بیش از ۱۲۰۰ میلیارد تومان از اعتبار سفر رییس جمهور به آذربایجان‌غربی تخصیص یافت

ارومیه - ایرنا - استاندار آذربایجان غربی با اشاره به توجه ویژه دولت و شخص رییس جمهور به این استان گفت: یک هزار و ۲۲۵ میلیارد تومان از اعتبارات مصوب در سفر رییس جمهور به استان تخصیص یافته و در اختیار نهادهای ملی یا استانی قرار گرفته است.

به گزارش ایرنا، محمدصادق معتمدیان چهارشنبه شب در برنامه تلویزیونی اولدوز سیمای مرکز آذربایجان غربی افزود: در سفر ۳۰ اردیبهشت امسال رییس جمهور و هیات دولت به استان، ۵۰ هزار میلیارد تومان اعتبار و تسهیلات به تصویب رسید که قرار است در بخش‌های زیرساختی نظیر راه آهن، بهداشت و درمان، توسعه فضاهای آموزشی و همچنین حوزه اقتصادی هزینه شود.

وی اضافه کرد: با وجود محدودیت‌های مالی دولت، طی ۴۵ روز گذشته در ۲ مرحله یک هزار و ۲۲۵ میلیارد تومان از محل اعتبارات سفر برای آذربایجان غربی تخصیص یافته است.

معتمدیان ادامه داد: امیدواریم این اعتبار که با توجه ویژه دولت تخصیص می‌یابد در سرعت بخشی به اجرای پروژه‌ها به ویژه طرح‌های با پیشرفت بالای ۵۰ درصد موثر واقع شود که این‌چنین نیز خواهد بود.

توجه ویژه دولت سیزدهم و آیت الله رئیسی به موضوع دریاچه ارومیه

استاندار آذربایجان غربی با اشاره به توجه ویژه دولت و آیت الله رئیسی به موضوع احیای دریاچه ارومیه گفت: در سفر اردیبهشت ماه امسال رییس جمهور از وضعیت دریاچه بازدید کردند و با ارائه گزارش مفصلی، در جریان وضعیت احیای آن نیز قرار گرفتند و دستورات و مصوبات خوبی برای تامین منابع مالی احیای دریاچه به ویژه موضوع انتقال آب نیز تعیین و ابلاغ شد.

معتمدیان اظهار کرد: علاوه بر موضوع لایروبی رودخانه ها، سردهنه سازی و کنترل آبخوان ها، موضوع احداث فاز سوم تصفیه خانه فاضلاب ارومیه و انتقال پساب بهداشتی آن به دریاچه ارومیه مطرح است که امیدواریم در چندماه آینده شاهد افتتاح این طرح باشیم.

وی یادآور شد: طرح انتقال آب به دریاچه ارومیه نیز مراحل پایانی را می‌گذراند و ۷۰۰ متر آن، مشکل فنی دارد که با دانش فنی کارشناسان، این مشکل در حال رفع شدن بوده و جای نگرانی نیست.

در زمینه کاهش مصرف ۴۰ درصدی آب در بخش کشاورزی حوضه دریاچه ارومیه توفیقی نداشته‌ایم 

وی تاکید کرد: بخشی که در راستای احیای دریاچه ارومیه، نیاز به کار بیشتری داریم، مشارکت مردم در اجرای برنامه‌های ستاد احیاست زیرا بیش از ۹۰ درصد آب حوضه دریاچه در بخش کشاورزی مصرف می‌شود و تکلیفی نیز برای کاهش ۴۰ درصدی مصرف این بخش ایجاد شده که در این زمینه توفیقی نداشتیم.

استاندار آذربایجان غربی ادامه داد: در این خصوص، نه تنها کاهش مصرف نداشتیم بلکه شاهد افزایش اراضی و باغات در استان بودیم و میزان زمین های کشاورزی در ۲۰ سال گذشته در حوضه دریاچه، نزدیک به سه برابر شده است.

معتمدیان اضافه کرد: این امر موجب شده تا ۲ میلیارد مترمکعب در حوضه دریاچه ارومیه، مازاد مصرف داشته باشیم.

وی افزود: ما در صدد هستیم ضمن حفظ معیشت کشاورزان و بدون لطمه به شغل و در آمد مردم، با رویکرد اجرای طرح‌های آبیاری نوین، کشت جایگزین و توسعه کشت گلخانه‌ای، قدم هایی را در راستای کاهش مصرف آب برداریم.

۱۵ هزار کیلومتر مربع از پهنه معدنی جنوب آذربایجان غربی اسکن می‌شود 

استاندار آذربایجان غربی در بخش دیگری با اشاره به ظرفیت منحصر به فرد حوزه معدنی استان در شمال و جنوب بویژه در مناطق به اصطلاح کمتربرخوردار استان گفت: با تفاهم که با رییس سازمان زمین شناسی داشتیم، طی روزهای آینده ۱۵ هزار کیلومتر مربع در جنوب استان اسکن هوایی می‌شود.

معتمدیان افزود: برای این اسکن هوایی که در پنج شهرستان تکاب، شاهین دژ، میاندوآب، مهاباد و بوکان صورت می‌گیرد، بیش از ۱۵۰ کارشناس مستقر خواهند شد و در طول یک سال ۳۲۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری در این خصوص انجام خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه بدنبال فرآوری محصولات معدنی در آذربایجان غربی برای ارزش افزوده و اشتغال بیشتر در این بخش هستیم، اضافه کرد: در حال حاضر میزان اشتغال بخش معدن در استان کمتر از یک درصد و میزان ارزش افزوده آن، کمتر از پنج صدم درصد است که با توجه به این بخش مهم می‌توانیم زمینه ارتقای این شاخص ها را فراهم کنیم.

زیرساخت ها برای خروج زوار اربعین از مرز تمرچین فراهم می‌شود 

استاندار آذربایجان غربی با اشاره به درپیش بودن ایام اربعین سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) گفت: در راستای استفاده از ظرفیت مرزهای استان، مرز تمرچین برای استفاده در این ایام و همچنین روزهای دیگر برای زیارت امام حسین (ع) پیشنهاد شد که مورد قبول ستاد اربعین قرار گرفت.

معتمدیان افزود: دنبال این هستیم که با تمهید زیرساخت ها، این مسیر را به مسیری امن، کم هزینه و با امکانات برای تشرف به عتبات عالیات تبدیل کنیم.

شنبه های محرومیت زدایی؛ توجه به مناطقی کم برخوردار در حاشیه مرکز استان

وی با اشاره به راه اندازی طرح شنبه های محرومیت زدایی در استان اظهار کرد: در قالب این طرح در مرحله نخست به محله های سالار، لاله، رشادت و دین پرست مراجعه کرده و بازدیدی بیش از پنج ساعته با حضور اکثر مدیران دستگاه‌های اجرایی و خدماتی از این منطقه داشتیم.

وی یادآور شد: در پی این بازدید، اقدامات خوبی در راستای بهبود وضعیت این مناطق برداشته شد و پیگیری‌های لازم برای ایجاد خدمات مختلف در این مناطق صورت گرفت بطوریکه طی ۲ یا سه هفته آینده ساماندهی اولیه این منطقه به اتمام می‌رسد.

استاندار آذربایجان غربی ادامه داد: علاوه بر خدمت رسانی و ایجاد زیرساخت های مهمی نظیر فاضلاب در این منطقه، طرح جمع آوری معتادان در این منطقه و مناطق دیگر شهر ارومیه و استان اجرایی می‌شود که مصمم هستیم این طرح را در راستای رفع دغدغه مردم انجام دهیم.

منطقه ویژه اقتصادی ارومیه - سرو؛ یک گام رو به جلو

معتمدیان با اشاره به تصویب ایجاد منطقه ویژه اقتصادی ارومیه - سرو طی سال های گذشته گفت: در این خصوص، اقدامات خوبی طی ماه‌های اخیر انجام داده‌ایم و برای راه اندازی آن، یک شرکت بخش خصوصی موفق در این خصوص انتخاب شده است.

وی افزود: سعی داریم در ۲ منطقه منفصلی که این منطقه ویژه اقتصادی راه اندازی خواهد شد، زیرساخت های تولید و بازصادرات محصولات تولیدی را فراهم کنیم و با استفاده از سرمایه گذاران داخلی و خارجی به ویژه کشور ترکیه، در راستای توسعه بخش تولید، اشتغال و همچنین صادرات محصولات گام های بلندی در این منطقه برداریم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha