رهایی ۲۴۱۵ زندانی/بدهکاران مالی و چک بیشترین آمار زندانیان جرایم غیرعمد 

تهران - ایرنا - رئیس هیأت امنای ستاد دیه کشور گفت:از ابتدای سال جاری تاکنون، با وجود محدودیت‌های کرونا در برگزاری جشن‌های گلریزان در قالب پویش‌ها و آیین‌های مجازی، تعداد دو هزار و ۴۱۵نفر از محکومان مالی از بند رهایی یافتند. 

به گزارش خبرنگار قضایی ایرنا، سیداسدالله جولایی روز چهارشنبه در نشست خبری با اشاره به فعالیت ستاد دیه کشور طی ۳۲ سال و اینکه ستاد دیه ستاد نجات انسان‌ها است، اظهارداشت: از ماه مبارک رمضان سال ۶۹ تا کنون بیش از ۱۵۰ هزار انسان بدهکار جرایم غیرعمد آزاد شدند که رهایی از بند این تعداد افراد با عنایت خداوند و همکاری مردم نیکوکار محقق شده است.

جولایی افزود: اکنون تعداد ۱۰ هزار و ۶۸۶ زندانی جرایم غیر عمد در حبس به سر می برند که هشت هزار و ۳۳۳ نفر از این زندانیان مربوط به محکومیت‌های مالی است.

وی ادامه داد: از مجموع افرادی که از ابتدای سال جاری از بند رهایی یافتند، ۱۲۱ محکوم زن و ۲۲۹۴ محکوم مالی غیرعمد مرد آزاد شدند.

۱۰ هزار و ۶۸۶ زندانی جرایم غیر عمد در حبس به سر می برند که هشت هزار و ۳۳۳ نفر از این زندانیان مربوط به محکومیت‌های مالی است

وی اظهارداشت: بیشترین آمار زندانیان جرایم غیرعمد در چهار ماه نخست سال جاری مربوط به بدهکاران مالی و چک با تعداد ۱۶۶۹ را به خود اختصاص داده است همچنین از میان زندانیان رهایی یافته از بند، ۴۳۸ زندانی مهریه، ۲۵۶ زندانی نفقه، ۱۳ زندانی راننده، ۱۶ زندانی مربوط به حوادث کارگاهی، ۲۳ زندانی محکوم به جرایم شبه عمد اختصاص دارد.

رئیس هیات امنای ستاد دیه کشور افزود: طلبکاران در خط مقدم کمک به زندانیان جرایم غیرعمد هستند که با گذشت از مبلغ بدهی این زندانیان برای آزادی آنها همکاری می‌کنند. 

وی ادامه داد: مجموع بدهی زندانیان جرایم غیرعمد در سال جاری، حدود ۱۲ هزار میلیارد ریال معادل ۱۲۰۰ میلیارد تومان بود که رقم قابل توجهی است و همکاران ما برای اخذ رضایت اقدامات بسیاری انجام می‌دهند و همیشه بیش از ۵۰ درصد گذشت از طلب با رضایت طلبکاران داشتیم و امسال طلبکاران ۳۱ درصد از طلب خود گذشت کردند که البته با توجه به شرایط اقتصادی این میزان گذشت نیز قابل تقدیر است.

۱۹۱۸ محکوم پرداخت مهریه در بند 

رئیس هیات امنای ستاد دیه کشور گفت: اکنون از مجموع زندانیان جرایم غیرعمد، ۱۹۱۸ زندانی مهریه، ۱۷۵ زندانی نفقه، ۱۴۷ زندانی راننده، ۲۹ زندانی مربوط به حوادث کارگاهی، ۸۴ زندانی محکوم به جرایم شبه عمد اختصاص دارد.

درخواست‌های صوری برای بهره‌مندی از کمک‌های ستاد دیه 

جولایی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه آیا روند کاهش تعداد زندانیان مهریه ادامه دارد، افزود: مدتی بود در برخی استان‌ها شاهد بودیم که توافق‌هایی بین برخی زوجین برای طلاق انجام می‌شد تا از ستاد دیه کمک بگیرند اما با تحقیقاتی که انجام دادیم، مشخص شد که این توافق‌ها صوری و برای کلاهبرداری است.

وی خاطرنشان کرد: در قانون مجلس شورای اسلامی آمده که ۵۰۰ میلیارد تومان با اولویت زندانیان زن و زندانیان مهریه اختصاص یابد اما مقرر شد که برای زندانیان مهریه پس از تحقیقات و صحت‌سنجی، وام به این افراد تعلق گیرد.

درخواست جولایی از حسینیه زنجان در محرم

رئیس هیات امنای ستاد دیه کشور با اشاره به اینکه در آستانه ایام سوگواری اباعبدالله الحسین علیه السلام قرار داریم از همه عزاداران حسینی خواست تا در این روزها بازهم در صحنه حضور یافته و موجبات آزادی زندانیان را فراهم کنند.

جولایی گفت: در سال‌های اخیر، هیأت‌های عزاداری کمک‌های ویژه برای آزادی زندانیان داشتند اما از حسینیه اعظم زنجان انتظار فراوان داریم که با همکاری ستاد دیه استان، صندوق‌هایی را در مسیر عزاداران قرار دهند تا قدمی برای آزادی زندانیان برداشته شود.

رئیس هیات امنای ستاد دیه کشور خاطرنشان کرد: تعدادی از دانش‌آموزان هم مبلغی را به ستاد دیه کمک کردند که این اقدام نیکوکارانه آنها نشانگر ترویج فرهنگ خیر است؛ خرد و کلان، پیر و جوان و زن و مرد همه برای احسان همواره قدم برمی‌دارند.

جولای اظهارداشت: نیکوکارانی که تمایل دارند یاری‌گر این مددجویان نیازمند باشند، می‌توانند کمک‌های نقدی خود را به شماره حساب‌های ستاد دیه کشور به‌قرار ۷۴/۷۴ بانک ملت شعبه مستقل مرکزی، ۷۷۷۷ بانک تجارت شعبه مرکزی، ۸۸۸۸ بانک صادرات شعبه مرکزی یا ۵۵۵۵۵ بانک ملی واریز کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha