۸ مرداد ۱۴۰۱، ۱۶:۳۶
کد خبر: 84838769
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

نیروی هوایی هند، جنگنده‌های میگ-۲۱ را تا ۲۰۲۵ بازنشسته می‌کند

تهران- ایرنا- چهار اسکادران میگ-۲۱ نیروی هوایی ارتش هند، تا سال ۲۰۲۵ زمین‌گیر می شوند.

به گزارش روز شنبه ایرنا از تایمز آف ایندیا، چهار اسکادران موجود از میگ-۲۱ (MiG-۲۱) تک موتوره قدیمی که اولین جنگنده های واقعا مافوق صوت بودند که در سال ۱۹۶۳ توسط نیرو هوایی هند (IAF) معرفی شدند اما در سال های بعد با نرخ بالای تصادفات نگران کننده مواجه شدند، سرانجام تا سال ۲۰۲۵ بازنشسته و زمین‌گیر خواهند شد.

به دلیل کاهش کمبود تعداد اسکادران های جنگنده نیروی هوایی هند و تأخیر زیاد در افزودن جنگنده های جدید، به روزرسانی هواپیماهای جنگی بارها به تعویق افتاده است.

هواپیماهای جنگی میگ-۲۱ ناکارآمد و قدیمی همراه با تعمیر و نگهداری نامناسب، کنترل کیفیت ضعیف قطعات یدکی و آموزش ناکافی، ترکیبی مرگبار را تشکیل می دهند.

عصر پنجشنبه، فرمانده رانا و ستوان پرواز ادویتیا بال، بر اثر سقوط هواپیمای آموزشی MiG-۲۱ Type ۶۹ در حین پرواز شبانه در منطقه بارمر راجستان کشته شدند. حداقل ۶ فروند میگ-۲۱ از ژانویه سال گذشته سقوط کرده و پنج خلبان آن کشته شده اند.

همانطور که برای اولین بار توسط تایمز آف ایندیا گزارش شد، بیش از ۴۰۰ فروند از ۸۷۲ میگ-۲۱ که به تدریج از دهه ۱۹۶۰ تولید شد، از سال ۱۹۷۱-۱۹۷۲ در سوانح هوایی نابود شده اند و بیش از ۲۰۰ خلبان و ۵۰ غیرنظامی روی زمین کشته شده اند.

حتی قبل از سقوط روز پنجشنبه، نیروی هوایی هند طرح حذف تدریجی را برای حدود ۷۰ فروند MiG-۲۱ Bison و مربیانی که هنوز در ناوگان رزمی خود هستند، تهیه کرده بود. یک مقام نیروی هوایی، روز جمعه گفت اسکادران '۵۱ Sword Arms' مستقر در سریناگر اولین اسکادرانی خواهد بود که در سپتامبر امسال، کنار گذاشته خواهد شد.

سه اسکادران دیگر MiG-۲۱ در پایگاه های صورتگر، اوتارلای و نال در راجستان، طی سه سال آینده بازنشسته خواهند شد. اسکادران ۵۱ نقش مهمی در خنثی کردن عملیات نیروی هوایی پاکستان یک روز پس از حملات هوایی پیش از سپیده دم نیروی هوایی ارتش به تأسیسات جیش محمد در بالاکوت در ۲۶ فوریه ۲۰۱۹ داشت.

کاپیتان گروه آبیناندان وارتامان که در آن زمان فرمانده بود، به دلیل سرنگونی یک F-۱۶ یک نشان شجاعت دریافت کرد، در حالی که میگ-۲۱ او نیز در جریان درگیری هوایی در آن روز سقوط کرد.

میگ-۲۱های دوران شوروی نقش بسیار خوبی در عملیات هوایی به عنوان رهگیرهای مافوق صوت در ارتفاع بالا، به ویژه در طول جنگ های ۱۹۶۵ و ۱۹۷۱ ایفا کردند اما مدت ها از تاریخ بازنشستگی آنها گذشته است.

با این حال، نیروی هوایی هند, بدون دریافت جایگزین چه کاری می تواند انجام دهد؟ یک افسر ارشد گفت: نیروی هوایی در حال حاضر تنها با ۳۲-۳۳ اسکادران جنگنده (هر کدام با ۱۶-۱۸ جت) دست و پنجه نرم می کند که حداقل ۴۲ اسکادران برای رویارویی با تهدید چین و پاکستان مورد نیاز است.

۳۶ جنگنده جدید همه‌ تحت قرارداد ۵۹۰۰۰ کرور روپیه با فرانسه به ثبت رسیده‌اند و چندین برابر میگ ۲۱ توانمندتر هستند. اما اعداد محض نیز مهم هستند و اینجاست که Tejas باید با نرخ تولید بسیار بالاتر وارد عمل شود. کمتر از ۳۰ فروند از ۱۲۳ جت تجاس سفارش داده شده از هندوستان ایرونوتیکس، با هزینه کلی ۵۵۷۰۰ کرور روپیه تاکنون تحویل داده شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha