خزاعی: استفاده از پلتفرم‌ها ضرورت رونق سینما و صنعت تصویر است

تهران- ایرنا- رئیس سازمان سینمایی کشور در بازدید از پلتفرم‌های داخلی استفاده از این سامانه‌ها را ضرورت رونق سینما و صنعت تصویر خواند و گفت: در دوران کرونا این صنعت در خلاء سالن‌های سینمایی تا حدی پاسخگوی نیاز جامعه بود، در عین حال لازم است با رویکرد تنظیم‌گری و نظارتی به ارتقای کیفیت محتوا فکر کنیم.

به گزارش ایرنا از روابط عمومی سازمان سینمایی و سمعی بصری، محمد خزاعی رییس سازمان سینمایی به همراه قادر آشنا معاون توسعه فناوری و مطالعات سازمان، یزدان عشیری مشاور رئیس سازمان و مدیر کل روابط عمومی و کامران ملکی مشاور امور اصناف رئیس سازمان سینمایی با حضور در دفاتر پلتفرم‌های فیلیمو، نماوا و فیلم‌نت از بخش‌های مختلف این سامانه‌ها بازدید کرد.

در این بازدید با محمدجواد شکوری مقدم مدیرعامل آپارات و فیلیمو، محمدمهدی شکوری مقدم مدیر آپارات و فیلیمو، محمد حسن شانه ساز‍ زاده مدیر عامل نماوا، مهدی یزدانی مدیر نماوا، علی سرتیپی مدیر سامانه فیلم‌نت و محمدرضا صابری سخنگوی انجمن سینماداران، پیرامون مشکلات، چالش‌ها و انتظارات این حوزه بحث و گفتگوهایی صورت گرفت.

تاکید بر اهمیت پلتفرم‌ها و میزان تاثیرگذاری آن بر موضوع اشتغال، رونق تولید آثار تصویری و صنعت سریال سازی، امنیت سرمایه گذاری و کارکرد تفریحی _ سرگرمی این آثار برای خانواده‌ها و جامعه و اشتغال بیش از هزار نفر به صورت مستقیم و حدود ۷ هزار نفر به صورت غیرمستقیم و در قالب پروژه‌ها، تاثیر این صنعت در کاهش مخاطب برنامه‌های ماهواره‌ای و لزوم اعتماد به این سامانه‌ها به مثابه کمپانی‌های تولیدی، از جمله محورهای مطرح شده از سوی مدیران پلتفرم‌ها در بازدید رئیس سازمان سینمایی کشور از این سامانه‌ها بود.

همچنین مدیران پلتفرم‌ها، از رئیس سازمان سینمایی برای اعتماد به پلتفرم‌ها در صنعت تصویر، درخواست کردند وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نسبت به صدور مجوز محصولات ویدیویی به منظور هم افزایی به این ظرفیت مساعدت و حمایت کند.

در این بازدید، مدیران پلتفرم‌ها عنوان کردند: در شرایط امروز، اقتصاد سینما با پلتفرم‌ها گره خورده و باید ابهامات و بلاتکلیفی‌های این حوزه حل و فصل شود تا رونق و امنیت مضاعفی در این عرصه ایجاد شود.

در ادامه این دیدارها، رئیس سازمان سینمایی کشور، با اشاره به اهمیت پلتفرم‌ها در دنیای معاصر و نیاز جامعه به آن، بر لزوم همگرایی و استفاده از همه ظرفیت‌های صنعت تصویر تاکید کرد و افزود: فعالیت شبکه‌های نمایش خانگی به افزایش ظرفیت اشتغال و فضای فرهنگی کشور کمک می‌کند. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در راستای توسعه و ایجاد بازارهای جدید نیز اقداماتی انجام داده است اما در حال حاضر بیش از همیشه به ایجاد نهضت تولید و محتوا نیاز داریم.

خزاعی افزود: جامعه ایران دارای بخش گسترده‌ای از نیروهای انسانی در زمینه صنعت تصویر است. فارغ التحصیلان دانشگاه‌ها، فعالان تجربی حوزه سینما، هنرجویان آموزشگاه‌ها و مراکز سینمای جوان و علاقمندان به این حوزه از جمله ظرفیت بالقوه ما است که قطعا با تقویت فرآیندهای محتوایی شاهد تحولات چشمگیر در این زمینه خواهیم بود.

وی ادامه داد: ظرفیت پلتفرم‌ها در ایجاد نشاط و سرگرمی، اشتغال و رونق کسب و کار فعالان سینمایی کاملا ملموس است. پلتفرم‌ها یکی از اجزای مهم صنعت تصویر به شمار می‌آیند و قطعا باید توجه جدی‌ای به این صنعت داخلی و تولیدات ملی و بومی آن صورت گیرد. البته، در خصوص محتوای محصولات آن دغدغه‌ها و ملاحظاتی وجود دارد که باید مرتفع شود چرا که این حساسیت‌ها و دغدغه‌های اهمیت و کارکردهای مهم این بخش را نشان می‌دهد.

رئیس سازمان سینمایی کشور عنوان کرد: در حال حاضر در کشورهای همسایه از محصولات نمایش خانگی و ‌وی‌ او دی‌ها اقتصاد محکمی شکل گرفته و بخش بزرگی از کشورهای منطقه، بازار مصرف آن‌ها محسوب می‌شوند. ما نیز، با توجه به نیروی انسانی کیفی و خلاق و ظرفیت توسعه صنعت تصویر و سریال‌سازی خود می‌توانیم در این رقابت منطقه‌ای، حضور جدی‌تری داشته باشیم.

خزاعی، ضرورت و اهمیت توجه به جایگاه «وی او دی»ها و تاثیرات آنها در جامعه امروز را محسوس دانست و افزود: با رشد تکنولوژی‌های نوین اساسا سبد مصرف خانوار دستخوش تغییرات قرار گرفته است. حتی در گزارشی که اشاره کردید وی او دی ها باعث کاهش گرایش مخاطب به ماهواره‌ها شده‌اند و ما به درستی می‌توانیم از این ظرفیت با محتواسازی درست و هدفمند، ضمن حفظ وجوه سرگرم کننده و تفریحی، به کارکردهای فرهنگی و اجتماعی آن نیز فکر کنیم.

وی استفاده از پلتفرم‌ها را ضرورت رونق سینما و صنعت تصویر خواند و ادامه داد: در دوران کرونا این صنعت در خلاء سالن‌های سینمایی تا حدی پاسخگوی نیاز جامعه بوده است. جهان امروز با  ظهور فناوری‌های نوین در صنعت تصویر و گسترش آن در جامعه، با انبوهی از تولیدات و محتوا مواجه است درحالیکه امکان محدودسازی نیز وجود ندارد. لازم است با رویکرد تنظیم‌گری و نظارتی به ارتقای کیفیت محتوا فکر کنیم.

خزاعی افزود: در صورت اهمیت پیدا کردن پلتفرم‌ها و امکان دسترسی راحت‌تر مردم به فیلم‌ها و سریال‌ها و تولیدات ایرانی، عملا رغبت مردم از دیدن فیلم‌های خارجی و یا رفتن به سراغ ماهواره‌ها کمتر خواهد شد.

وی در پایان اظهار امیدواری کرد، به زودی با جلسات همفکری و تعامل دکتر اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و دکتر جبلی رئیس رسانه ملی و سایر مراجع ذیصلاح تکلیف پلتفرم‌ها روشن شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha