۶ مرداد ۱۴۰۱، ۱۶:۱۳
کد خبرنگار: 2187
کد خبر: 84836578
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۷۰ درصد انگور تولیدی در خراسان رضوی جنبه صادراتی دارد

مشهد-ایرنا- معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: سطح زیر کشت باغات انگور در این استان بیش از ۲۹ هزار هکتار است که ۷۰ درصد از انگورهای تولیدی جنبه صادراتی دارد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، غلامحسین ساربان روز پنجشنبه در همایش استانی "روز مزرعه انگور" که با هدف انتقال تجربه، ایده و دانش فنی بهره‌بردار در یکی از باغات نمونه انگور شهرستان خلیل‌آباد برگزار شد، افزود:  ۲۱ هزار و ۴۳۰ هکتار از باغات انگور خراسان رضوی آبی و ۸ هزار هکتار به صورت دیم هستند.

وی میانگین برداشت انگور در باغ‌های آبی این محصول در خراسان رضوی را ۱۷ تا ۲۲ هزار تن و در باغات دیم یک هزار و ۸۰۰ کیلوگرم در هکتار اعلام کرد و گفت: این استان از نظر سطح زیر کشت انگور بعد از استان‌های قزوین و آذربایجان غربی رتبه سوم کشور را دارد.

ساربان با بیان اینکه ۴۳ درصد درآمد ناخالص بخش کشاورزی خراسان رضوی از محصولات باغی تامین می‌شود، افزود: محصولات باغی استان شاخص هستند، به طوریکه خراسان رضوی از نظر سطح زیر کشت مقام دوم و از نظر تولید مقام ششم کشور را دارا است.

معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی از صادراتی بودن ۹۱ درصد محصول پسته، ۷۶ درصد زعفران، ۷۰ درصد انگور و ۸۰ درصد زیره سبز در این استان خبر داد و گفت: با توجه به وضعیت بارش کم نزولات آسمانی، مهمترین دغدغه در استان تامین آب برای کشت محصولات است.

فرماندار شهرستان خلیل آباد نیز گفت: خرده مالکی از مضرات حوزه کشاورزی این شهرستان است.

مسعود یاوری با تاکید براینکه باید با ایجاد تشکل‌های قوی در این حوزه برندسازی محصولات از جمله انگور و کشمش نهادینه شود، خاطر نشان کرد: محصولات شهرستان باید با برندسازی و بسته‌بندی مناسب صادر شود.

یاوری افزود: افت شدید منابع آبی و کمبود آب در کشور موضوع جدی است که استفاده بهینه از آب با استفاده از کشت‌های گلخانه‌ای و روش‌های نوین آبیاری را می‌طلبد.

خلیل آباد قطب تولید انگور در خراسان رضوی

مدیر جهاد کشاورزی خلیل‌آباد در ادامه از این شهرستان به عنوان قطب تولید انگور خراسان رضوی نام برد و افزود: سطح زیر کشت انگور در این شهرستان پنج هزار و ۷۰۰ هکتار است.

محمود شبان افزود: سالانه نزدیک به ۱۰۰ هزار تن انگور در ارقام مختلف از باغات این شهرستان برداشت می‌شود و همچنین ۲۰ هزار تن کشمش در سال از نوع سبز قلمی نیز در خلیل آباد تولید می شود.

وی گفت: بیش از ۷۰ درصد محصول تولیدی انگور شهرستان جنبه صادراتی دارد؛ این در حالی است که صادرات انگور این شهرستان برای اولین به کشورهای هلند و هند انجام شد.

مدیر جهاد کشاورزی خلیل آباد تصریح کرد: با توجه به اینکه امسال صادرات انگور به پاکستان با مشکلاتی مواجه شده بود بازارهای جدید دیگری برای صادرات شناسایی شدند.

همایش  روز مرزرعه انگور با حضور بهره‌بردارانی از شهرستان‌های خلیل‌آباد، کاشمر، بردسکن، بجستان، قوچان و گناباد روز پنجشنبه در خلیل آباد برگزار شد.

شهرستان خلیل‌ آباد با ۱۸ هزار هکتار اراضی باغی و زراعی، سالانه حدود ۲۳۸ هزار تن محصولات زراعی و باغی تولید می‌کند. انگور، زعفران، انار و پسته از مهمترین محصولات این شهرستان است که جنبه صادراتی دارند.
شهرستان خلیل آباد با ۲ بخش ششطراز و مرکزی در ۲۴۲ کیلومتری جنوب غربی مشهد واقع است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha