اعطای هفتمین جایزه حقوق بشر اسلامی به شیرین ابوعاقله

تهران - ایرنا - دبیر ستاد حقوق‌بشر گفت: کمیته جایزه پس از بحث و بررسی‌های دقیق «شیرین ابوعاقله» خبرنگار شهیده فلسطینی را به خاطر فعالیت‌های روشنگرایانه رسانه‌ای درباره جنایات رژیم صهیونسیتی علیه مردم مظلوم فلسطین و رنجی که آنها متحمل می‌شوند، برنده هفتمین جایزه حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی معرفی کرد.

به گزارش خبرنگار قضایی ایرنا، کاظم غریب‌آبادی روز سه شنبه در هفتمین دوره مراسم اعطای جایزه حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی با بیان این مطلب افزود: در سال جاری ۳۵ نامزد از ۲۲ کشور به کمیته اعطای جایزه حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی معرفی شدند.

وی ادامه داد: «مندلا ماندلا» نماینده مجلس قانونگذاری آفریقای جنوبی و از پیشگامان موج جدید ضد آپارتاید رژیم صهیونسیتی به خاطر اقدامات و مواضع قابل توجه ایشان در حمایت از مردم مظلوم فلسطین و مبارزه با آپارتاید رژیم صهیونسیتی نیز به عنوان برنده  دیگر هفتمین جایزه حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی معرفی شد.

غریب‌آبادی اظهارداشت: همچنین از حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی مرجع عالیقدر تقلید و از پیشگامان حوزه مفهوم‌سازی و ترویج ادبیات حقوق بشر اسلامی و شهید مدافع حرم شهید صیاد خدایی به خاطر فعالیت‌های قابل توجهی که در مبارزه با گروه‌های تروریستی داشت و خود در یک اقدام تروریستی به شهادت رسید، تجلیل و تکریم می‌شود.

دبیر ستاد حقوق بشر خاطرنشان کرد: به ابتکار جمهوری اسلامی ایران، ۱۴ مرداد ماه سالروز تصویب اعلامیه حقوق بشر اسلامی به عنوان روز حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی نامگذاری و مقرر شد کشورهای اسلامی هر سال در این روز  مراسمی را به مناسبت گرامیداشت این روز برگزار کنند.

وی ادامه داد: اعلامیه حقوق بشر اسلامی تلاشی از سوی کشورهای اسلامی برای ابراز هویت اسلامی در جهان و بیان دیدگاه‌ها و آموزه های دین مبین اسلام نسبت به انسان‌ها است.

غریب‌آبادی اضافه کرد: اعلامیه حقوق بشر اسلامی تصریح می‌کند که حقوق بشر ناشی از کرامت و ارزش ذاتی انسان‌ها است و اما اسلامی رسالتی جهانی دارد اگر چه بشریت به مراحل پیشرفته‌ای در علوم مادی دست یافته اما نیاز مبرم به ایمان و معنویت برای حمایت از حقوق و تمدن خویش دارد.

دبیر ستاد حقوق بشر افزود: غرب همواره کوشیده است با نادیده گرفتن حقوق دیگر ملت‌ها از جمله کشورهای مسلمان، ارزش‌های لیبرال سکولار حاکم بر جامعه خود را به عموم بشر در جهان تحمیل کند و از این منظر روز حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی نماد انسان استعلایی و گفتمان کشورهای اسلامی در برابر هژمون فرهنگی غرب محسوب می شود.

وی اظهارداشت: حمایت، ارتقاء و اجرای حقوق بشر یکی از چالش‌ها در جهان معاصر به شمار می‌رود زیرا تحولات و وقایع اخیر در عرصه جهانی حاکی از آن است که کرامت انسانی امروزه بیش از هر زمان دیگری در معرض تهدید و نقض قرار گرفته است.

غریب‌آبادی تصریح کرد: سلطه جویی های سیاسی و فرهنگی، جنگ و کشتار افراد بی‌گناه به‌ویژه غیرنظامیان، تحمیل تحریم‌های ظالمانه توسط نظام سلطه، حمایت از گروه‌های تروریستی، تخریب حق بر توسعه و مخاطرات زیست محیطی و فقر مهمترین تهدیدهایی هستند که صلح و ثبات جهانی را نشانه رفته است و روز به روز به دامنه این تهدیدات علیه بشریت افزوده می‌شود.

وی اضافه کرد: در نتیجه این تحولات، جامعه جهانی شرایطی را پشت سر می‌گذارد که با چالش‌های جدی در زمینه دستیابی به صلح، عدالت و امنیت روبرو است.

معاون امور بین‌الملل قوه قضاییه تصریح کرد: بی تردید امروز جهان به الگوسازی‌های جدیدی نیاز دارد تا عدالت و معنویت به عنوان ارکان مشترک برای زیست بشر و تامین عدالت پایدار است.

به گزارش ایرنا، مراسم هفتمین جایزه حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی با حضور رییس قوه قضاییه ، وزیر امور خارجه ، اعضای شورای عالی قضایی ، فرماندهی انتظامی کشور ، جمعی از سفیران کشورهای اسلامی، قضات و اندیشمندان حوزه حقوق بشر در مرکز همایش‌های صدا و سیما برگزار شد.

جایزه حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی، جایزه ای (افتخاری) است که از سوی ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران به فعالان حقوق بشر یا قربانیان نقض حقوق بشر (حقیقی یا حقوقی) که در عرصه های زیر فعالیت برجسته و مؤثری دارند، فارغ از دین، نژاد، رنگ، جنسیت و ملیت، اهدا می شود.

نظام سازی، سیاست گذاری، ادبیات سازی، فرهنگ سازی (ترویج و آموزش) در حوزه حقوق بشر اسلامی،  اقدام روشنگرانه و اثربخش در افشای نقض فاحش حقوق بشر یا مقابله با استفاده ابزاری از حقوق بشر از سوی ناقضان حقوق بشر (امر به معروف و نهی از منکر)،  ایثار جان و مال و سلامت برای حفظ، احیا یا تکریم حیثیت ذاتی و حقوق بنیادین انسان­‌ها و حمایت از قربانیان نقض حقوق بشر،  ایفای نقش رهبری در شکوفایی ظرفیت های فطری ملت‌ها یا جنبش‌های آزادی‌بخش برای مبارزه حق طلبانه در راه صیانت از استقلال و آزادی و حکومت حق و عدل در مقابل دولت‌های استکباری یا گروه‌های تروریستی در عرصه حقوق سیاسی، اقتصادی و فرهنگی از جمله موضوعات مهم برای دریافت این جایزه است.

جایزه حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی هر ساله در مراسمی که با حضور برندگان جایزه در ۱۴ مرداد (۵ اوت) به مناسبت بزرگداشت روز حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی برگزار می‌شود، از سوی رئیس یا دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران اعطا می­‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha