۸ مرداد ۱۴۰۱، ۱۲:۴۶
کد خبرنگار: 1165
کد خبر: 84838371
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۱۸ میلیون مترمکعب آب وارد تالاب‌های نقده شد

۸ مرداد ۱۴۰۱، ۱۲:۴۶
کد خبر: 84838371
۱۸ میلیون مترمکعب آب وارد تالاب‌های نقده شد

ارومیه - ایرنا - رییس اداره حفاظت محیط زیست نقده با بیان اینکه آبگیری تالاب‌ها در دستور کار قرار دارد، گفت: با تایید مراجع مربوطه، آبگیری این تالاب‌ها انجام و در حال حاضر ۱۸ میلیون مترمکعب آب وارد تالاب‌های این شهرستان شده است.

اکبر محمدیان روز ‌شنبه در گفت‌ وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: حجم آب موجود در تالاب‌های‌ حسنلو، درگه سنگی و سلدوز این شهرستان رو به کاهش و در آستانه خشک شدن بود ولی بارندگی‌های اخیر از خشک شدن کامل این تالاب‌ها جلوگیری کرد.

وی با اشاره به اینکه آبگیری تالاب‌ها به اتمام رسیده است، ادامه داد: درخواست آبگیری چهار میلیون مترمکعب آب برای تالاب‌های نقده انجام شده تا در مواقع ضروری از خشکی احتمالی برخی تالاب‌های شهرستان جلوگیری گردد.

محمدیان با اشاره به اینکه ظرفیت آب تالاب‌های نقده در حال حاضر تکمیل است و این امر تاثیر زیادی در اکوسیستم منطقه دارد، افزود: بارندگی‌های اخیر ۳۰ درصد در حجم آب ورودی به تالاب‌های موجود تاثیر گذاشته است.

رییس اداره حفاظت محیط زیست نقده گفت: جلوگیری از خشک شدن تالاب و حفظ پهنه آبی و حفاظت از پرندگان آن از اهداف مهم آبگیری تالاب ها به شمار می‌رود.

محمدیان یادآور شد: یکی از ویژگی‌های اصلی تالاب‌های این شهرستان، سیل بند بودن آنهاست که در مواقعی که سیل اتفاق می‌افتد، تالاب‌ها به دلیل ارتفاع کم از وقوع سیل تاحدود زیادی جلوگیری کرده و آب را در خود ذخیره می‌کنند.

وی با بیان اینکه افزایش تخم‌گذاری و جوجه آوری پرندگان بومی و مهاجر در این تالاب‌ها از مهم‌ترین مزایای آنهاست، اضافه کرد: هر قدر آب در این محیط‌ها بیشتر باشد مهاجرت و تخم‌گذاری پرندگان افزایش پیدا می‌کند و این امر باعث افزایش جذب گردشگر و محقق به این مناطق می‌شود.

به گزارش ایرنا، نقده با بیش از ۱۷ تالاب فصلی، نیم فصلی و دائمی پناهگاه مناسبی برای حیوانات وحشی محسوب می‌شود از میان این تعداد پنج تالاب در قالب سه سایت در کنوانسیون رامسر به عنوان زیستگاه جهانی شناخته می‌شود.

تالاب‌های بین‌المللی و فصلی نقده با پوشش گیاهی و نیزاری و شرایط مساعد زیست محیطی، همواره به عنوان یکی از مراکز مهم مهاجرت، تخم گذاری و جوجه آوری پرندگان آبزی و کنار آبزی در جهان به شمار می‌رود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha