آبگیری از سیلاب‌، راه نجات تالاب‌های بین‌المللی گنبدکاووس از خشکسالی است

گنبدکاووس - ایرنا - رییس اداره حفاظت محیط زیست گنبدکاووس با اشاره به وضعیت وخیم تالاب‌های بین‌المللی این شهرستان به دلیل کم‌آبی شدید و خشکسالی گفت: راه برون‌رفت از این وضعیت اولویت قراردادن این پهنه‌های آبی در آبگیری از سیلاب‌های احتمالی مرداد و شهریور ماه است.

به گزارش ایرنا احمد احمدی روز چهارشنبه در نشست کمیته شهرستانی مدیریت زیست بومی تالاب‌های بین المللی آلاگل، آلماگل و آجی‌گل و حوضه آبریز اترک، اظهارداشت: حجم آب موجود در تالاب‌های بین‌المللی گنبدکاووس به کمترین میزان خود رسیده و بخش زیادی از این پهنه‌های آبی خشک شد.

وی تاکید کرد: در صورت بی توجهی به این مساله و فراهم نکردن شرایط آبگیری تا پایان تابستان امسال، تالاب‌های بین المللی گنبدکاووس به طور کامل خشک خواهد شد.

رییس اداره حفاظت محیط زیست گنبدکاووس افزود: طبق اعلام شرکت آب منطقه‌ای میزان آب موجود در تالاب آلماگل ۶۵۰ هزار متر مکعب و آلاگل کمتر از چهار میلیون متر مکعب است که این میزان آب در اوایل تیرماه به ترتیب ۲ و هشت میلیون متر مکعب بود.

معاون امور عمرانی فرمانداری گنبدکاووس هم در این نشست با اشاره به اقدامات صورت گرفته در راستای نظارت و حفاظت از تالاب‌های شهرستان، گفت: لازم است این اقدامات همچنان برای پیشبرد اهداف حفاظتی و توسعه جوامع محلی با جدیت پیگیری شود. 

عبدالحمید گوکلانی همچنین با اشاره به ظرفیت‌ تالاب‌های آلاگل، آلماگل و آجی‌گل، بر اجرای برنامه‌های فرهنگی و هنری از جمله کارگاه‌های صنایع دستی توسط اداره حفاظت محیط زیست با همکاری اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و انجمن‌های مردم نهاد با هدف توسعه زیست بوم منطقه تاکید کرد.

وی بیان کرد: با توجه به مشکلات پیش‌رو در بحث خشک شدن تالاب‌ها و اثرات مستقیم آن بر جوامع محلی، حفظ زیست بوم تالاب‌ها و رعایت حق‌آبه زیست محیطی از اولویت‌های شهرستان است.

به گزارش ایرنا، تالاب‌های بین المللی آلاگل با ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار، تالاب‌ آجی‌گل با ۳۲۰ هکتار و تالاب آلماگل با مساحت ۲۰۷ هکتار در نزدیکی مرز ایران و ترکمنستان و در بخش داشلی برون گنبد واقع شدند و تامین آب آنها از طریق سیلاب‌های فصلی رودخانه مرزی اترک است.

سرچشمه رودخانه اترک از استان خراسان رضوی است و سد بزرگی در مسیر آن به نام شیرین دره در خراسان شمالی احداث شده که بخش قابل توجهی از آب ورودی این رودخانه را ذخیره سازی می‌کند.

به گفته کارشناسان، بررسی وضعیت تالاب‌های بین المللی گلستان حاکی از آن است که میزان حجم آب موجود در این منابع آبی به دلیل تغییرات اقلیمی و کاهش بارندگی‌ها در کنار عوامل مختلف انسانی مانند برداشت بی‌رویه و تخصیص ندادن به موقع حق‌آبه به کمترین سطح خود رسیده و ادامه این روند خشکسالی گسترده و به دنبال آن گسترش پدیده گرد و غبار در شمال این استان را در پی خواهد داشت.

طبق تحقیقات انجام شده، میزان بارندگی سالیانه در این تالاب‌ها ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلی‌متر است و تنها در ماه‌های دی و بهمن میزان بارندگی از تبخیر بیشتر می‌شود و همچنین سطح رطوبت بین ۲۶ تا ۱۰۰ درصد و تبخیر سالیانه ۱۸۰۰ تا ۱۹۰۰ میلی متر متغیر است. 

تالاب‌های بین المللی آلاگل، آجی‌گل و آلماگل همزمان با برگزاری نخستین نشست پژوهشگران سازمان جهانی حفاظت در سال ۱۳۵۰ با هدف حفاظت از تالاب‌های مهم در رامسر که تحت عنوان "کنوانسیون رامسر" در مجامع بین المللی از آن یاد می‌شود به همراه تالاب‌های مهم دیگر ایران به منظور حمایت بهتر از آنها و زیستمندانی که در آن می‌زیستند به ثبت این کنوانسیون رسید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha