امام جمعه همدان: مجاهدت رزمندگان پدافند هوایی سوباشی در تاریخ ماندگار است

همدان-ایرنا- نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه همدان گفت: رشادت ها، ایمان و مجاهدت رزمندگان پدافند هوایی رادار سوباشی در تاریخ ماندگار خواهد بود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، آیت الله «حبیب الله شعبانی موثقی» روز یکشنبه در یادواره سالروز حماسه سوباشی با بیان اینکه امروز به برکت حضور مقتدرانه جوانان و نیروهای مسلح، دشمن جرأت نزدیک شدن به این آب و خاک را ندارد افزود: مردم خدمات و مجاهدت‌های نیروهای مخلص ارتش، خلبانان شهید و شهدای حادثه سوباشی را هیچ‌گاه فراموش نخواهند کرد.

 وی خاطرنشان کرد: حضرت اباعبدالله الحسین(ع) اگر در کربلا به شهادت رسید برای این بود که حقایق تاریخ اسلام به درستی تبیین نشده بود و در نتیجه عده ای بر امام زمان خودشان شمشیر کشیدند.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه همدان با اشاره به اینکه باید مراقب باشیم تا برخی از نواقص و مشکلات موجود در تحلیل واقعیت‌های اجتماعی اثرگذار نباشد افزود: به تعبیر مقام معظم رهبری «جهاد تبیین» نیاز امروز جامعه است و در کنار گله‌مندی‌ها، باید واقعیت‌های اجتماعی و دستاوردهای انقلاب نیز به درستی تبیین شود.

وی با بیان اینکه بدون جهاد تبیین افکار عمومی در ظلمت و فضای غبارآلود باقی خواهد ماند و دشمن سوء استفاده خواهد کرد افزود: اگر کسی بتواند حقایق را در چشم مردم تحریف کند مردم را به سمت گمراهی کشانده است، پس در همه حال جهاد تبیین اهمیت بسیاری دارد.

فرمانده فرماندهی منطقه پدافند هوایی غرب کشور (شهدای سوباشی) نیز در این یادواره با اشاره به پنجم مرداد سالگرد شهادت شهدای رادار سوباشی گفت: در زمان جنگ تحمیلی پدافند هوایی علاوه بر وظیفه تامین امنیت هوایی صحنه نبرد و خط مقدم جبهه‌ها، وظایف دیگری از جمله تامین دفاع هوایی از شهرها در مقابل هواپیماها و حتی موشک‌های عراقی، دفاع هوایی از مراکز مهم و استراتژیک کشور نظیر پالایشگاه‌ها، کارخانه‌ها، پل‌ها و حتی دفاع از مراکز غیراستراتژیک کشور را برعهده داشت.

امیر سرتیپ دوم «علی اسدی» خاطرنشان کرد: در عملیات مرصاد، پدافند هوایی و نیروی هوایی از جمله سازمان‌های نظامی بودند که عملکرد مناسبی از خود به نمایش گذاشتند و به خوبی در برابر تجاوز منافقین و بعثی‌ها ایستادگی کردند.

وی خاطرنشان کرد: هدف قرار دادن چندین فروند هواگرد عراقی، هدایت هواپیماهای خودی برای مقابله با هواگردهای عراقی و غیره از جمله اقدامات پدافند هوایی در عملیات مرصاد به شمار می‌رود.

فرمانده فرماندهی منطقه پدافند هوایی غرب کشور با اشاره به ایستادگی کارکنان سایت شهدای سوباشی در عملیات مرصاد تصریح کرد: کارکنان سایت رادار سوباشی با ایستادگی و انجام وظیفه تا آخرین نفس، نام خود و پدافند هوایی را برای همیشه در تاریخ جاودانه کردند.

شهدای رادار سوباشی باید همچون شهدای عملیات مرصاد معرفی شوند

امیر سرتیپ دوم اسدی گفت: سایت رادار سوباشی به عنوان یکی از مهمترین سایت‌های راداری کشور نقش ویژه‌ای در مقابله با تهاجمات هوایی رژیم بعثی عراق، در زمان جنگ تحمیلی داشت.

وی با بیان اینکه دشمن بعثی از فضای آتش بس بعد از قبول قطعنامه ۵۹۸ برای انهدام این رادار استفاده کرد افزود: جنگنده‌های «میگ ۲۵» عراق که در بمباران شهرهای غربی کشور شکست خورده بودند، در بازگشت از مأموریت، با چند موشک لیزری که از فاصله دور شلیک شده بود، اتاق عملیات سایت راداری «سوباشی» را منهدم کردند.

فرمانده فرماندهی منطقه پدافند هوایی غرب کشور با اشاره به شهادت مظلومانه ۲۰ سرباز جان بر کف سایت رادار سوباشی گفت: این شهدا باید همچون شهدای عملیات مرصاد معرفی شوند که این امر نیازمند تبلیغات بیشتری است.

امیر سرتیپ دوم اسدی  اظهار داشت: این سایت راداری به عنوان یکی از مهمترین سایت‌های راداری کشور در زنجیره عظیم پدافند هوایی، نقش ویژه و موثری در مقابله با تهاجمات هوایی رژیم بعثی عراق در زمان جنگ تحمیلی ایفا کرد .

امام جمعه همدان: مجاهدت رزمندگان پدافند هوایی سوباشی در تاریخ ماندگار است

وی با بیان اینکه دشمن در عرصه اقتصادی ما را تحریم ظالمانه و در عرصه نظامی هشت سال جنگ نابرابر را به ما تحمیل کرد گفت: در آن دوران، دفاع ما مقتدر بود و توانستیم بر دشمنان این نظام اسلامی پیروز شویم.

در پایان این آیین از خانواده های شهدای سوباشی تجلیل به عمل آمد.

هواپیماهای عراقی پنجم مرداد سال ۱۳۶۷، اتاق عملیات سایت سوباشی در همدان را بمباران کردند و در پی این اقدام جنایتکارانه، ۲۰ نفر از کارکنان سایت سوباشی به شهادت رسیدند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha