کردستانی‌ها از تردد در حاشیه رودخانه‌ها خودداری کنند

سنندج- ایرنا- مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان گفت: با توجه به پیش بینی هواشناسی مبنی بر احتمال وقوع رگبار و سیلاب در برخی مناطق استان، مردم از تردد در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها خودداری کنند.

آرش آریانژاد روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: طبق پیش بینی اداره کل هواشناسی کردستان، احتمال وقوع سیلاب از روز پنجشنبه ۶ مرداد تا شنبه هفته آینده وجود دارد، بنابراین مردم از تردد در حاشیه سدها، مجاورت رودخانه‌ها و آبراهه‌های اصلی و فرعی اجتناب کنند.

وی اضافه کرد: تمهیدات لازم برای مقابله با سیل احتمالی در استان اندیشیده شده و رودخانه‌های اصلی و مناطق پرخطر نیز از قبل لایروبی شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کردستان افزود: با این وجود نیاز است مردم از حضور در نقاط پرخطر و حاشیه رودخانه‌ها برای حفظ سلامتی خود، پرهیز کنند.

آریانژاد بر آمادگی بخش‌های مختلف این شرکت برای مقابله با سیل تاکید کرد و یادآور شد: تمام تجهیزات لازم برای کنترل سیل احتمالی در مسیل‌ها و رودخانه‌های استان پیش‌بینی شده است.

کردستان استانی کوهستانی و اقلیم آن متاثر از توده‌های هوای گرم و مرطوب مدیترانه‌ای است که موجب بارندگی‌هایی در بهار و ریزش برف در زمستان‌ها می‌شود.

از حوضه‌های آبریز اصلی این استان می‌توان به خلیج فارس و دریای عمان، دریای خزر و دریاچه ارومیه و حوضه‌های آبریز فرعی نیز به سفیدرود شامل رودخانه‌های تلوار و قزل اوزن، مرزی غرب شامل رودخانه‌های سیروان و زاب کوچک، کرخه شامل رودخانه رازآور و دریاچه ارومیه شامل رودخانه‌های زرینه و سیمینه رود اشاره کرد.

تعداد دشت‌های استان ۹ مورد بوده که پنج دشت آن در نیمه شرقی، ۲ دشت در غرب و ۲ دشت دیگر در جنوب استان واقع شده است، دشت‌های قروه - دهگلان و چهاردولی در شرق استان جزو دشت‌های ممنوعه (از نظر برداشت آب‌های زیرزمینی) محسوب می‌شوند.

۱۸ سد در کردستان وجود دارد که از این تعداد مدیریت ۱۲ سد در اختیار استان و بهره‌برداری مابقی سدها در اختیار استان‌های همجوار از جمله آذربایجان‌ غربی و کرمانشاه قرار دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha