۱۳ مرداد ۱۴۰۱، ۱۱:۴۹
کد خبرنگار: 2107
کد خبر: 84844133
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

بیش از پنج میلیارد تومان تسهیلات به صنعتگران کردستانی پرداخت شد

سنندج- ایرنا- معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کردستان گفت: امسال پنج میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان تسهیلات از محل تبصره ۱۸ توسط بنیاد برکت به صنعتگران فعال در کردستان پرداخت شده است.

فرهاد حامدی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به صدور و تمدید بیش از یک هزار مجوز صنایع‌ دستی در استان، افزود: امسال تاکنون یک‌ هزار و ۳۱۷ فقره مجوز پروانه تولید صنایع‌ دستی برای صنعتگران استان صدور و یا تمدید شده است.

وی افزود: از مجموع این مجوزها، یک هزار و ۲۹۵ فقره مربوط به پروانه تولید انفرادی، ۱۶ مورد مربوط به پروانه تولید کارگاهی، چهار فقره کارت شناسایی و ۲ فقره پروانه تاسیس کارگاهی بوده است.

معاون صنایع‌ دستی اداره کل میراث فرهنگی کردستان ادامه داد: این مجوزها برای صنعتگران فعال در رشته‌های رودوزی‌ سنتی، سفالگری، نازککاری، البسه‌ محلی، تولیدات چرم، جاجیم‌ بافی، گلیم‌ بافی، کلاش‌ بافی، شال‌ بافی و قلم‌زنی صادر شده است.

وی در ادامه به برپایی بیش از ۱۰ نمایشگاه صنایع‌ دستی از ابتدای سال‌ جاری تاکنون اشاره و اضافه کرد: حضور در نمایشگاه صنایع‌ دستی اقلیم کردستان عراق (شهر حلبچه)، حضور در نمایشگاه‌های مشارکتی استان‌های چهارمحال و بختیاری، یزد و ایلام، برگزاری نمایشگاه صنایع‌دستی در شهرستان‌های سنندج، بانه و مریوان در ایام نوروز امسال و همچنین برپایی نمایشگاه صنایع‌ دستی در خانه کُرد سنندج به مناسبت ۲۰ خرداد روز جهانی صنایع‌ دستی از جمله اقدامات انجام شده این حوزه بوده است.

حامدی یادآور شد: در حال حاضر ۴۴ هزار کردستانی به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم در ۴۰ رشته صنایع‌ دستی مشغول به فعالیت هستند.

رشته‌های اصیل صنایع دستی کردستان که در حال حاضر فعال بوده و دارای برند ملی و یا بین المللی هستند شامل نازک کاری و هنرهای چوبی(خراطی)، گلیم سنندج و بیجار، ساز سازی سنتی، زیورآلات سنتی، کلاش بافی، نساجی سنتی، شال بافی (مرخز بافی)، ارغوان بافی و گلیم بافی است.

مهمترین مراکز تولید صنایع دستی در کردستان به ترتیب شهرهای سنندج، مریوان، سروآباد، سقز و بانه و سپس بیجار، قروه، دیواندره و دهگلان است و متنوع‌ترین و بیشترین رشته‌ها در شهر سنندج وجود دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha