فرماندار تربت حیدریه: راه‌اندازی کارخانه تعمیر واگن این شهر ظرفیتی برای راه‌آهن کشور است

تربت‌حیدریه- ایرنا - معاون استاندار خراسان رضوی و فرماندار ویژه تربت حیدریه با ابراز رضایت از روند رو به جلو ساخت کارخانه تعمیر واگن این شهرستان گفت: این مجموعه عظیم ظرفیتی بی بدیل برای راه آهن شرق کشور است.

علی اکبر کی پور روز چهارشنبه هنگام سرکشی از روند ساخت و ساز کارخانه تعمیر واگن تربت‌حیدریه با اظهار رضایت از روند پیشرفت فیزیکی این طرح افزود: فعال شدن این مجموعه بزرگ ضمن اثرگذاری مثبت بر حوزه اقتصاد شرق کشور باعث روان سازی امور راه آهن، تسهیل تردد و بسترسازی منطقه به منظور افزایش تبادلات بین المللی خواهد شد.

وی ادامه داد: هم اکنون راه آهن تربت حیدریه خط ریلی ایران را به افغانستان متصل می کند و هرگونه ظرفیت سازی جدید در این منطقه موجب تسهیل تجارت و افزایش تردد مسافر می شود.

فرماندار تربت حیدریه گفت: عملیات ساخت کارخانه تعمیرات، بازسازی و نوسازی واگن باری شرق کشور دی‌ماه پارسال در ابن شهرستان آغاز شد و مرحله نخست آن تا پنج ماه دیگر به بهره‌برداری می‌رسد.

مدیر پروژه احیای ریل ایرانیان نیز در این بازدید با ارایه گزارشی گفت: این طرح  عظیم با ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی وضعیت رو به جلو خوبی دارد در عین حال برای تسریع کار به همکاری دستگاه‌های اجرایی به ویژه در سطح استان خراسان رضوی، جنوبی و یزد نیازمندیم.

علی علیزاده افزود: تاکنون زمین مورد نیاز کارگاههای مختلف را از ۶۰ مالک خریداری کرده ایم و ۲۱ هزار متر مکعب برای تسطیح آن خاک ریزی شده است از دیگر سو برای همترازی با ریل راه آهن ۱۵ هزار مترمربع خاک ریزی جداگانه انجام شده تا سطح زمین ۲ متر بالا بیاید.

وی ادامه داد: دستگاه‌های مورد نیاز خریداری شده و مرحله نخست این طرح بزرگ اختصاص به سالن تعمیر واگن‌ باری دارد که نه تنها نظیر آن در شرق کشور وجود ندارد بلکه جامع‌ترین واحد تعمیر در سطح کشور خواهد شد.

فرماندار تربت حیدریه: راه‌اندازی کارخانه تعمیر واگن این شهر ظرفیتی برای راه‌آهن کشور است

مدیر پروژه احیای ریل ایرانیان اشاره ای به اعتبار هزینه شده نکرد اما گفت: فقط برای تکمیل مرحله نخست پروژه ۲ هزار میلیارد ریال اعتبار پیش بینی شده است و این بخش برای ۴۵ نفر ایجاد شغل مستقیم خواهد کرد.

علیزاده افزود:بخش دوم این طرح که ۶ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد به سالن تعمیر لوکوموتیو اختصاص یافته و بخش سوم برای ساخت لوکوموتیو طراحی و برنامه ریزی شده که برآورد اعتبار آن در دست انجام است.

به گزارش ایرنا راه‌آهن شرق کشور در سال ۱۳۸۴ پس از آماده شدن حدود هزار کیلومتر طول خط و ۴۲ ایستگاه باری و مسافری احداثی جدید در سه استان خراسان رضوی، خراسان جنوبی، و یزد فعالیت خود را آغاز کرد و هم اکنون طویل‌ترین منطقه راه‌آهن کشور محسوب می‌شود.

هم اکنون ایستگاه راه آهن تربت‌حیدریه به عنوان حلقه اصلی واسط استانهای جنوبی و شرقی به پایتخت و دیگر نقاط کشور فعال است و از طریق شهرستان مرزی خواف به شهر هرات در کشور افغانستان متصل می شود.

ایستگاه راه آهن تربت حیدریه در حوزه تبادل کالا اعم از داخلی و خارجی نیز فعالیت گسترده ای دارد که بیشترین آن ترانزیت سیمان و سنگ آهن به کشورهای همجوار و آسیای میانه است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha