صندوق‌های بیمه‌گر چگونه برای مواقع بحران آماده باشند؟

تهران - ایرنا - شیوع کرونا در سه سال اخیر تعطیلی بنگاه‌های اقتصادی و تولیدی، افزایش بیکاری و تعدیل نیروی کار، کاهش حق بیمه دولت همچنین کاهش تولید و سرمایه‌گذاری در کشور را موجب شد و نظام‌های تامین اجتماعی و صندوق‌های بیمه‌گر را به عنوان رکن اساسی حمایت‌گر و ذخیره‌ساز منابع ملی با دشواری‌های متعددی مواجه کرد.

گروه جامعه ایرنا -  تحمیل بار مالی بیکاران و افزایش پرداختی‌های بیمه بیکاری، امهال و استمهال بدهی‌ها و پوشش خانواده‌های جانباختگان کرونا از آغاز شیوع کرونا منابع این نظام‌های حمایتی را در سراسر دنیا از جمله ایران تحت‌تاثیر قرار داد و سبب استقراض برخی از صندوق‌های بیمه‌گر شد.

به اعتقاد برخی از کارشناسان و صاحب‌نظران حوزه پزشکی، کرونا آخرین بیماری همه‌گیر در جهان نخواهد بود و علاوه بر ماندگاری حیات این ویروس، بیماری‌های مشابه با کووید۱۹ به عنوان یک بحران، در برهه‌های زمانی مختلف متجلی خواهد شد.

نظام‌های تامین اجتماعی و صندوق‌های بیمه‌گر به عنوان یکی از مهمترین نهادهای حمایتی در سراسر دنیا، بیشترین شمار بیمه‌شدگان، بازنشستگان و مستمری‌بگیران یک جامعه را تحت مقررات حمایتی قرار می‌دهند اما این نهادها و صندوق‌های اجتماعی چگونه باید برای مواجهه با بحران آماده شوند؟

نایب ‌رئیس هیات ‌مدیره سازمان تامین ‌اجتماعی در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی ایرنا در این باره اظهار داشت: کرونا به عنوان یک پدیده عجیب و ناشناخته، اغلب کشورهای دنیا و نظام‌های تامین اجتماعی موفق جهان را با بحران مواجه و دچار معضلات متعددی کرد.

علی حیدری تصریح کرد: این بحران باعث پیدایش یک شکل از «اقتصاد کم‌تماس» شد که مبتنی بر مراجعه مستقیم خریدار و فروشنده و عرضه مستقیم نبود و باتوجه به احتمال تداوم کرونا و بروز بیماری‌های مشابه، این اقتصاد توسعه خواهد یافت.

اقتصاد کم‌تماس و شکل‌گیری یک طبقه نوین «آزادکاران»
وی ادامه داد: توسعه این اقتصاد دیجیتال (کم‌تماس) منجر به شکل‌گیری طبقه وسیعی از «آزادکاران» خواهد شد. این جمعیت در محل‌های اجتماعی حضور ندارند و در منزل با دریافت کار موردنظر از کارفرما و انجام فرایندهای لازم، نتایج حاصله را به کارفرما تحویل داده و حقوق دریافت می‌کنند.

نایب ‌رئیس هیات ‌مدیره سازمان تامین ‌اجتماعی گفت: در اغلب کشورهای دنیا از جمله ایران، امکان رصد و وصول حق بیمه از این نظام ایجاد نشده است. در گذشته برخی ابزارها در وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی به منظور نظارت بر کارگران و کارفرمایان با هدف دریافت حق بیمه وجود داشت اما این امکان در فضای مجازی (دورکاری) وجود نخواهد داشت.

شیوع کرونا؛ حذف نظارت‌ها و تشدید اقتصاد غیررسمی در دنیا  
حیدری افزود: یکی از معضلات اساسی در این وضعیت، بروز و تشدید اقتصاد غیررسمی است. برآوردها در این زمینه در جامعه ایران هم متفاوت است. بنابر برخی گزارش‌ها، بین ۲۰ تا ۳۰ درصد میزان اقتصاد سیاه (پنهان و غیررسمی) مطرح می‌شود. این شکل از فعالیت اقتصادی، زیرزمینی است و بنابراین امکان دریافت مالیات نیز وجود ندارد.  

وی اضافه کرد: در این شکل از فعالیت، جواز کار و پروانه نیز بی‌معنا است و بر این اساس، امکان دریافت حق بیمه از جانب سازمان‌های بیمه‌گر و نظام‌های تامین اجتماعی هم وجود ندارد و هر یک از این مسائل وضعیت بحران صندوق‌ها را تشدید می‌کند.

حیدری توضیح داد: در وضعیت بحران همچون شیوع یک بیماری همه‌گیر سازمان‌های بیمه‌گر مجبور به مساعدت با کارگران و کارفرمایان خواهند بود. به عنوان مثال، مهلت به کارفرمایان، امهال و استمهال بدهی‌ها از جمله اقداماتی است که در دوران بحران کرونا توسط سازمان تامین اجتماعی ناگزیر انجام گرفت و طبیعتا این اقدامات سبب تحمیل فشار بر سازمان و افزایش بار مالی خواهد شد. در وضعیت بحران همچون شیوع یک بیماری همه‌گیر، سازمان‌های بیمه‌گر مجبور به مساعدت با کارگران و کارفرمایان نیز خواهند بود. به عنوان مثال، مهلت به کارفرمایان، امهال و استمهال بدهی‌ها از جمله اقداماتی است که در دوران بحران کرونا توسط سازمان تامین اجتماعی ناگزیر انجام شد و طبیعتا این طرح‌ها سبب تحمیل فشار بر منابع و مصارف سازمان تامین اجتماعی و افزایش بار مالی خواهد شد.

این مسئول یادآور شد: یکی دیگر از تبعات وقوع بحران در هر کشور که با شیوع بیماری کووید۱۹ هم در جامعه ایران و اغلب کشورهای دنیا رخ‌داد، فقر برخی طبقات معتبر اجتماعی بود. با شیوع این بیماری، شماری از گروه‌های اجتماعی دارای اعتبار در جامعه آسیب دیدند و دچار فقر اقتصادی شدند.

وی اضافه کرد: قبل از بروز این بحران، برخی اقشار هنرمند و  فنی‌وحرفه‌ای با عرضه هنر و تخصص مایحتاج روزانه زندگی خود را تامین می‌کردند اما بخش گسترده‌ای از این جمعیت هم با بروز بحران در تامین معیشت دچار مشکل شدند و به صندوق‌های بیمه‌گر و نظام حمایتی تامین اجتماعی جامعه تحمیل می‌شوند؛ بنابراین برای آمادگی در مواقع بحران هر یک از این معضلات باید امروز مورد توجه قرار گیرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha