استاندار همدان: شهدای رادار سوباشی نماد استقامت ملت ایران هستند

همدان-ایرنا- استاندار همدان گفت: شهدای سوباشی نماد استقامت ملت ایران هستند و نقش مهمی در ارتقا پدافند هوایی کشور داشتند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، «علیرضا قاسمی فرزاد» روز یکشنبه در یادواره شهدای حماسه سوباشی که با حضور خانواده های نیروی پدافند هوایی و پاسداران انقلاب اسلامی در حسینیه امام(ره) برگزار شد اظهار داشت: شهدای والامقام، از جمله شهدای رادار سوباشی جان خود را برای دفاع از ارزش‌ها، تمامیت ارضی و ملت عزیز ایران فدا کردند.

استاندار همدان خاطرنشان کرد: سایت رادار سوباشی به عنوان یکی از مهمترین سایت‌های راداری کشور نقش ویژه‌ای در مقابله با تهاجمات هوایی رژیم بعثی عراق، در زمان جنگ تحمیلی داشت.

قاسمی فرزاد اظهار داشت: دشمنان بعثی از فضای آتش بس بعد از قبول قطعنامه ۵۹۸ برای انهدام این رادار سوءاستفاده کردند. 

وی افزود: جنگنده‌های صدام ملعون در بازگشت از مأموریت، با چند موشک، اتاق عملیات سایت راداری سوباشی را منهدم و حدود ۲۰نفر از رزمندگان ما را به شهادت رساندند.

انسجام خوبی در بین ارکان نظام در استان حاکم است

استاندار همدان در ادامه با بیان اینکه هماهنگی و انسجام خوبی در بین ارکان نظام در استان حاکم است به سفر رییس جمهور به استان همدان اشاره کرد و گفت: مردم با حضور حماسی خود در استقبال از رییس جمهور به میدان و عرصه آمدند و ساعت ها در هوای گرم ایستادند و به گرمی از هیات دولت استقبال کردند.

وی با بیان اینکه جمعیت کم نظیری با شعارهای خوب مهمان نوازی کردند، از همه مسئولان که با تعامل خوب فضای امنی را ایجاد کردند، قدردانی کرد.

استاندار همدان: رادار هوایی سوباشی از تعرض هواپیماهای دشمن جلوگیری کرد

معاون هماهنگ کننده نیروی پدافند هوایی ارتش نیز در این یادواره با اشاره به اینکه سنگربانان بی سنگر در سوباشی در دفاع از وطن شهادت را انتخاب کردند اظهار داشت: حمله ناجوانمردانه به سوباشی ۹ روز بعد از امضای قطعنامه ۵۹۸ صورت گرفت.

امیر سرتیپ «ابوالفضل سپهری راد» با بیان اینکه خون شهیدان ما امتداد خون شهیدان کربلاست افزود: حمله به کشور ما حمله به انقلاب نوپای اسلامی بود که ثبات غرب را در منطقه به هم زده بود و نابرابرترین جنگ در قرن بیستم توسط جهان غرب و شرق به ایران تحمیل شد.

وی خاطرنشان کرد: تمام اعلام خطر و خبرهای اعلامی از صدا و سیما توسط پدافند هوایی در ارتش انجام می شد و در جنگ با آنکه آسمان ناامن بود هیچ پروازی کنسل نشد. 

معاون هماهنگ کننده نیروی پدافند هوایی ارتش تصریح کرد: پدافند هوایی امنیت بیش از ۲ میلیون پرواز را در طول جنگ تامین کرد و با تامین امنیت پالایشگاه ها، مراکز و شریان های صدور نفت و پایانه های نفتی در جزایر، صادرات نفت هیچ گاه قطع نشد و تزلزلی در اقتصاد جنگ اتفاق نیفتاد.

امیر سرتیپ سپهری راد افزود: علاوه بر تامین پدافند هوایی نقاط حیاتی و مهم کشور هیچ یک از عملیات زمینی رزمندگان در طول دوران دفاع مقدس بدون چتر پدافند هوایی از شناسایی تا پیروزی انجام نشد.

وی با اشاره به اینکه تمام عملیات های اطلاعاتی و جمع آوری سیگنالی با هدایت پدافند هوایی ارتش انجام شد گفت: بیش از ۴۸ هزار هواپیما توسط پدافند هوایی ارتش کشف شد و ۶۵۲ فروند جنگنده و بالگرد رژیم بعث با هدایت هواپیماهای شکاری ره‌گیر طرح پدافندی نیروی هوایی الهی و سامانه سلاح های پدافند هوایی منهدم شد.

معاون هماهنگ کننده نیروی پدافند هوایی ارتش اظهار داشت: فقط در عملیات والفجر هشت پدافند با انهدام بیش از ۷۰ فروند جنگنده و بالگرد رژیم بعث برتری هوایی صدام را در هم شکست به طوری که فرمانده معظم کل قوا که در آن زمان رییس جمهور و رییس شورای عالی دفاع بودند این دفاع را دفاع معجزه آسا خواندند.

این یادواره با حضور ۸۰ نفر از همرزمان شهدای سایت رادار سوباشی از سراسر کشور، فرماندهان لشکری، مسئولین کشوری و خانواده شهدا در حسینیه امام خمینی (ره) همدان برگزار شد. 

همزمان با این یادواره، نمایشگاه تجهیزات پدافندی و طرح مردم‌یاری شامل تست رایگان دیابت و فشار خون برگزار شد.

هواپیماهای عراقی پنجم مرداد سال ۱۳۶۷، اتاق عملیات سایت سوباشی در همدان را بمباران کردند و در پی این اقدام جنایتکارانه، ۲۰ نفر از کارکنان سایت سوباشی به شهادت رسیدند.

رادار هوایی سوباشی به عنوان یکی از مهمترین سایت‌های راداری کشور در زنجیره عظیم پدافند هوایی نقش ویژه و موثری در مقابله با تهاجمات هوایی عراقی‌ها در زمان جنگ تحمیلی ایفا کرد.

 سایت راداری سوباشی ضمن ره‌گیری هواپیماهای دشمن، کنترل و هدایت هواپیماهای ورودی و خروجی به مرزهای غرب کشور، کنترل آتش سایت‌های موشکی ارتش و سپاه، کنترل آتش پدافند هوایی مستقر در منطقه و اعلام وضعیت به ۱۳ استان کشور را برعهده داشت.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha