آمادگی کامل ستاد فرماندهی عملیات پاسخ به بحران قشم برای حوادث احتمالی

قشم - ایرنا - معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرمانداری شهرستان قشم از آمادگی کامل ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران این شهرستان برای مواجه با حوادث احتمالی ناشی از شدت بارندگی در نگین خلیج فارس، خبر داد.

فرزاد دهقانی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، اظهار داشت: جلسات ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران شهرستان قشم به صورت مستمر پیرامون این مسایل و هشدار اداره کل هواشناسی و مدیریت بحران استان هرمزگان در راستای ورود سامانه مونسونی و ادامه ناپایداری های جوی و دریایی در شهرستان، تشکیل شده است.

وی ادامه داد: در پی اعلام هشدار هواشناسی سطح قرمز برای سراسر استان و پیش بینی این وضعیت برای روز چهارشنبه، دستگاه های عضو این ستاد از هفته پیش در حالت آماده باش قرار گرفتند و اقدامات پیشگیرانه از سوی شهرداری ها و دهیاری ها برای کمک به محلات در معرض آسیب انجام و تدابیر لازم برای پاسخ فوری و اقدام به هنگام اندیشیده شده و جای نگرانی وجود ندارد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرمانداری شهرستان قشم توضیح داد: در آخرین جلسه این ستاد اقدامات دستگاه های عضو بررسی و بر همکاری و تعامل حداکثری تمامی دستگاه های دخیل در امر مدیریت بحران سطح شهرستان برای پیشگیری از بروز خسارت احتمالی به مردم و اموال عمومی تاکید شد.

دهقانی اضافه کرد: تشدید پاکسازی محلات، بازگشایی مسیر آب، پاکسازی کانال ها، آبراهه ها و دهانه پل ها، اطلاع رسانی به عموم مردم، صیادان، اسکله های مسافری، اعلام هشدار برای پرهیز از قرار گرفتن در مسیل ها، توقف نکردن زیر درختان، دیوار و سازه های سست و تیرهای برق از جمله موارد اقدام و طرح شده در این جلسه بود.

وی گفت: تمامی مدیران اداری و شورای تامین در شهرستان قشم حضور دارند و مرخصی های احتمالی هم لغو شده و نهادهای خدمت رسان و امدادرسان همانند شهرداری، هلال احمر، بخشداری، بسیج، سپاه، نیروی انتظامی، آب، برق، مخابرات، بهداشت و درمان، جهاد کشاورزی، صنعت، معدن و تجارت، نفت، منابع طبیعی، گمرگ و  بنادر و دریانوردی به صورت آماده باش تا پایان وقت مقرر بارش ها در سطح شهرستان حضور دایم دارند که در صورت بروز مشکلات و حوادث از بحران در سطح شهرستان جلوگیری شود.

شهرستان قشم شامل جزیره‌های قشم، هنگام و لارک با حدود ۱۵۰ هزار نفر جمعیت از تنگه هرمز به موازات ساحل استان هرمزگان به طول ۱۵۰ و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر در میان آب‌های خلیج فارس گسترده شده است.

سطح هشدار جوی هرمزگان قرمز است

با توجه به بارش سنگین سامانه مونسونی و احتمال وقوع سیلاب در استان هرمزگان سطح هشدار جوی در این استان از نارنجی که روز شنبه (اول مرداد ۱۴۰۱) صادر شده بود به قرمز تغییر یافته است.

این هشدار برای بعداز ظهر دوشنبه تا اواخر روز جمعه صادر شده که در این روزها بارش شدید باران همراه با رعد و برق و تگرگ، تندباد شدید همراه با گرد و خاک در ارتفاعات و سراسر هرمزگان پیش‌بینی شده است.

اثر این مخاطره تشدید بارش باران و وقوع سیل و طغیان رودخانه‌های فصلی، خسارت ناشی از وزش تندباد، آبگرفتگی گسترده معابر، لغزندگی و کاهش دید در جاده‌ها، شکستن درختان و تخریب سازه‌های سُست، احتمال تخریب پل و مسدود شدن جاده‌ها و وارد آمدن خسارت به بخش کشاورزی است.

در این هشدار هواشناسی - سطح قرمز بر آمادگی کامل نهادهای امدادرسان و خدماتی برای مقابله با خسارات احتمالی سیلاب، پاکسازی کانال‌ها و آبراهه‌ها و بازگشایی دهانه پل‌ها توصیه و تاکید شده است.

همچنین از مردم خواسته شده از رفت و آمد و اسکان در حاشیه رودخانه‌ها، صعود به ارتفاعات و چرای دام در مناطق مرتفع، سفر و رفت و آمد در جاده ها، پارک خودروها در کنار درختان فرسوده خودداری کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha