فعالیت خزنده اومیکرون در مازندران؛ پنج مرگ کرونایی در ۲۴ ساعت

ساری – ایرنا – بیشترین تعداد مرگ‌ ناشی از ابتلا به کرونا در مازندران از ابتدای سال جاری تا کنون در ۲۴ ساعت گذشته با فوت پنج بیمار مبتلا به کرونا رقم خورد و تعداد قربانیان کرونا طی ۱۰ روز مرداد در این استان به ۱۹ نفر رسید.

به گزارش ایرنا، موج هفتم کرونا در مازندران آرام و آهسته و خزنده به فعالیت خود ادامه می‌دهد. پس از سه ماه آرامش کامل کرونایی در مازندران و گذراندن روزهای متمادی بدون مرگ ناشی از کرونا، حالا هشت روز پیاپی است که ویروس تاج‌دار در این استان قربانی می‌گیرد.

سال ۱۴۰۱ برای مازندران با روند کاهشی آمارهای کرونایی آغاز شد. فروردین امسال ۱۲ روز بدون مرگ کرونایی در مازندران ثبت شد و مجموع تعداد قربانیان کرونا در بیمارستان‌های مازندران ۲۸ نفر بود. این آمارها نخستین ماه سده پانزدهم خورشیدی را به آرام‌ترین ماه مازندران از ابتدای شیوع کرونا در اسفند ۱۳۹۸ تبدیل کرد.

 روند آرام و باثبات کرونایی مازندران در ماه‌های اردیبهشت، خرداد و تیر پررنگ‌تر از فروردین شد. به طوری‌که در ماه اردیبهشت ۲۹ روز بدون مرگ ثبت شد و دو نفر در مازندران بر اثر ابتلا به کرونا جان باختند. این آمار در سومین ماه سال کمتر هم شد؛ ۳۰ روز بدون مرگ و یک فوت ناشی از کرونا، رویای بازگشت به دوران بدون کرونا را در تصورات مازندرانی‌ها شکل داد.

 ماه تیر هم شرایطی تقریبا مشابه با اردیبهشت و خرداد داشت؛ ۲۷ روز بدون مرگ و ۶ فوت ناشی از کرونا در این ماه ثبت شد. اما آغاز روند افزایشی آمارهای کرونایی در این ماه و شکل‌گیری موج هفتم کرونا، دوباره رنگ قرمز کرونایی را به مازندران بازگرداند تا در پنجمین ماه سال نوار روزهای مستمر و پیاپی بدون مرگ کرونایی به طور کامل پاره شود.

پایان روزهای پیاپی بدون مرگ کرونایی

مرداد برای مازندران با روزهای بدون مرگ کرونایی آغاز شد. اما این اتفاق فقط برای دو روز اول ماه تکرار شد و از سوم مرداد، در هر شبانه‌روز مرگ کرونایی در بیمارستان‌های مازندران ثبت شد. طبق آمارهای دو دانشگاه علوم پزشکی مازندران و بابل از یکم مرداد تا ظهر روز دوشنبه -۱۰ مرداد- مجموعا ۱۹ نفر در بیمارستان‌های مازندران بر اثر ابتلا به کرونا جان باختند که پنج مورد از این مرگ‌های کرونایی، در ۲۴ ساعت منتهی به ظهر روز ۱۰ رداد رقم خورد.

مرگ پنج بیمار مبتلا به کرونا در مازندران طی یک شبانه‌روز در حالی رقم خورده که از ۲۵ اسفند تا ۹ مرداد، یعنی در ۱۳۸ روز گذشته تعداد مرگ‌های روزانه کرونایی مازندران از ۴ نفر فراتر نرفته بود. به عبارتی دیگر در ۲۴ ساعت منتهی به ظهر روز ۱۰ مرداد، بیشترین تعداد مرگ‌های کرونایی مازندران طی یک شبانه‌روز ثبت شد.

فعالیت خزنده اومیکرون در مازندران؛ پنج مرگ کرونایی در ۲۴ ساعت

البته مقایسه آمار مرگ‌های کرونایی مازندران در مرداد امسال نسبت به مرداد سیاه ۱۴۰۰ طبیعتا شرایط این استان را بسیار آرام و عادی نشان می‌دهد. از یکم تا ۱۰ مرداد پارسال ۱۶۲ مرگ ناشی از کرونا در بیمارستان‌های مازندران ثبت شده بود و اکنون در همان بازه زمانی مشابه تعداد مجموع مرگ‌های کرونایی استان ۱۹ نفر است. آمار مرگ‌های کرونایی روز ۱۰ مرداد ۱۴۰۰ در مازندران ۲۴ نفر بود و اکنون تعداد جان‌باختگان در همان روز از سال جاری پنج نفر است.

 در نگاه نخست شاید این مقایسه آماری نشان بدهد که مازندران وضعیت آرام و باثباتی از نظر شیوع کرونا دارد و در فاصله بسیار زیادی از روزهای تلخ و سیاه مرداد ۱۴۰۰ قرار گرفته است. اما این آمار می‌تواند در آستانه تعطیلات ماه محرم و حضور پرتعداد مسافران در این استان و برپایی تجمعات عزاداری، هشداری برای همه اقشار باشد تا پروتکل‌های بهداشتی ابلاغ شده را جدی بگیرند.

ضرورت توجه به پروتکل‌های بهداشتی

به گفته دکتر عباس علیپور معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران، در شرایط فعلی که ماه محرم با ایام موج هفتم کرونا همزمان شده رعایت پروتکل‌های بهداشتی بیشتر از هر زمان دیگر ضروری است، چرا که هرگونه غفلت از رعایت این نکات می‌تواند آمار ابتلا به کرونا را افزایش دهد.

وی با تأکید بر این‌که پروتکل‌های بهداشتی در این ایام باید به طور جدی مورد توجه قرار گیرد، گفت: هنگام برگزاری مراسم عزاداری در محیط فضاهای بسته اماکن مذهبی ضمن این‌که تهویه هوا باید انجام شود، ضرورت دارد که با ظرفیت کمتری افراد در این مکان‌ها حضور داشته باشند تا از این طریق فاصله اجتماعی رعایت شود.

طبق پروتکل‌های ابلاغ شده نیز مدت برگزاری مراسم عزاداری در فضاهای بسته ۹۰ دقیقه تا ۲ ساعت باید باشد. زیرا حضور طولانی‌مدت افراد در یک محیط بسته احتمال ابتلا به بیماری را می‌تواند افزایش دهد .همچنین در شهرهای با رنگ قرمز علاوه بر رعایت مدت زمان حضور در مکان سربسته، توصیه شده که اماکن با ۵۰ درصد ظرفیت پذیرای عزاداران باشند. بنا بر توصیه دانشگاه علوم پزشکی مازندران ضروری است که اطعام‌دهی در مراسم عزاداری به صورت بیرون‌بر و پس از پایان مراسم باشد تا دیگر نیاز نباشد که افراد در محیط‌های بسته غذا بخورند.

سید کریم صادق‌نیا مسؤول تشکل‌های دینی اداره کل تبلیغات اسلامی مازندران نیز از ابلاغ دستورالعمل‌های مربوط به برگزاری مجالس عزاداری به هیئات مذهبی خبر داد و گفت: دستورالعمل‌های رعایت پروتکل‌های بهداشتی در هیئات مذهبی در ماه محرم از سوی دانشگاه علوم پزشکی به اداره کل تبلیغات اسلامی ابلاغ شد و مفاد این دستورالعمل‌ها طی سه مرحله به شهرستان‌ها و شورای هیات‌های مذهبی شهرستان‌ها ابلاغ شده است .در حال حاضر همه هیات‌های مذهبی مازندران از دستورالعمل‌های کرونایی در ایام محرم اطلاع دارند و می‌بایست به این دستورات عمل کنند.

در حال حاضر طبق آخرین ارزیابی‌های وزارت بهداشت، هشت شهرستان مازندران در وضعیت قرمز و ۶ شهرستان در وضعیت نارنجی کرونایی قرار دارند. همچنین طبق آخرین آمارهای دو دانشگاه علوم پزشکی مازندران نیز تعداد مجموع بستری‌شدگان کرونایی استان ۴۲۷ نفر است که ۸۹ نفر از این بیماران در بخش مراقبت‌های ویژه مراکز درمانی مازندران بتسری و تحت درمان هستند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha