۱۳ مرداد ۱۴۰۱، ۱۱:۱۶
کد خبرنگار: 911
کد خبر: 84844002
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

قزوین کلکسیونی از میراث فرهنگی است

قزوین-ایرنا- وزیر میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی گفت: قزوین با برخورداری از تعداد بالایی بناها و آثار تاریخی کلکسیونی از میراث فرهنگی است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، عزت الله ضرغامی روز پنجشنبه در بازدید از بخش های مختلف دولتخانه صفوی قزوین از جمله کاخ چهلستون، سردر عالی قاپو و گراند هتل افزود: باید مرمت شایسته و در شان مردم قزوین و گردشگران را در این مجموعه باشکوه تاریخی شاهد باشیم.

وی با اشاره به بازدید رییس جمهور از دولتخانه صفوی در جریان سفر استانی اردیبهشت ماه امسال،گفت: امیدواریم با اعتبارات اختصاص یافته هرچه زودتر شاهد احیا و ساماندهی این مجموعه تاریخی بزرگ باشبم.

ضرغانی اظهار داشت: با پیشنهاد الحاق و ایجاد مسیر از بقعه چهارانبیاء (مقبره چهار ویامبر بنی اسرائیل) و ارتباط آن با داخل دولتخانه صفوی قزوین موافق هستیم و در این رابطه بررسی های لازم انجام می شود.

این مجموعه تاریخی دارای حدود ۶ هکتار مساحت است.

شاه طهماسب اول، دومین شاه سلسله صفویه و فرزند شاه اسماعیل اول وقتی که تصمیم گرفت پایتخت را از تبریز به قزوین انتقال دهد، این مجموعه را بنا نهاد.

قزوین کلکسیونی از میراث فرهنگی است

بنابر برخی روایات این مجموعه تاریخی دارای ۱۴ و در برخی روایات دیگر ۲۱ کاخ و عمارت بوده که امروز تنها کاخ چهلستون از آن باقی مانده است.

دیوان‌خانه، عمارت خورشید، قصر جهان‌نما و عمارت حرم یا باغ عالم‌ آرا از بناهای موجود در دولتخانه صفوی بوده که متاسفانه امروزه اثری از آنها باقی نمانده است. 

کاخ چهلستون تنها کوشک باقی مانده در دولتخانه صفوی است که بعدها در ساخت عمارت چهلستون اصفهان از آن الهام و الگو گرفته شد و اکنون به موزه خوشنویسی قزوین تبدیل شده است، همچنین سردر رفیع عالی قاپو از دیگر بناهای باقی مانده در این مجموعه تاریخی است.

این مجموعه همچنین بقعه چهار انبیاء مدفن چهارتن از پیامبران بنی اسرائیل و گراند هتل نخستین هتل مدرن ایران را دل خود جای داده است. 

ساماندهی این مجموعه تاریخی از مصوبات سفر مقام معظم رهبری در سال ۱۳۸۲ به قزوین بوده است با این حال اختلافات بین دستگاهی در آزادسازی بخشی از اراضی این مجموعه تاکنون مانع به سرانجام رسیدن این طرح شده است.

در جریان سفر اردیبهشت ماه رییس جمهور به قزوین، تکمیل ساماندهی دولتخانه صفوی و آزادسازی اراضی این مجموعه تاریخی مصوب شد.

دیدار با استاندار و فعالان گردشگری و تشکل های میراث فرهنگی، بازدید از دولتخانه صفوی، کاروانسرای سعدالسلطنه و سفر به الموت غربی و شرقی و بازدید از قلاع تاریخی لمبسر و حسن صباح و منطقه نمونه گردشگری دریاچه اوان از برنامه های سفر یک روزه وزیر میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی به قزوین است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha