۱۶ مرداد ۱۴۰۱، ۹:۱۴
کد خبرنگار: 1226
کد خبر: 84846628
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

خراسان‌شمالی سوگوار علمدار کربلا

۱۶ مرداد ۱۴۰۱، ۹:۱۴
کد خبر: 84846628
خراسان‌شمالی سوگوار علمدار کربلا

بجنورد- ایرنا- عاشقان سرور و سالار شهیدان در خراسان شمالی همزمان با روز تاسوعای حسینی با رعایت شیوه نامه های بهداشتی در آیین‌های عزاداری حضور یافته‌ و بر مظلومیت اباعبدالله(ع) و علمدار باوفایش به سوگ نشسته‌اند.

به گزارش ایرنا، آیین های عزاداری روز تاسوعا پس از اقامه نماز صبح و قرائت زیارت عاشورا در مساجد، تکایا و حسینیه ها در سراسر خراسان شمالی آغاز شده و مردم با رعایت دستورالعمل های بهداشتی در دوران شیوع کرونا آمده اند تا ارادت خود را به سقای عطشان کربلا و بزرگ معلم آزادگی و حریت، حسین ابن علی(ع) بار دیگر متجلی سازند.

میدان های اصلی، مساجد و امامزادگان استان در روز تاسوعا با برقراری نظم، شاهد حضور هزاران نفر از دوستداران امام حسین (ع) و یاران باوفایش هستند و اغلب عزاداران با استفاده از ماسک در این مراسم حضور یافته اند.

همچنین در شب تاسوعای حسینی نیز غوغای دلدادگی، خروش عاشورایی، اشک و ماتم ارادتمندان اهل بیت عصمت و طهارت (ع) در واحدهای مسکونی و دسته جات عزاداری، بقاع متبرکه حسینیه ها، مساجد، گلزارهای شهدا متجلی شد.

زنان و مادران خراسان شمالی با برپایی آیین های مرثیه به یاد عطش تشنگی کاروان حسین (ع)،ﻟﺮﺯﺵ دستان ﻃﻔﻼﻥ ﻧﺎﻻﻥ ﺯﯾﺮ باران ﺗﯿﻎ ﻭ ﻧﯿﺰﻩ ﻫﺎ در صحرای سوزان کربلا به سوگ نشستند.

ساکنان محلات، مناطق، شهرستان‌ها و شهرهای خراسان شمالی در ماه‌های محرم و صفر با برگزاری مراسم و عزاداری های متعدد، خاص و بومی، دین خود را به اهل بیت (ع)، امام حسین(ع) و یاران باوفایش ادا می کنند.

حضرت عباس ابن علی با کنیه «ابوالفضل» و «ابوفاضل» و لقب‌های قمربنی هاشم، سقا، صاحب لواء الحسین، علمدار، ابوالقِربه، عبدصالح و باب‌الحوایج، فرزند امیرالمومنین امام علی(ع) و ام‌البنین در چهارم شعبان سال ۲۶ هجری قمری در مدینه منوره دیده به جهان گشود.

آن حضرت در مکتب امام علی(ع) و برادرانش امام حسن و امام حسین(ع) تربیت یافت و در واقعه عاشورا به‌عنوان فرمانده و پرچمدار سپاه امام حسین(ع) و سقای خیمه‌های اطفال و اهلبیت امام حضور داشت.

حضرت قمر بنی‌هاشم(ع) در واقعه کربلا همراه امام حسین(ع) و یاران باوفایش بود و در روز عاشورا به علت بستن آب بر روی امام و یاران ایشان از سوی دشمن؛ تصمیم گرفته شد تا برای آوردن آب به فرات برود، مشک‌ها را برداشت و چون به کنار فرات رسید یاران ابن زیاد به وی حمله کردند و ایشان را مظلومانه به شهادت رساندند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha