کشاورزان گلستان ۱۳۰ هزار تُن گندم تحویل مراکز خرید تضمینی تعاون روستایی دادند

گرگان - ایرنا - مدیر تعاون روستایی گلستان گفت: در سال زراعی جاری کشاورزان این استان ۱۳۰ هزار تُن از گندم تولیدی خود را تحویل مراکز خرید تضمینی این مدیریت داده‌اند.

حجت‌الله صالح‌المومنین روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی اظهار داشت: مدیریت تعاون روستایی استان ۸۰ مرکز خرید تضمینی با ظرفیت ۲۰۰ هزار تُن تدارک دیده بود که به عنوان مباشر اداره کل غله و خدمات بازرگانی، گندم را از کشاورزان تحویل گرفت.

وی بیان کرد: امسال مراکز خرید تضمینی تعاون روستایی استان بیش از ۱۰۰ درصد نسبت به سال زراعی قبل محصول از کشاورزان تحویل گرفته که از جمله دلایل افزایش تحویل بیشتر افزایش قیمت تضمینی، کوتاه شدن دست واسطه‌ها و عملکرد خوب تولید در واحد سطح در اراضی زیر کشت دیم و مناطق سردسیر است.

سال زراعی قبل تعاون روستایی گلستان ۷۵ هزار تُن گندم از کشاورزان استان به عنوان مباشر اداره کل غله و خدمات بازرگانی، تحویل گرفته بود.

صالح‌المومنین همچنین از فعال بودن مراکز خرید تضمینی گندم در مناطق سردسیر استان برای تحویل محصول از کشاورزان خبر داد.

امسال دولت برای خرید تضمینی هر کیلوگرم گندم ۱۰۵ هزار ریال و ۱۰ هزار ریال به ازای هر کیلوگرم پرداخت پاداش مصوب کرد.

مطابق گزارش جهادکشاورزی گلستان، امسال از سطح ۳۷۵ هزار هکتار گندم کشت شده در این استان برآورد برداشت ۹۲۰ هزار تُن محصول می شود که تاکنون ۶۸۰ هزار تن آن به دولت فروخته شد.

 آمادگی برای اجرای طرح کشاورزی قراردادی گندم
مدیر تعاون روستایی گلستان گفت: این مدیریت آمادگی دارد تا طرح کشاورزی قراردادی گندم را در سال زراعی آینده در استان عملیاتی کند.

وی افزود: اکنون منتظر ابلاغ شیوه‌نامه اجرای طرح کشاورزی قراردادی گندم برای این استان شمالی هستیم تا به کشاورزان طرف قرارداد خدمات لازم را برای تولید گندم ارائه شود.

صالح‌المومنین بیان کرد: این مدیریت امسال ۲۱ هزار تُن گندم بذری از کشاورزان استان به نرخ هر کیلوگرم ۱۳۵ هزار ریال خریداری کرده که این مقدار ۵۰ درصد از نیاز بذر استان را تشکیل می‌دهد.

به گفته وی این مقدار گندم بذری توسط ۶ مرکز فرآوری زیر پوشش این مدیریت در سطح استان خریداری و برای سال زراعی آینده که از مهر ۱۴۰۱ آغاز می‌شود، آماده تحویل به کشاورزان طرف قرار داد می‌شود.

استان گلستان از نظر کمیت و میزان تولید گندم، رتبه دوم ایران را دارد و علاوه بر این به باور برخی کارشناسان در بحث کیفیت مقام اول کشور را دارد زیرا گلوتن موجود در محصول آن بیشتر از سایر نقاط است.

گلوتن؛ پروتئینی است که باعث کش آمدن خمیر و ترد شدن نان با کیفیت بسیار مناسب می‌شود و از این حیث گندم تولیدی در گلستان یکی از بهترین محصولات کیفی ایران است.

سالانه مازاد گندم تولیدی کشاورزان گلستان برای تامین نان به بیش از ۱۰ استان کشور حمل می‌شود.

گلستان با ۶۶۷ هزار هکتار زمین کشاورزی از قطب‌های مهم تولید محصولات کشاورزی پاییزه در کشور به شمار می‌رود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha