آیت‌الله میرباقری:مقاومت اهل تقوا در برابر شبهات بیش از دیگران است

قم-ایرنا-رییس فرهنگستان علوم اسلامی با بیان اینکه مقاومت اهل تقوا در برابر شبهات و نداهای شیطانی بیش از دیگران است، گفت: برای در گرفتار نیفتادن در دام شبهات و شیطان باید حق و حقیت را از سرچشمه های خالص آن اهل بیت(ع) دریافت شود.

به گزارش ایرنا، آیت الله سید محمد مهدی میرباقری در روز هشتم ماه محرم، در حسینیه حضرت زهرا(س) به ادامه تبیین خطبه امام حسین(ع) در مقابل معاویه پرداخت و بیان داشت: در این خطبه شریف، حضرت اباعبدالله الحسین(ع) بعد از معرفی خودشان، خود را در زمره گروهی خواندند که قرآن کریم از ایشان، تعبیر به «حزب الله» کرده است، و سرانجام این جریان غلبه بر «حزب الشیطان» و جریان نفاق در امت است.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به مقام «صاحب الامر» بودن امام، اطاعت و تبعیت از اهل بیت(ع) را واجب دانسته و افزود: یکی از شوون امام که در روایات زیادی به آن پرداخته شده است، مقام علمی معصومین سلام الله علیه می باشد.

رییس فرهنگستان علوم اسلامی بیان داشت: یکی از شروط امامت، دانستن اسرار کتاب است که نزد امام حاضر است و کسی که راه به این اسرار ندارد، نباید مردم را در تاریکی پیش ببرد و آن ها را گرفتار شبهات و القائات شیطانی کند.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه افزود: در مقابل دعوت امام، یک دعوت دیگری نیز در عالم وجود دارد، که از ناحیه شیطان است و خداوند متعال به شدت از گرایش به این دعوت نهی کرده است.

آیت الله میرباقری با اشاره به دعوت های متعدد دنیا، در مقابل دعوت امام بیان داشت: انسان در این دنیا در مقابل دعوت های متعددی است، از جمله دعوت نفس، شیاطین، فرعون ها و جلوه های دنیا و دعوت خداوند متعال و انبیای الهی قرار دارد.

عضو مجلس خبرگان رهبری اضافه کرد: تفاوت دعوت های معصومین و انبیای الهی صلوات الله علیهم اجمعین با غیر در این است که فرستادگان الهی، داعی الی الله هستند و هیچ دعوتی به سوی خود ندارند، در حالی که هر دعوتی غیر از دعوتِ امام حق، دعوت به سوی خود است.

 رییس فرهنگستان علوم اسلامی با بیان این مطلب که اگر کسی دعوت اولیای الهی را اجابت کرد، از او دستگیری می شود، افزود: این گونه نیست که با اجابت دعوت، کار تمام شود و دست انسان را رها کنند، بلکه اگر کسی دعوت حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام را در عالم اجابت کند، دست او را می گیرند و تا مقصد، او را سیر می دهند و او را از وسوسه ها و القائات شیطان نجات می دهند.

 وی با پرهیز دادن مردم از پذیرش دعوت شیاطین توسط خداوند متعال و اولیای الهی، یادآور شد: این طور نیست که شیطان همه جا به طور مستقیم، دعوت کند، بلکه در برخی موارد، این نداهای شیطان است که دل انسان را با خود همراه می کند؛ در حقیقت شیطان با ایجاد شبهه در مسیر جبهه حق و به تردید انداختن انسان، ندای شیطانی خود را به انسان ها می رساند.

 استاد استاد حوزه علمیه قم در ادامه به یکی از راه های مناسب برای دفع وسوسه های شیطان اشاره کرد و افزود: این که منشا یک کلام و شبهه از کجا ناشی شده است، بسیار امر مهمی است؛ گاهی یک مَلَک به انسان چیزی را القا می کند که ثمره اش انبساط خاطر اوست و گاهی قوای شیطانی امری را القا می کند که نتیجه اش گرفتگی خاطر می شود.

عضو مجلس خبرگان رهبری با تبیین اهمیت پاسخ گویی به شبهاتی که برای انسان به وجود می آید، بیان داشت، آن کسانی که بیعت خود را با امیرالمؤمنین علیه السلام شکستند، به خاطر شبهاتی بود که شیطان به آن ها القا کرده بود.

وی به بیان نحوه برخورد با وسوسه های شیطان پرداخت و افزود: اگر شبهه یا همان باطلی که با حق آمیخته شده است، هنوز بر قلب و دل انسان نشسته باشد، بهتر است انسان از آن عبور کند و توجهی به آن نکند، ولی اگر شبهه بر قلب انسان نشست، دیگر نمی شود نسبت به آن بی تفاوت بود، بلکه باید مشغول تطهیر شد و اِلّا، انسان با قلب آکنده از غبار شبهه نمی تواند به سمت خداوند متعال حرکت کند.

رییس فرهنگستان علوم اسلامی در فرازهای پایانی سخنان خویش با اشاره به آیات شریف قرآن در علت شکل گیری برخی از شبهات در وجود انسان، عنوان کرد: آن هایی که در پیش آمد های روزگار از هوس ها پیروی نکردند و دامن خود را به شبهات آلوده نکردند و اهل تقوای الهی بودند، این‌ها به سختی گرفتار شبهات می شوند؛ ولی کسانی که به راحتی دل به ندای شیطان می دهند و با کوچک ترین نسیمی، گرفتار هوس ها می شوند، به راحتی شبهه در درونشان نفوذ می کند.

 استاد حوزه علمیه قم در ادامه از اهمیت توجه تام به معصومین، سخن گفت و افزود: گاهی شیطان از غفلت انسان برای وسوسه ی او استفاده می کند و گاهی هم شیطان از زبان دیگری انسان را وسوسه می کند؛ در حقیقت گاهی زبان انسان ها می شود زبان شیطان، بنابراین انسان باید حق را از سرچشمه خالص خود بگیرد و اهل بیت سلام الله علیهم، تنها چشمه های خالص عالمند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha