۶ مرداد ۱۴۰۱، ۱۱:۱۰
کد خبرنگار: 2105
کد خبر: 84836192
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

چهار هزار و ۴۱۲ میلیارد ریال بهای خرید تضمینی گندم در کردستان پرداخت شد

سنندج- ایرنا- نماینده شرکت بازرگانی دولتی کردستان گفت: از ابتدای خرید تضمینی گندم (۶ تیرماه) تاکنون بیش از چهار هزار و ۴۱۲ میلیارد ریال از بهای خرید این محصول به حساب گندمکاران واریز شده است.

جمال صالحی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: از ابتدای خرید تضمینی تا پایان روز پنجم مرداد، ۳۸۳ هزار و ۳۶ تن گندم مازاد برنیاز از کشاورزان استان تحویل مراکز خرید داده شده است.

وی با اشاره به اینکه از این میزان بیش از ۳۷۴ هزار تن در سامانه سیفا به ثبت رسیده است، افزود: ارزش ریالی گندم خریداری شده بیش از ۴۳ هزار میلیارد ریال است.

نماینده شرکت بازرگانی دولتی کردستان با اعلام اینکه آهنگ خرید روزانه گندم در استان به ۱۵ هزار و ۴۰۲ تن رسیده است، گفت: تاکنون چهار هزار و ۴۱۲ میلیارد و ۶۰ میلیون ریال از بهای گندم خریداری شده به حساب کشاورزان استان واریز شده و بتدریج مابقی هم پرداخت می شود.

صالحی یادآور شد: میزان خرید تضمینی گندم تاکنون در استان نسبت به مدت مشابه آن در سال گذشته که ۲۲۸ هزار و ۴۲۵ تن بوده حدود ۶۴ درصد افزایش داشته است.

وی اظهار داشت: بیشترین میزان خرید تضمینی گندم در استان مربوط به شهرستان های بیجار با ۸۸ هزار و ۷۰۰ تن، دهگلان ۷۵ هزار و ۱۹۵ تن، سقز ۶۸ هزار و ۹۸۴ تن و قروه ۶۶هزار و ۴۹ تن بوده است.

نماینده شرکت بازرگانی دولتی کردستان ادامه داد: میزان خرید تضمینی گندم در شهرستان های کامیاران ۴۸ هزار و ۸۲۸ تن، دیواندره ۲۵ هزار و ۶۵۴ تن، سنندج ۶ هزار و ۸۰۰ تن، بانه یک هزار و ۱۱۹ تن، مریوان ۷۵۹ تن و سروآباد هم ۹۴۳ تن بوده است.

صالحی یادآور شد: ۸۳ مرکز خرید گندم در استان تایید شده و آماده خرید محصول از کشاورزان استان بوده و از این تعداد ۶۱ مرکز آن مربوط به تعاونی های روستایی است.

وی اضافه کرد: به ازای هر کیلوگرم گندم که توسط کشاورزان به مراکز خرید تضمینی این محصول تحویل داده شود ۱۱۵ هزار ریال توسط بانک عامل (کشاورزی) پرداخت می شود.

کردستان یک میلیون و ۲۱۷ هزار هکتار اراضی کشاورزی دارد که از این میزان سالانه ۷۸۳ هزار هکتار آن به زیرکشت محصولات زراعی می رود، ۳۸۱ هزار هکتار آن هم آیش بوده و ۵۳ هزار هکتار را هم باغات تشکیل داده است؛ از ۸۳۶ هزار هکتار اراضی زیرکشت محصولات  کشاورزی کردستان ۷۰۵ هزار هکتار آن دیم و ۱۳۱ هزار هکتار آن هم آبی است.

جمعیت بهره‌بردار کشاورزی استان کردستان ۱۲۲ هزار نفر است که (در شرایط جوی مناسب) سالانه حدود سه میلیون تُن محصولات کشاورزی (زراعی و باغی) تولید می کنند که بیش از ۴۴۰ هزار تُن از این میزان مربوط به محصولات باغی و باقی مربوط به بخش زراعت است.

عمده محصول زراعی استان کردستان گندم و عمده محصول تولیدی باغی نیز توت فرنگی با حدود ۶۲ هزار تن در سال است که  ۵۹۴ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان در سال زراعی جاری به زیر کشت گندم اختصاص دارد و از این میزان ۳۲ هزار هکتار آن گندم آبی و مابقی دیم است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha