بنیاد ملی نخبگان نمی تواند سند راهبردی نخبگان کشور را اجرا کند

مشهد- ایرنا- قائم مقام رییس بنیاد ملی نخبگان گفت: این بنیاد به تنهایی نمی تواند سند راهبردی کشور در امور نخبگان را پیاده سازی کند، زیرا بنیاد ملی نخبگان توان و مسئولیتی در قبال اجرای این سند ندارد.

به گزارش روز دوشنبه خبرنگار ایرنا، ناصر باقری مقدم در مراسم معارفه رییس بنیاد نخبگان خراسان رضوی در مشهد افزود: طبیعتا بنیاد وظیفه ریل‌گذاری، هماهنگی و گزارش دهی بابت اجرای این سند از سوی نهادهای متولی به شورای عالی انقلاب فرهنگی و  همچنین سازمان بازرسی کل کشور را دارد.

وی گفت: اجرای سند راهبردی کشور در امور نخبگان برعهده همه دستگاه های اجرایی است، مسئولیت اجرایی نهادها از صدا وسیما گرفته تا وزارتخانه های صنعتی، مجموعه ستادی نظیر معاونت علمی رئیس جمهور، وزارتخانه های علوم و بهداشت و حتی مجموعه زیر نظر رهبر معظم انقلاب درباره این سند مشخص شده و اجرای این سند توسط بنیاد ملی نخبگان یک خطای راهبردی است.

قائم مقام رییس بنیاد ملی نخبگان گفت: با تمهیدات رئیس قوه قضاییه، اعلام شد امسال اسناد بالادستی کشور توسط سازمان بازرسی کل کشور پیگیری شود تا ترک فعل ها درباره عملکرد دستگاههای اجرایی دنبال و بررسی گردد، متاسفانه بخش قابل توجهی از سند راهبردی کشور در امور نخبگان اجرا نشده است که باید این موضوع بررسی شود.

باقری مقدم همچنین گفت: چه نخبگانی که به کشور باز می گردند و چه نخبگان موجود در کشور در شهرهای بزرگ به خصوص تهران با مشکل مسکن مواجه اند، با مساعدت شخص رئیس جمهور باید به سمت احداث شهرک‌های نخبگان حرکت کنیم.

وی ادامه داد: در چارچوب شهرکهای نخبگانی، واحدهای مسکونی برای نخبگان کشور به صورت مجتمع و بیشتر در شهرهای محل تجمع نخبگان و در دانشگاه های شهرهای اصلی کشور احداث خواهد شد.

قائم مقام رییس بنیاد ملی نخبگان گفت: رفع مساله مسکن نخبگان سهم بالایی برای جلوگیری از مهاجرت نخبگان به خارج کشور دارد و یا اینکه زمینه مهاجرت معکوس نخبگان خارج کشور را به داخل فراهم می کند.

باقری مقدم اضافه کرد: هنوز طرح اولیه احداث شهرک‌های نخبگان زیر نظر معاونت علمی رئیس جمهور پیگیری می شود، اما پیشنهاد ما این است که در شهرک های نخبگان تجهیزات آزمایشگاهی و خدماتی مورد نیاز نخبگان را ایجاد کنیم، این شهرک ها فقط برای اسکان نیست بلکه موضوع تحقیقات نخبگان نیز در آن لحاظ شده است.

وی گفت: در حال حاضر در مرحله کارشناسی و محاسبات تامین زمین برای ساخت این شهرک ها هستیم، لذا اعلام می کنم دانشگاه های کشور و وزارتخانه های بهداشت و علوم می‌توانند با تامین زمین مورد نیاز، به عنوان بخش عمده هزینه ساخت این شهرکها، ما را یاری کنند.

قائم مقام رییس بنیاد ملی نخبگان اقدامات صورت گرفته برای حمایت از نخبگان در کشور را کافی ندانست و افزود: مجموعه‌های اجرایی مرتبط با نخبگان باید درباره جلوگیری از مهاجرت نخبگان عمل کنند، از طرفی می دانیم، اقتصاد دانش بنیان در کشور محقق نخواهد شد مگر اینکه از نخبگان استفاده شود، نخبگان ماده خام تحقق اقتصاد دانش بنیان در کشور هستند.

باقری مقدم افزود: در حال حاضر ۵۵ هزار نخبه در سطوح دانش آموزی، سطوح دانشجویی و پژوهشی و هیات علمی دانشگاه تحت پوشش بنیاد علمی نخبگان هستند، از این تعداد ۱۰ هزار نفر در خارج از کشور مشغول به فعالیت می باشند.

در مراسم معارفه سیدعبدالکریم سجادی رییس جدید بنیاد نخبگان خراسان رضوی که با حضور اعضا هیات علمی این مجموعه و مسوولان استانی صورت گرفت از زحمات رضا لطفی و خدمات ارزنده وی در دوران تصدی مسوولیت بنیاد نخبگان استان خراسان رضوی تقدیر شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha