۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار به جهاد کشاورزی خراسان‌شمالی ابلاغ شد

بجنورد- ایرنا- سرپرست جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: سه هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار از محل سفر رییس جمهور به استان برای بخش کشاورزی و توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی ابلاغ شد.

محمد محمدزاده روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان از این اعتبار در بخش‌های کشاورزی و یکهزار میلیارد تومان نیز برای ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی این استان هزینه می شود.

وی افزود: اعتبارات زیر بخش های کشاورزی در زمینه های آب و خاک از جمله ایجاد سامانه های آبیاری نوین، احیای قنات ها، آبخوان داری و آبخیزداری، امور دام، مرغ و طیور، نوغان‌داری، زراعت، باغبانی و سایر موارد هزینه می شود.

سرپرست جهاد کشاورزی خراسان شمالی در خصوص اعتبارات بخش صنایع تبدیلی و تکمیلی نیز گفت: این استان در صنایع تبدیلی و تکمیلی ضعیف است که در سفر رییس جمهور به استان به توسعه این مهم تاکید شد تا از خام فروشی محصولات کشاورزی در این خطه جلوگیری شود.

وی خاطرنشان کرد: ساخت و توسعه صنایع تبدیلی در زمینه شیر و لبنیات، ایجاد سردخانه، ایجاد واحد های تبدیلی و تکمیلی در زمینه زعفران، انگور و عسل، واحد های بسته بندی از جمله آن است.

در خراسان شمالی سالانه ۲۲ تن زعفران برداشت می شود که گل زعفران تولیدی از سطح کشتزارهای استان از نظر ارزشی ۱۵ درصد کل ارزش محصولات باغی این خطه را شامل می شود.

این استان از نظر سطح زیر کشت و تولید زعفران رتبه سوم را در بین استان های کشور دارد اما در بهره وری رتبه اول را به خود اختصاص داده است و برای تکمیل زنجیره تولید این محصول اقتصادی زنجیره صنایع تبدیلی تکمیل شود.

سالانه از سطح ۱۸ هزار و ۵۲۰ هزار هکتار تاکستان های خراسان شمالی بیش از ۱۸۵ هزار تن محصول برداشت می شود که این استان از نظر تولید انگور در سطح کشور جایگاه ششم را دارد.

سالانه در این خطه حدود سه هزار تن عسل نیز تولید می شود، خراسان شمالی به لحاظ شرایط مناسب آب و هوایی و وجود مراتع غنی پوشیده از گیاهان دارویی از نظر میزان تولید عسل رتبه ۱۳ و از نظر میانگین تولید به ازای هر کلنی بهره وری رتبه ششم کشوری را دارد.

به گفته مسوولان بیشتر محصولات این استان به صورت خام از این استان خارج می شود.

محمدزاده تعداد صنایع تبدیلی و غذایی بخش کشاورزی موجود در این استان را ۱۱۰ واحد عنوان کرد و افزود: ظرفیت تولید سالانه این واحد ها ۶۷۴ هزار تن و جذب مواد خام ۸۷۴ هزار تن در سال است.

محمدزاده گفت: ۱۳ واحد فراوده لبنی، ۱۳ واحد خوراک دام و طیور، سه کارخانه رب گوجه فرنگی، ۲ کشتارگاه صنعتی، یک کشتارگاه صنعتی طیور، ۹ واحد بسته بندی حبوبات، هفت بسته بندی زعفران، چهار واحد بسته بندی کشمش از جمله این واحد های تولیدی است.

وی اظهار داشت: سالانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن انواع محصولات زراعی و باغی استان برداشت می شود که صنایع تبدیلی و غذایی استان توان فرآوری ۸۷۴ هزار تن آن را دارد.

سرپرست چهاد کشاورزی خراسان شمالی با بیان اینکه حدود ۵۲ درصد محصولات کشاورزی خراسان شمالی شانس فرآوری دارد، اظهار داشت: مابقی محصولات تولیدی استان به صورت تازه خوری مصرف و یا به دیگر استان ها حمل می شود.

 ۷۰ درصد محصولات کشاورزی خراسان شمالی قابل ذخیره سازی، نگهداری و فرآوری است.

خراسان شمالی ۳۴۴ هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که از این میزان ۳۰۰ هزار هکتار زراعی و مابقی باغی است و بیش از ۸۰ هزار بهره بردار بخش کشاورزی در این حوزه فعالیت می کنند. بیشترین شاغلان استان در بخش کشاورزی اشتغال دارند.   

حدود ۴۴ درصد از جمعیت این استان در روستاها سکونت دارند و ۳۷ تا ۴۲ درصد اشتغال این استان در حوزه کشاورزی است.


 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha