ششمین جشنواره موسیقی «کهن آواهای تنبور و موسیقی کردی» فراخوان داد

تهران- ایرنا- ششمین جشنواره موسیقی «کهن آواهای تنبور و موسیقی کردی» مهرماه ۱۴۰۱ در شهرستان دالاهو استان کرمانشاه برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار موسیقی ایرنا، موسسه فرهنگی- هنری خانه تنبور دالاهو با کسب مجوز از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه و همیاری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان دالاهو، ششمین جشنواره موسیقی کهن آواهای تنبور و موسیقی کردی را مهرماه ۱۴۰۱ برگزار می‌کند.  

حفظ و اشاعه موسیقی مقامی تنبور و موسیقی کردی، شناسایی استعدادهای جوان و حمایت و راهنمایی آنان، قدرشناسی از تلاش مؤثر هنرمندان و پیشکسوتان موسیقی مقامی تنبور و سایر موسیقی‌های کهن کُردی و تشویق و ترغیب خانواده‌ها به موضوع‌های فرهنگ و هنر بومی از اهداف این جشنواره است.

براساس فراخوان منتشر شده، ششمین جشنواره موسیقی کهن آواهای تنبور و مو سیقی کردی به صورت رقابتی در دو مرحله برگزار می‌شود؛ در مرحله اول هنرمندان شرکت‌کننده، قطعات اجرایی خود را به صورت تصویری و حداکثر به مدت پنج دقیقه ضبط کرده و فیلم آن را در سایت https://thehouseoftanbour.com/  بارگذاری و ارسال کنند.

پس از بررسی توسط هیئت داوران (هیئتی متشکل از فعالان عرصه آموزش موسیقی منطقه) از هر رده سنی بین ۶ تا هشت نفر برای شرکت در مرحله نهایی انتخاب و معرفی می‌شوند.

در مرحله دوم؛ سه یا چهار هفته پس از اعلام برگزیدگان مرحله اوّل، جشنواره به صورت حضوری در خانه تنبور برگزار خواهد شد.

بخش اوّل: ته رزها (مقامات تنبور) خنیاگران:

نونهالان: (تا پایان یازده سالگی).

نوجوانان: (ازآغاز ۱۲ سالگی تا پایان ۱۶ سالگی).

جوانان الف: (از آغاز ۱۷ سالگی تا پایان ۲۲ سالگی).

جوانان ب: (از آغاز ۲۳  سالگی تا پایان ۲۸ سالگی).

توجه: شرکت‌کنندگان بخش ته رزها (مقامات) باید خنیانگر باشند بدان معنی که ته رزها را هم بنوازند و هم بخوانند. (هدف از این ارزشیابی درک موسیقی مقامی تنبور و تسلط در هر دو بخش آن یعنی نواختن و خواندن ته رزها (مقامات) است.

مقامات مورد داوری در هر رده سنی اعلام خواهد شد.

در مرحله اوّل: شرکت‌کنندگان به انتخاب خود سه مقام را انتخاب خواهند کرد که شامل (یک مقام مجازی– یک مقام مجلسی و یک مقام کلام) خواهد بود. یادآوری می‌شود که در اجرای مقام‌های مجلسی و کلام مقام باید به صورت نواختن و خواندن ضبط و ارسال شود.

در مرحله دوم: شرکت‌کنندگان راه یافته به بخش پایانی جشنواره، توسط هیئت داوران، مورد ارزیابی در مقامات اعلام شده قرار می‌گیرند.

ششمین جشنواره موسیقی «کهن آواهای تنبور و موسیقی کردی» فراخوان داد

نمرات و مقامات مورد ارزیابی برای هر رده سنی به شرح زیر اعلام می‌شود:

خواندن مقامات: ۶ نمره، نواختن مقامات: هشت نمره، تکنیک درست در نوازندگی: سه نمره، درک مطلب و اجرای دقیق و حس و حال مقامی: سه نمره

نونهالان:  ۱-جلوشاهی یک، ۲-سوارسوار، ۳- باریه، ۴- ته رز یاری، ۵- یاران وه باطن، ۶- هی دیار دیار، ۷- جم نیان دوسان او یا نه، ۸- حقن حقن،  ۹- یار دیده کانی بنیامین پیره و ۱۰- حق حق و هو هو.

نوجوانان: ۱-جلوشاهی سحری، ۲- بایه بایه، ۳- غریبی، ۴- دواله، ۵- یار دیده کانی چُی وه شن یار میوگیان،  ۶- یار دیده کانی شاه میو،  ۷-آقا یار داوو، ۸- عالی گرز ویش، ۹- علی علی هو هو، ۱۰- هی گیان هی گیان (به اضافه ده مقام گروه نونهالان جمعاً بیست مقام).

جوانان الف: ۱- خان امیری، ۲- گل و خاک، ۳- ساروخانی، ۴- قه تار، ۵- سی محمد برو دیوانی، ۶-هی ایمانم یار، ۷-دسی ویت وله، ۸- گل وه دره،  ۹-رژیان دالاهو و  ۱۰- سی خاموشی (به اضافه مقامات گروه نونهالان و نوجوانان جمعاً سی مقام).

جوانان ب: ۱-جنگه را،  ۲- ته رز روسم، ۳- داوو نه کویره کوثر وردن تاو،  ۴- یار دیده کانی یاران جم نیان،  ۵- تنه میری، ۶- بیان او یاری، ۷-ها ها،  ۸- تاله سواران، ۹-شاه خوشینی و ۱۰- مجنونی (لاو ای لاو مجازی). (به اضافه مقامات گروه نونهالان، نوجوانان و جوانان الف، جمعا چهل مقام).

بخش دوم: تکنوازی(بداهه نوازی) بر اساس مقامات تنبور

۱- بداهه‌نوازان نوجوان: (تا پایان شانزده سالگی).

۲- بداهه‌نوازان جوان: (از آغاز هفده سالگی تا پایان بیست و هشت سالگی).

شرکت‌کنندگان در این بخش قطعه اجرایی خود را به صورت تصویری حداکثر به مدت پنج دقیقه در سایت مذکور بارگذاری کنند.

توجه: قطعه اجرایی باید بر اساس یک یا چند مقام از مقامات تنبور باشد که در آن از قطعات آوازی (بی‌ریتم) و قطعات ضربی استفاده شود. تنوع در ریتم و ترکیب آن با آواز مرتبط، دارای اهمیت است. استفاده از قطعات اجرایی دیگران و قطعاتی که با فرهنگ‌سازی تنبور بیگانه باشد، فاقد ارزشیابی است.

بخش سوم: آواهای کهن کُردی شامل: (سیاه چمانه- هوره- مور- شاهنامه خوانی کُردی- بیت و حیران)

۱- نوجوانان: (تا پایان ۱۶ سالگی).

۲-جوانان: (از آغاز ۱۷ سالگی تا پایان ۲۸ سالگی).

شرکت‌کنندگان در این بخش آثار خود را به صورت تصویری حداکثر به مدت پنج دقیقه که شامل حداقل سه مقام باشد در سایت مذکور بارگذاری کنند. از برگزیدگان این بخش برای شرکت در مرحله دوم دعوت خواهد شد.

توجه: به منظور ارج نهادن به هنرمندان سایر رشته‌های هنری و حمایت از آثار آنان، جوایز برگزیدگان به صورت کالای هنری و ادبی تقدیم خواهد شد. لوح تقدیر نیز از طرف هیئت داوران به برگزیدگان اهدا می‌شود.

تقویم جشنواره:

مهلت ارسال آثار: ۲۵ مردادماه ۱۴۰۱

زمان برگزاری: مهرماه ۱۴۰۱

خانه تنبور، یک مرکز فرهنگی_ هنری غیردولتی است که در روستای بانزلان در شهرستان دالاهو در استان کرمانشاه واقع شده است. این مرکز فرهنگی و هنری به همت علی‌اکبر مرادی ساخته شده است و هدف از تأسیس آن معرفی، آموزش، شناسایی و حفظ و نگهداری ساز تنبور و فرهنگ مرتبط با آن است. خانه تنبور ۲۲ شهریورماه ۱۳۹۶ با حضور هنرمندان برجسته موسیقی از سراسر ایران افتتاح و همزمان نخستین جشنواره کهن آواهای تنبور در آن برگزار شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha