۱۴ مرداد ۱۴۰۱، ۲:۳۳
کد خبرنگار: 815
کد خبر: 84844838
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

کاخ سفید شلیک موشک چین را محکوم کرد/آزمایش موشکی آمریکا به تعویق افتاد

نیویورک - ایرنا- کاخ سفید شلیک موشکی چین را در بزرگترین رزمایش نظامی پکن در تنگه تایوان محکوم کرد و گفت انتظار دارد واکنش ها به سفر نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان به تایوان ادامه داشته باشد.

یک روز پس از سفر نانسی پلوسی رییس مجلس نمایندگان آمریکا به جزیره تایوان، چین روز پنجشنبه بزرگ‌ترین رزمایش نظامی خود را در تنگه تایوان برگزار و در نزدیکی این جزیره چند موشک شلیک کرد.

به گزارش ایرنا از "رویترز" ارتش چین شلیک چندین موشک متعارف در آب‌های نزدیک تایوان را به عنوان بخشی از برنامه این رزمایش که تا ظهر روز یکشنبه ادامه دارد، تایید کرد.

 جان کربی هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی کاخ سفید تصمیم چین برای شلیک چند موشک در نزدیک جزیره تایوان را "غیر مسئولانه" خواند و گفت که انتظار دارد واکنش های پکن به دیدار نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در چند روز آینده ادامه داشته باشد.

سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا عصر پنجشنبه به وقت محلی در نشستی خبری افزود: تشدید اقدامات تحریک آمیز پکن و تلاش طولانی مدت آن برای تغییر وضعیت موجود، قابل توجه است.

کربی اظهار داشت: ایالات متحده به طور کامل از تنش‌زدایی با چین از طریق دیپلماسی حمایت می‌کند و اختلافات میان چین و تایوان از طریق دیپلماسی قابل حل است و  تعهد ایالات متحده به سیاست چین واحد تغییر نکرده است.

وی تصریح کرد: وزیر دفاع ایالات متحده به ناو هواپیمابر یو.اس.اس رونالد ریگان دستور داد به دلیل تنش بین چین و تایوان در منطقه هند و اقیانوس آرام باقی بماند.

سخنگوی شورای امنیت ملی  کاخ سفید همچنین اعلام کرد آمریکا آزمایش موشک بالستیک قاره ‌پیمای "مینوت‌من" را برای جلوگیری از افزایش بیشتر تنش‌ها به تعویق انداخت و این مساله تاثیری بر آمادگی واشنگتن برای بازدارندگی هسته ای نخواهد گذاشت.

آمریکا درمیان تنش ها بر سر تایوان، آزمایش موشک بالستیک مینوت من ۳ را به تعویق انداخته است.

وال استریت ژورنال به نقل از مقامات آمریکایی گزارش داد که دولت جو بایدن برای جلوگیری از تشدید تنش ها با پکن در میان رزمایش های چین در نزدیکی تایوان، پرتاب آزمایشی موشک بالستیک قاره پیما موسوم به "مینوت من ۳" متعلق به نیروی هوایی این کشور را به تعویق انداخته است.

بر اساس این گزارش مقامات آمریکایی به مدت زمان  تاخیر در آزمایش این موشک اشاره نکرده اند  اما یک مقام آمریکایی اعلام کرده که آمریکا ممکن است ۱۰ روز دیگر این آزمایش را انجام دهد.

نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا پس از روزها جنجال آفرینی درباره سفرش، سرانجام شامگاه سه شنبه ۱۱ مرداد ماه وارد تایوان شد و در تاریکی شب مورد استقبال مقام‌های این جزیره قرار گرفت.

پلوسی به محض وارد شدن به تایوان با انتشار بیانیه‌ای ادعا کرد که سفرش نقض بیانیه‌های مشترک آمریکا و چین نیست.

وی افزود: سفر ما یکی از چندین هیات کنگره به تایوان است - و به هیچ وجه با سیاست دیرینه ایالات متحده که بر اساس قانون روابط تایوان در سال ۱۹۷۹، بیانیه‌های مشترک ایالات متحده و چین و تضمین‌های ۶ گانه هدایت می‌شود، در تضاد نیست.

وزارت خارجه چین سه‌شنبه شب در اعتراض به سفر پلوسی به جزیره تایوان، سفیر این کشور را احضار کرد.

وزارت خارجه چین در بیانیه‌ای که پس از ورود پلوسی به جزیره تایوان منتشر شد، گفت که سفر رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به شدت بر روابط سیاسی چین و آمریکا تأثیر می‌گذارد.

با این حال جان کربی هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید پیش از نشست خبری با خبرنگاران ادعا کرد که سفر رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان نقض حاکمیت چین نیست.

جان کربی سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا عصر سه شنبه به وقت محلی به خبرنگاران گفت: چین خود را برای برداشتن گام‌های بیشتر آماده کرده است و انتظار داریم که در بلندمدت به واکنش خود ادامه دهد.

وی مدعی شد: نمی‌توانم تاریخ مشخصی ارائه دهم، اما مطمئناً انتظار داریم که چین حتی فراتر از سفر پلوسی به واکنش های خود ادامه دهند.


 

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha