پارک‌های علم و فناوری سالانه یک طرح تانا اجرا کنند

سنندج- ایرنا- مشاور معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با تاکید بر اینکه انتظار می‌رود پارک‌های علم و فناوری حداقل یک طرح "تانا" (توسعه اکوسیستم نوآوری استان‌ها) را در هر سال اجرا کنند، گفت: این رویداد یک روزه نیست و یک فرآیند زمان بر است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مصطفی صفدری روز چهارشنبه در آیین آغاز بکار طرح "تانا" (توسعه اکوسیستم نوآوری استان‌ها) در کردستان اظهار داشت: بر اساس طرح تانا، پارک های علم و فناوری حلقه واسط اکوسیستم نوآوری استان‌ها می شوند و یک شبکه منسجم برای حل مشکلات فناورانه در هر استان ایجاد می‌شود.

وی اضافه کرد: هدف از اجرای این طرح فعال کردن ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های علمی و فناورانه دانشگاه‌ها، مراکز رشد، پارک‌های علم و فناوری و اهرم کردن منابع مالی نهادهای مربوط برای پاسخ به نیازهای هر استان است.

مشاور معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری یادآور شد: بر اساس طرح تانا (توسعه اکوسیستم نوآوری استان‌ها)، پارک‌های علم و فناوری مشکلات، نیازها و همچنین توانایی‌های فناوری هر استان را شناسایی می‌کنند و در ادامه، نشست‌های تخصصی در خصوص راهکارهای حل مشکلات برگزار کرده، زمینه دیدار دستگاه‌های دارای نیاز و دستگاه‌های ارائه دهنده راهکار را فراهم می‌کنند و همچنین با برگزاری نمایشگاه‌های فناورانه، دستاوردهای شرکت‌های دانش‌بنیان را داخل استان‌ها به نمایش می‌گذارند.

صفدری افزود: بر اساس بخش سوم رویداد تانا، پارک های علم و فناوری زمینه انعقاد قرارداد میان بخش عرضه که محققان و شرکت های دانش بنیان هستند و بخش تقاضا که صنعت و دستگاه های اجرایی هستند را فراهم کرده، به رفع موانع پیش روی اجرای قرارداد کمک می کنند و گزارش نهایی اجرای پروژه را تهیه می کنند.

وی از در دست تدوین بودن جایگاه پارک های علم و فناوری در نظام علم و فناوری و وزارت علوم خبر داد و گفت: ویژگی مثبت پارک‌های علم و فناوری در نظام ملی فناوری جایگاه واسط آنها بین دانشگاه‌ها و بنگاه‌های اقتصادی است.

مشاور معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: پارک‌های علم و فناوری دانش تولید شده در دانشگاه‌ها را به محصول تبدیل می‌کنند و به نظام اقتصادی و بازار تحویل می‌دهند.

صفدری اظهار داشت: پارک‌های علم و فناوری کارکردهای متنوعی را در نظام ملی نوآوری بر عهده دارند که توسعه سرمایه انسانی، انتقال و اشاعه نوآوری، تامین مالی هزینه‌های تحقیق و نوآوری، تولید، عرضه محصولات نوآورانه، کمک به توسعه کارآفرینی از نوع فناورانه و سیاستگذاری و برنامه‌ ریزی در نظام پژوهشی کشور از جمله این کارکردها محسوب می‌شود.

وی در بیان تکامل پارک‌های علم و فناوری هم گفت: نسل اول این پارک‌ها به طور عمده توسط دانشگاه‌ها و در مجاورت دانشگاه ایجاد می‌شد و هدف آن گسترش فرصت‌ها و وظایف دانشگاه‌ها بود و سعی می‌کرد نتایج تحقیقات دانشگاهی را به بازار و اقتصاد نزدیک کند.

مشاور معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به اینکه پارک‌های علم و فناوری چهار نسل را پشت سر گذاشته و امروز با نسل پنجم این پارک‌ها مواجه هستیم، افزود: این نوع پارک توسط دولت و سازمان‌های تجاری، ملی و منطقه‌ای ایجاد می‌شود، مجموعه‌ای از چندین پارک و شهرک هستند و محیط مناسبی را تشکیل می‌دهند که فرآیند ایده تا محصول در آن طی می‌شود و هدف نهایی آن نیز ایجاد شبکه نوآوری نظام مند با تولید انبوه در سطح ملی و منطقه‌ای است و پارک‌ها در زیست بوم نوآوری نقش محوری دارند.

کمک به شهرداری سنندج با استفاده از دانش شرکت های دانش بنیان

رییس پارک علم و فناوری کردستان هم در این آیین اظهار داشت: بیشترین نیازهایی که بعد از فراخوان طرح "تانا" دریافت کردیم مربوط به شهرداری سنندج و در بحث هوشمندسازی ترافیک و مدیریت واحد شهری است.

حامد قادرزاده ادامه داد: پارک علم و فناوری در جهت حل این مسائل و با استفاده از توان و ظرفیت شرکت های دانش بنیان به کمک شهرداری خواهد شتافت.

وی توزیع عادلانه امکانات در مناطق منفصل شهری و اجرای مدیریت شهری هوشمند را دغدغه اصلی شهرداری عنوان کرد و افزود: این مهم نیازمند هوشمندسازی خاصی است که با کمک شرکت های دانش بنیان و واحدهای فناور قابل تحقق است.

رییس پارک علم و فناوری کردستان یادآورشد: با شهرداری وارد یک تفاهم شدیم و گام به گام و بعد از این رویداد، مسائل را بیشتر احصا کرده و راه حکل ارائه خواهیم کرد.

شهردار سنندج هم اظهار داشت: تلاش می کنیم از توان و پتانسیل شرکت های دانش بنیان در چالش های مدیریت شهری و مشکلاتی که با آن دست به گریبان هستیم، استفاده کنیم.

سید انور رشیدی، بحث زیست محیطی را مهمترین مشکل شهرداری عنوان و اضافه کرد: تعدای از پرسنل را برای کسب تجربه به استان هایی مثل اصفهان اعزام کردیم تا بعد از بازگشت، در زمینه مسائل زیس محیطی برنامه هایی را اجرا کنیم.

وی با بیان اینکه مسائل ترافیکی و زیست محیطی قابل حل است، ادامه داد: قرار است از توان شرکت های دانش بنیان برای بازیافت زباله و مسائل زیست محیطی بهره گیریم.

در قالب طرح "تانا" شرکت‌های دانش‌بنیان توانمندی‌های خود را به نمایش گذاشته و بر اساس آن، در قالب عقد قرارداد، نیازهای دستگاه‌ها را تامین خواهند کرد.

در حال حاضر ۳۸ شرکت دانش بنیان در کردستان فعالیت دارند که ۲۳ شرکت در محل پارک علم و فناوری مستقر هستند و فعالیت ۲۸ شرکت نیز تجاری سازی شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha