سفرنامه پنج شهید شام به طوس رسید

۱۰ مرداد ۱۴۰۱، ۲۱:۰۴
کد خبر: 84841388
سفرنامه پنج شهید شام به طوس رسید

مشهد- ایرنا- سرانجام پیکر پاک ۳ شهید مدافع حرم واقعه خان طومان و دو سردار و رزمنده نبرد با تکفیری ها در کشور سوریه پس از سالها به کشور بازگشت و امروز بر دوش ساکنان شهر طوس، مشهد الرضا(ع)، تشییع شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، از ابتدای هفته که خبر شناسایی و تفحص شهیدان "عبدالله اسکندری"، "رحیم کابلی"، "مصطفی تاش موسی"، "محمد امین کریمیان" و "عباس آسمیه"در رسانه ها منتشر شد، حرف و حدیث ها برای تشییع شهدا همزمان با دهه اول محرم در شهرهای مختلف و به خصوص مشهد شنیده شد، در نهایت مدیر کل بنیاد شهید خراسان رضوی در گفتگو با ایرنا از برنامه ریزی قطعی برای تشییع شهدا در مشهد طی امروز دوشنبه خبر داد.

صدیقه خدیوی ضمن دعوت از آحاد مردم برای تشییع این شهدا افزود: زمان شهادت این اسوه های ایثار مربوط به سالهای ۹۳ تا ۹۵ بوده و سه شهید واقعه خان طومان نیز درمیان آنها می باشند.

طبق برنامه ریزی قبلی پیکر مطهر این قهرمانان جبهه مقاومت شب گذشته به صورت زمینی وارد مشهد شد تا برای تشییع در شهر مشهد الرضا(ع) آماده شوند.

آغاز آئین تشییع در میعادگاه همیشگی آیین های دینی و میهنی مشهد یعنی میدان شهدا بود و  تقریباً از همه اقشار مردم به ویژه خانواده شهدا و خانواده شهدای مدافع حرم در این مراسم شرکت داشتند، اهل هیات و عذا و سینه زنی که انگار روضه ی زنده و مجسمی از شام و کربلا دیده بودند حسین حسین گویان در این مراسم حضور داشتند.

حوالی ساعت 18 و پس از ذکر مصیبت اهل بیت (ع) با زمزمه حسین حسین پیکرها آرام آرام با مشایعت مردم شهید پرور مشهد به سوی حرم مطهر رضوی رهسپار شدند.

زن، مرد، کودک، پیر و جوان از شمال و جنوب فرهنگی و جغرافیایی شهر آمده بودند، انگار این پنج فرستاده از شهر شام برایشان از رنج ها و مصائب خاندان امام حسین(ع) روایت می کردند، مصائبی که در طول چند سده با روح تمدن ایرانی آمیخته و مردم با شعارهای حسین حسین، لبیک یازینب و یا رقیه به این مسافران پاسخ می دادند.

با وجود اینکه برخی شبکه های تلفن همراه در مشهد از یکی دو روز قبل با قطعی و اختلال همراه است، اما باز هم جوانان با این ابزار نوین سعی در انعکاس این رویداد آیینی در پخش های زنده (لایوها) و گفتگوی شبکه های مجازی داشتند، جوانان گوشی های تلفن همراه را بالای سر جمعیت آورده بودند و فیلم برداری می کردند، آری می توان عطر ایثار و شهادت را به دست نسل نو در فضای مجازی منتشر کرد.

مشهد همیشه میزبان زائران غیرایرانی حضرت رضا(ع) است، امروز این زائران صحنه های جالبی را خلق کرده بودند، بسیاری از زائران عرب زبان و البته مهاجران افغانستانی مقیم مشهد نیز با زبان همدلی در گوش ای نظاره گر بودند، آری شهید واژه ای مختص ایران نیست، شهید واژه ای متعلق به جغرافیایی حسینی است، جغرافیایی که از کشمیر و افغانستان تا سواحل مدیترانه گسترده شده است، آری زائران جغرافیای مقاومت نیز بر حماسه سازان شهر شام گریستند.

حسن ختام این آئین مردمی تشرف پیکرهای پاک شهدا برای طواف مضجع منور رضوی بود و در نهایت مردم شهید پرور مشهد با پنج شهید مدافع حرم تازه تفحص شده وداع کرده و یپکرها راهی شهرهای دیگر شدند ...

بر اساس اعلام روابط عمومی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، هویت پیکر مطهر پنج شهید مدافع حرم از استان‌های مازندران، البرز و فارس با نام‌های"عبدالله اسکندری"، "رحیم کابلی"، "مصطفی تاش موسی"، "محمد امین کریمیان" و "عباس آسمیه"، از طریق تطبیق نمونه DNA در مرکز ژنتیک سپاه شناسایی و تایید شد و پیکرهای مطهر این شهدای والامقام به میهن اسلامی بازگشته اند.

قرار است پیکرهای مطهر این شهدای والامقام پس از طواف و زیارت حرم مطهر امام رضا (ع) به زادگاه خویش رهسپار شوند تا با رعایت دستورالعمل های بهداشتی ستاد ملی مقابله با کرونا تشییع و خاکسپاری شوند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha