اسلام علیه کفر، روز پنجم مرداد ۵۸ سالگرد نخستین اقامه نمازجمعه به فرمان امام(ره) توسط آیت الله طالقانی، ۱۷ مردادماه روز خبرنگار و گرامیداشت شهادت محمود صارمی و شهید کریم حیدریان از شهرستان شاهرود اشاره کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha