۱۱.۵ میلیارد تومان تسهیلات به فعالان صنایع دستی خراسان‌شمالی پرداخت شد

بجنورد- ایرنا- مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان شمالی گفت: ۱۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان تسهیلات از محل بند ب تبصره ۱۸ به فعالان صنایع دستی این استان پرداخت شد.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از روابط عمومی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان شمالی، علی مستوفیان در این‌باره اظهار داشت: سهمیه بخش صنایع دستی استان از این تسهیلات ۱۷ میلیارد تومان است که تاکنون ۱۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان پرداخت شد.

وی تصریح کرد: سهم خراسان شمالی از محل تسهیلات تبصره ۱۸ بودجه ۱۴۰۰ در حدود ۹۹۰ میلیارد تومان است که نتیجه تزریق آن به فعالیت‌های تولیدی و فراهم شدن زمینه برای اشتغال مردم منطقه است.

مستوفیان بدون اشاره به تعداد طرح های معرفی شده به بانک های عامل افزود: این تسهیلات توسط صندوق کارآفرینی امید به طرح های فعال در رشته‌های چوب، سفال و سرامیک، سراجی سنتی، زیورآلات سنتی، دست بافته‌های داری، نساجی سنتی، ساخت سازهای سنتی و رودوزی سنتی پرداخت شد.

بر اساس تبصره ۱۸ قانون بودجه کشور با هدف اجرای برنامه اشتغال گسترده و مولد با تاکید بر اشتغال جوانان، دانش آموختگان دانشگاهی، زنان و اشتغال حمایتی به دولت اجازه داده می‌شود تا ۱۰۰ درصد منابع حاصله از مابه التفاوت قیمت حامل‌های انرژی را به حساب خاصی نزد خزانه‌داری کل کشور واریز و منابع حاصله را به شکل یارانه سود و ترکیب با منابع صندوق توسعه ملی و تسهیلات بانکی در جهت حمایت از طرح‌های تولید، اشتغال و آموزش و کمک به کارورزی جوانان دانش آموخته دانشگاهی پرداخت کند.

 ۱۸ هزار و ۴۷۷ نفر صنعتگر در ۶۳ رشته صنایع دستی خراسان شمالی فعالیت می کنند.

۷۲ اثر صنایع دستی استان نشان ملی مرغوبیت دریافت کرده اند و ۲۵ رشته نیز در فهرست میراث معنوی کشور ثبت شده است.

استان ۸۶۳ هزار نفری خراسان شمالی در شمال شرق کشور دارای اقوام کرد، کرمانج، ترک، ترکمن، تات و بلوچ است که صنایع دستی هر یک از آنها ویژگی های منحصر به فردی دارد.  

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha