پذیرش داوطلبان آزمون وکالت براساس قانون جدید/مالیات نپرداختن وکلا خلاف واقع است

تهران - ایرنا - رئیس اتحادیه سراسری کانونهای وکلای دادگستری ایران (اسکودا) گفت: پذیرش داوطلبان آزمون وکالت براساس قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار است.

به گزارش خبرنگار قضایی ایرنا، جعفر کوشا روز دوشنبه در نشست خبری افزود: آزمون وکالت تاریخ ۲۸ تیر با حضور ۷۲ هزار و ۱۳۸ متقاضی برگزار شد و تا پایان شهریور نتیجه آزمون اعلام می‌شود همچنین کلید آزمون در روزهای آتی منتشر خواهد شد.

وی ادامه داد: تا قبل از این آزمون، ظرفیت مشخص و مبنا تراز بود اما در این آزمون، مبنا نمره است. منطق ما در رابطه با ظرفیت این است که سقف را برداریم و افرادی را جذب کنیم که پایه علمی داشته باشند.  

کوشا اظهارداشت: قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار از تاریخ ۲۷ اردیبهشت ماه سال جاری لازم الاجرا شده و در این قانون نحوه جذب و پذیرش کارآموزان وکالت تغییر یافته است.

رئیس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران با اشاره به تشکیل یک کارگروه از نمایندگان تام الاختیار نهاد وکالت خواستار دیدار با ریاست قوه قضاییه شد و ادامه داد: قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار موخر بر آیین‌نامه وکالت است و پیشنهاد ما به قوه قضاییه این است که با آگاهی از اینکه می‌دانیم دستگاه قضایی اصل بر استقلال و تعامل دارد، این قانون نیازمند تدوین آیین‌نامه جدید در حوزه وکالت است.

ابراهیم کیانی نایب رئیس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران (اسکودا) در پاسخ به سوالی درباره ظرفیت پذیرش آزمون وکالت ۱۴۰۰ گفت: تعداد مشخص نیست. ملاک پذیرش به صراحت در قانون «نمره» اعلام شده است اما برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در این باره می‌گویند ملاک پذیرش آزمون وکالت، میانگین وزنی نمرات تراز شده به شیوه آزمون سراسری است.

کیانی در این رابطه گفت: در قانون استخدامی عین قانون تسهیل صحبت از نمره و امتیاز است نه تراز. اینکه سازمان سنجش اعلام کرده بود در تمامی آزمون ها تراز ملاک است باید گفت اینگونه نیست.

مالیات نپرداختن وکلا خلاف واقع است

نایب رئیس اتحادیه اسکودا در پاسخ به سوالی درباره خبر اخیری که در یکی از رسانه ها مبنی بر اینکه ۶۳ درصد وکلا طبق اعلام سامانه ملی انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات، مالیات پرداخت نکرده‌اند، گفت: تمدید پروانه وکالت با ارائه مفاصا حساب مالیاتی امکانپذیر است و این خبر خلاف واقع است.

کیانی اضافه کرد: وکلای دادگستری در راستای اجرای قانون تمبر مالیاتی باطل و اطلاعات مالیاتی خود را بارگذاری می‌کنند بنابراین اگر بخواهند در هر یک از مراحل اقدام قانونی انجام ندهند، با مشکل روبرو خواهند شد.

رئیس اتحادیه سراسری کانونهای وکلای دادگستری ایران در پاسخ به سوالی درباره رد صلاحیت برخی نامزدهای هیات مدیره کانون وکلا گفت: نهاد وکالت استقلال دارد و ما مداخلات این چنینی را نمی پذیریم.

وی در پاسخ به سوالی درباره اقدامات اتحادیه در راستای حمایت از وکلایی که اخیرا در برخی مناطق مورد ضرب و شتم قرار گرفته‌اند، گفت: گاهی ضرب و شتم در حین انجام وظیفه و از باب انجام وظیفه است اما گاهی ضرب و شتم در رابطه با زندگی شخصی وکیل است‌. ما از دسته اول حمایت می کنیم اما به طور کلی معتقدیم که وکیل به ماهو وکیل باید حمایت شود.

انتقاد وکلا به شیوه‌نامه قوه قضاییه درباره داوری/عدم حضور اسکودا در همایش دستگاه قضاییه

در ادامه محمد حبیبی نایب رئیس اسکودا در پاسخ به سوالی مبنی براینکه انتقادهایی در رابطه با نهاد داوری مطرح است آیا این موضوع از سوی وکلا پذیرفته شده است؟ گفت: شیوه نامه قوه قضاییه در رابطه با داوری مورد انتقاد وکلا است. مطابق قانون، ارجاع به داوری آزاد است و شیوه نامه فعلی داوری خلاف قانون، محدودیت ایجاد کرده است.

حبیبی اظهارداشت: اینکه بسیاری از موضوعات باید به داوری ارجاع شود، بحثی نیست اما به شیوه نامه قوه قضاییه، انتقادات حقوقی وارد است.

کوشا در پاسخ به سوال دیگری در خصوص عدم حضور اسکودا در همایش قوه قضاییه و اینکه به نظر می رسد روابط بین اسکودا و قوه قضاییه حسنه نیست، گفت: متاسفانه با وجود اینکه هرساله دعوت می شدیم اما امسال دعوت نشدیم و شاید صلاح بر این بوده‌ است.

وی ادامه داد: انتظار داریم که اگر فرشته عدالت دو بال دارد، هر دو بال آن یعنی وکالت و قضاوت توامان در نظر گرفته شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha