احداث و تعریض جاده‌ها مهمترین مطالبه مردم شهرستان دزفول است

دزفول - ایرنا - رئیس شورای اسلامی شهرستان دزفول با اشاره به مشکلات و چالش‌های اصلی این شهرستان گفت: احداث و تعریض جاده‌های شهرستان دزفول مهمترین مطالبه مردم این شهرستان است.

عبدالعلی کریمی روز شنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا افزود: بسیاری از طرح‌های راه سازی شهرستان دزفول، شهرستانی بودند که از نماینده مردم شهرستان در مجلس شورای اسلامی خواستیم پیگیر ملی شدن این طرح‌ها باشد که این اتفاق افتاد.

وی ادامه داد: با توجه به شهرستانی بودن طرح‌ها اعتبارات طرح‌ها به صورت قطره چکانی تزریق می‌شدند ولی بعد از ملی شدن آنها، روند اجرای طرح‌ها تسریع یافت. 

رئیس شورای اسلامی شهرستان دزفول درخصوص طرح تعریض جاده صفی آباد میانرود گفت: این طرح در چند فاز در حال اجرا است که ماده ۴۸ برای فاز دوم (صفی آباد تا شهر امام) اجرا و پیمانکار تغییر کرد.

وی با بیان اینکه طرح احداث پل میانرود نیز تامین اعتبار شده است، افزود: عملیات اجرای طرح تعریض جاده صفی آباد میانرود به صورت فاز به فاز پیش می‌رود.

کریمی بیان کرد: جاده پاشنه زاگرس نیز به عنوان یک طرح ملی دیگر شهرستان و طرح گازرسانی به بخش شهیون در حال اجرا هستند.

استفاده از ظرفیت بخش خصوصی برای رفع مشکلات درمانی شهرهای دزفول

رئیس شورای اسلامی شهرستان دزفول با اشاره به پیگیری‌های انجام شده در زمینه بهداشت و درمان اظهارداشت: بیمارستان درمان بستر بخش چغامیش تکمیل شده و تجهیزات آن در حال تامین است.

وی افزود: با پیگیری نماینده دزفول در مجلس شورای اسلامی، ۴۰ میلیارد ریال اعتبار برای بیمارستان شهیون و ۸۰ میلیارد ریال برای بیمارستان بخش مرکزی تامین شده است. 

کریمی با تاکید بر لزوم تصمیم گیری برای مکان احداث بیمارستان بخش مرکزی گفت: تلاش بر این است که این بیمارستان در نقطه‌ای دورتر از شهر دزفول احداث شود چراکه شهرهای مجاور بیماران خود را به بیمارستان‌های دزفول منتقل می‌کنند.

وی استفاده از ظرفیت بخش خصوصی برای رفع مشکلات درمان شهرستان را ضروری خواند و افزود: با پیگیری‌های صورت گرفته تلاش شد از ظرفیت پزشکان بومی برای راه اندازی درمانگاه خصوصی در شهرها استفاده شود.

رئیس شورای اسلامی شهرستان دزفول راه اندازی درمانگاه خصوصی در شهرهای میانرود، امام، صفی‌آباد و شمس‌آباد را یادآور شد و بیان کرد: کمک‌های خوبی نظیر واگذاری زمین و صدور پروانه برای احداث درمانگاه در شهرها انجام شد.

وی با اشاره به کمبود امکانات در مراکز بهداشت دولتی، احداث درمانگاه‌های خصوصی را برای رفع این کمبودها ضروری دانست و افزود: شهر جندی شاپور حتی یک مطب پزشکی هم ندارد که به دنبال رفع این مشکل هستیم.

تامین زمین برای طرح‌های نهضت ملی مسکن

کریمی درخصوص وضعیت مسکن شهرستان دزفول گفت: متاسفانه هنوز در برخی شهرها و بخش‌ها مسکن مهر تکمیل نشده و برخی طرح‌ها در پیشرفت فیزیکی ۷۰ تا ۸۰ درصد متوقف شده‌اند.

وی برگزاری نشست‌هایی برای رفع این مشکل و روشن شدن وضعیت طرح‌های مسکن با مسوولان مربوطه را یادآور شد و افزود: در برخی شهرها نظیر سیاه منصور که زمین برای اجرای طرح‌های مسکن سازی نبود طرح به صورت خودمالکی پیش رفت.

رئیس شورای اسلامی شهرستان دزفول بیان کرد: برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن نیز جلساتی با بنیاد مسکن برگزار و برای رفع مشکل زمین قول‌هایی داده شده است.

وی تامین زمین در شهر امام از شرکت رجایی و در شهر میانرود از شرکت شهید بهشتی را یادآور شد و افزود: تامین زمین برای طرح نهضت ملی مسکن در بخش‌های شهیون و سردشت از طریق اداره منابع طبیعی و آبخیزداری در حال پیگیری است. 

لزوم تبدیل دامپروری‌های سنتی دزفول به صنعتی

کریمی درخصوص وضعیت مجتمع‌های دامپروری شهرستان گفت: این مجتمع‌ها در بخش‌های مختلف نیمه کاره مانده‌اند برای مثال مجتمع دامپروری صفی‌آباد راه اندازی شد ولی دیوارکشی نشد.

وی با اشاره به راه اندازی مجتمع‌های دامپروری شهرهای میانرود و حمزه افزود: برای مجتمع دامپروری شهر امام نیز ۱۱ هکتار زمین در سال ۱۳۹۲ تملک شد ولی به نتیجه نرسید.

رئیس شورای اسلامی شهرستان دزفول با اشاره به منقضی شدن برخی مجوزهای دامپروری اظهارداشت: نماینده دزفول در مجلس در یک سال گذشته پیگیری‌هایی برای اخذ مجوز دامپروری‌ها انجام داده است.

وی با بیان اینکه دامپروری‌های گاومیش آباد شرق و غربی باید به نقاطی دورتر از شهر دزفول منتقل شوند، افزود: شرکت کارون در بخش چغامیش قول واگذاری ۵۰ هکتار زمین را برای احداث مجتمع دامپروری در بخش چغامیش داده است.

کریمی با اشاره به اعتراض کشاورزان پیرامون مجتمع‌های دامپروری بر لزوم صنعتی شدن این مجتمع‌ها با ارائه تسهیلات بانکی تاکید کرد و گفت: جهاد کشاورزی باید در این خصوص فرهنگ سازی کند تا دامداران به منظور جلوگیری از وارد آمدن خسارات، دام‌های خود را در اراضی کشاورزی رها نکنند. 

پیگیری برای ارتقای روستاهای دزفول به شهر و دهستان به بخش

رئیس شورای اسلامی شهرستان دزفول با بیان اینکه پیگیری برای تبدیل برخی روستاهای دارای ظرفیت به شهر ادامه دارد، گفت: راه اندازی ادارات و کلانتری در شهرهای تازه تاسیس در حال پیگیری است ضمن اینکه طرح‌های زیادی بعد از تبدیل روستاها به شهر و ایجاد دهیاری‌ها در سطح شهرستان اجرا شد و مبلمان شهری تغییر کرد.

وی افزود: چند دهستان بزرگ در سطح شهرستان وجود دارد که هم با توجه به بعد مسافت و هم از نظر داشتن ظرفیت قابلیت تبدیل شدن به بخش را دارند.

کریمی بیان کرد: تبدیل دهستان به بخش و روستا به شهر باعث تعیین ردیف اعتباری و متولی برای این نقاط می‌شود ضمن اینکه نمایندگی ادارات نیز در این نقاط راه اندازی می‌شود.

وی پیگیری برای ایجاد نمایندگی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی در شهر صفی‌آباد را یادآور شد و افزود: نمایندگی ادارات در بخش‌های مختلف باید ایجاد شوند تا خدمات رسانی به شهروندان تسهیل یابد.

رئیس شورای اسلامی شهرستان دزفول با بیان اینکه ساختمانی در شهر امام در اختیار اداره بهزیستی داده شده است، گفت: مجوز ایجاد دادگاه بخش سردشت اخذ شده که برای راه اندازی نیازمند زمین است. 

وی افزود: شهرهای شهیون، منتظران، جندی شاپور و سیاه منصور ساختمان و تجهیزات برای شهرداری ندارند که در این زمینه نشستی با رئیس سازمان شهرداری‌ها در تهران برگزار شده و نماینده مردم دزفول در مجلس پیگیر موضوع است.

کریمی با بیان اینکه بیشترین توجه ما به بخش‌های محروم سردشت، شهیون و چغامیش معطوف است، اظهارداشت: گازرسانی در بخش شهیون در حال انجام است ضمن اینکه به دنبال راه اندازی مجتمع دامپروری در این بخش هستیم.

وی افزود: شهرداری شهیون نیز امکانات ندارد که در حال پیگیری برای رفع این مشکل هستیم.

لزوم رعایت حریم و محدوده توسط شوراها و شهرداری‌ها

کریمی با بیان اینکه درخصوص حوزه استحفاظی شهرستان تابع قانون هستیم، اظهارداشت: ۱۲ شهرداری در سطح شهرستان دزفول دارای حریم و محدوده هستند که از شوراهای آنها انتظار می‌رود این حریم و محدوده را رعایت کنند.

وی افزود: هر ۱۰ سال یکبار باید طرح جامع شهرها بازنگری شود که زمان بازنگری طرح جامع برخی شهرها نظیر صفی‌آباد، سالند و میانرود فرا رسیده است و باید برای این کار مشاور بگیرند. 

رئیس شورای اسلامی شهرستان دزفول پیگیری‌های انجام شده برای تعیین دهیار در روستاهای فاقد دهیاری را یادآور شد و گفت: بسیاری از روستاها طرح هادی ندارند که پیگیری‌هایی برای تامین اعتبار آنها انجام شده است. 

وی با اشاره به آغاز صدور سند روستاها از سال ۱۳۸۰ افزود: پنج سالی بود که صدور سند در روستاها انجام نمی‌شد که پس از پیگیری از طریق بنیاد مسکن و جهاد کشاورزی این مشکل برطرف شد و اکنون در حال صدور سند هستند.

کریمی درخصوص توسعه شهر جندی شاپور اظهارداشت: میراث فرهنگی مجوز توسعه شهر را به دلیل همجواری با اماکن و تپه‌های تاریخی جندی شاپور نمی‌دهد که با کمک نماینده دزفول در مجلس پیگیر موضوع هستیم.

استفاده از ظرفیت خیران برای تکمیل واحدهای آموزشی

رئیس شورای اسلامی شهرستان دزفول درخصوص وضعیت آموزش و پرورش این شهرستان گفت: چندین واحد آموزشی در سطح شهرستان نوسازی و اعتباراتی جذب شده است.

وی افزود: مدارس نیمه کاره شهرستان نظیر مدرسه سیاه منصور با ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی رها شده‌اند که به دنبال تکمیل آنها و توسعه مدارس با استفاده از ظرفیت خیران هستیم.

کریمی مشکلات منطقه سرسرباز را یادآور شد و بیان کرد: ۲ بار از این منطقه بازدید شد و با پیگیری‌های انجام شده مشکلات آب، برق و گاز این منطقه برطرف شده است.

وی افزود: برخی شهرداری‌ها بدهی زیادی از دوره‌های گذشته دارند و حقوق کارگران برخی شهرداری‌ها سه تا چهار ماه عقب افتاده است.

رئیس شورای اسلامی شهرستان دزفول برگزاری نشست‌هایی برای رفع مشکل آب آشامیدنی سردشت را یادآور شد و گفت: مشکلات و کمبودها در این زمینه به مسوولان مربوطه منتقل شده است.

کریمی با اشاره به پیگیری مشکلات ورزش و جوانان شهرستان از طریق مسوولان مربوطه گفت: قرار است نمایندگانی از سوی شوراهای شهرستان دزفول فضاهای ورزشی را به صورت پیمانکاری در اختیار گرفته و این اماکن را نگهداری و مدیریت کنند.

وی بازدید مدیرکل ورزش و جوانان خوزستان و رئیس ورزش و جوانان دزفول از اماکن ورزشی شهرستان و بررسی مشکلات آنها را یادآور شد و افزود: دهیاران و شهرداران کمک زیادی به فضاهای ورزشی کرده‌اند.

لزوم قانونمندشدن فعالیت باغ ویلاهای دزفول

رئیس شورای اسلامی شهرستان دزفول باغ ویلاها را از ظرفیت‌های گردشگری این شهرستان دانست و اظهارداشت: این باغ ویلاها باعث ورود گردشگران به شهرستان شده‌اند که به دنبال قانونمند کردن فعالیت آنها هستیم.

وی با اشاره به ظرفیت‌های بالای کشاورزی در این شهرستان افزود: دزفول قطب کشاورزی است از این رو صادرات محصولات از طریق مرز هوایی در حال پیگری است.

کریمی بیان کرد: صادرات اکنون به صورت زمینی انجام می‌شود که با تلاش و پیگیری نماینده دزفول در مجلس مشکل صادرات هوایی نیز برطرف شده است.

وی درخصوص ارتقای سطح امنیت شهرستان گفت: پیگیری‌های زیادی در سال‌های گذشته برای احداث کلانتری و پاسگاه انجام شده و زمین مورد نیاز در شهرهای صفی آباد، میانرود و شهر امام برای احداث کلانتری تامین شد.

رئیس شورای اسلامی شهرستان دزفول افزود: هر جا که شهرداری‌ها و دهیاری‌ها باید برای احداث کلانتری و پاسگاه کمک مالی می‌کردند، دریغ نکرده‌اند.  

مطالبه‌گری از مسوولان وظیفه مهم شورای شهرستان

کریمی یکی از وظایف شوراهای شهرستان را مطالبه گری از دولت دانست و اظهارداشت: شوراهای شهرستان‌ها نمایندگانی به شورای استان ارسال می‌کنند و سه نفر از استان به شورای عالی استان معرفی می‌شوند که یکی از وظایف شورای عالی استانها ارسال لوایح به مجلس شورای اسلامی برای تبدیل شدن به قانوان است.

وی با بیان اینکه شورای شهرستان متشکل از نمایندگان شوراهای شهرها و روستاها است، افزود: در حالیکه هیچ یک از شهرستان‌های اطراف دفتر مستقل ندارند، شورای اسلامی شهرستان دزفول در یکی از املاک اداره راه و شهرسازی مستقر است و دفتر دارد.

رئیس شورای اسلامی شهرستان دزفول بیان کرد: بنده در دوره‌های دوم، چهارم و ششم شوراها رئیس شورای شهرستان دزفول بوده‌ و برای تبدیل ۱۱ روستا به شهر و راه اندازی ۱۰۰ دهیاری در سطح شهرستان پیگیری کرده‌ام.

وی با اشاره به برگزاری انتخابات هیات رئیسه شورای اسلامی شهرستان دزفول اظهارداشت: نمایندگان شورای شهرستان در کمیسیون‌های مختلف از جمله کمیسیون تطبیق بخش‌ها تعیین شدند و بنده نیز برای پیگیری مشکلات در تمام جلسات شهرستان که رئیس شورا باید در آنها حاضر شود، حضور دارم.

کریمی به ماده ۸۶ قانون شوراها درخصوص وظایف و اختیارات شورای شهرستان اشاره کرد و افزود: نظارت بر عملکردها و فعالیت‌های شوراهای بخش‌ها و شهرها و هماهنگی و رسیدگی به مشکلات غیرقضایی فی ما بین شهرها و بخش‌ها در شورای شهرستان انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه طبق ماده ۱۶ شورای اسلامی شهرستان دزفول هر ماه یک جلسه و شورای استان هر ۴۵ روز یک جلسه برگزار می‌کنند، گفت: شورای اسلامی شهرستان طرح‌های عمرانی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی را با توجه به اولویت‌ها برای بررسی و تصویب به فرمانداری و شورای استان ارسال می‌کند.

رئیس شورای اسلامی شهرستان دزفول افزود: طبق ماده هفت شوراها موظف هستند یک نسخه از مصوبات را به ترتیب به شوراهای مافوق خود ارسال کنند که این کار به صورت منظم توسط شورای اسلامی شهرستان دزفول انجام می‌شود.

کریمی در پایان ضمن گرامیداشت روز خبرنگار و شهادت محمود صارمی خبرنگار ایرنا اظهارداشت: سید حبیب پژوهیده از فعالان با تجربه عرصه خبر دزفول به عنوان مسوول روابط عمومی شورای اسلامی این شهرستان تعیین شده تا اطلاع رسانی اخبار شورا به نحو بهتری انجام شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha