۱۸ مرداد ۱۴۰۱، ۱۲:۱۲
کد خبرنگار: 1449
کد خبر: 84848119
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

شهر زیرزمینی سامن ملایر هفته دولت گردشگرپذیر می‌شود

همدان- ایرنا- معاون گردشگری میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان از راه‌اندازی مرحله نخست گردشگری شهر زیرزمینی سامن همزمان با هفته دولت امسال خبر داد و گفت: افتتاح شهر زیرزمینی سامن یکی از مطالبات مهم مردم و رسانه‌ها بود که به زودی محقق خواهد شد.

«علی خاکسار» روز سه‌شنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: قرار بود مرحله نخست دستکند سامن همزمان با سفر استانی رییس جمهور و هیات دولت به استان همدان افتتاح شود که به دلیل حذف هرگونه افتتاح و کلنگ‌زنی در این سفرها، راه‌اندازی و بهره‌برداری از این طرح به هفته دولت موکول شد.

وی افزود: کارگاه یک و کارگاه هشت که به تازگی و از سال ۱۳۹۴ کشف شده، برای راه‌اندازی و بازدید گردشگران مهیا است و بالغ بر ۲۰ اتاق در مرحله نخست گردشگری شهر زیرزمینی سامن برای بازدید آماده شده است.

مدیر پایگاه ملی دستکندهای استان همدان ادامه داد: تاکنون برای انجام مطالعات، کاوش، مرمت، طرح‌های ساماندهی، نورپردازی، خریداری، ساخت، تکمیل و تجهیز پایگاه شهر زیرزمینی سامن، بالغ بر ۲۵ میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است.

خاکسار با بیان اینکه برای ادامه کاوش‌ها و آزادسازی این مجموعه نیاز به اعتبار داریم، بیان کرد: دستکند سامن چون یک پایگاه ملی است، هر سال اعتبار دارد که امسال تاکنون اعتبار این مجموعه ابلاغ نشده است.

وی یادآور شد: گردشگر پذیر شدن مجموعه دستکند سامن به عنوان یکی از مطالبات مهم مردم و رسانه‌ها بود که از سال گذشته با اختصاص اعتباری توسط وزاتخانه، کار مرمت این مجموعه و تکمیل ساختمان پایگاه و نورپردازی انجام شد و بخشی هم شهرداری و شورای اسلامی شهر سامن به ما کمک کرد.

معاون گردشگری میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان اظهار داشت: افتتاح مرحله نخست گردشگری شهر زیرزمینی سامن یکی از اولویت‌ها ما بود که در حال حاضر یک بخش آن در فاز اول افتتاح می‌شود و با اختصاص اعتبارات در سال ۱۴۰۱، مابقی اقدامات نیز انجام خواهد شد.

شهر زیرزمینی سامن هفته دولت گردشگرپذیر می‌شود

خاکسار با قدردانی از همراهی مردم سامن و مدیریت شهری این شهر، افزود: به دلایل عدیده‌ای تکمیل و راه‌اندازی این مجموعه بیش از ۱۵ سال به طول انجامید که در این مدت صبر و شکیبایی مردم ستودنی است و انتظار داریم در ادامه راه نیز همراهی لازم را داشته باشند.

وی با بیان اینکه بخش اعظمی از شهر زیرزمینی سامن زیر ساختمان‌های مسکونی قرار گرفته و باید کاوش شود، گفت: با توجه به اینکه در این منطقه کامیون و وسایط نقلیه سنگین نمی‌تواند تردد کند، پیشنهاد داده‌ایم بخشی از خیابان مسدود و تبدیل به پیاده‌راه شود.

معاون گردشگری میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان ادامه داد: در این رابطه بخشی از این منطقه که شهر زیرزمینی سامن زیر آن واقع شده، باید خریداری و آزادسازی شود و شهرداری نیز می‌تواند با تبدیل این مسیر به پیاده‌راه و ایجاد سوغات‌سراها و صنایع دستی، به اقتصاد شهر کمک کند و ارزش افزوده بالایی نیز دارد.

به گفته وی مجموعه دستکند سامن سال ۱۳۸۴ کشف و مطالعات باستان‌شناسی و کاوش‌های این مجموعه از سال ۱۳۸۶ آغاز شد و تا سال ۱۳۹۴، حدود ۶ فصل از این دستکند کاوش شده است.

به گزارش ایرنا، شهر زیرزمینی سامن، شهری دستکند در ۱۵ کیلومتری ملایر است که سال ۱۳۸۴ به طور اتفاقی در جریان حفاری‌های فیبر نوری شرکت مخابرات کشف شد.

باستان شناسان هسته اولیه سکونتگاه را متعلق به دوره اشکانیان می‌دانند که در طول تاریخ به وسعت آن افزوده شده‌ است و در اتاق‌های کشف شده این اثر تاریخی، مقادیر زیادی اسکلت متعلق به دوره اشکانی بدست آمده که دست‌نخورده در جای خود باقی مانده‌ و در کنار اسکلت‏‌ها هدایای داخل قبور گذاشته شده و اسکلت‏‌ها به صورت چمباتمه‏‌ای تدفین شده‌‏اند که به احتمال زیاد تدفین‏‌ها مربوط به دوره تاریخی به خصوص دوره اشکانی است. 

این مجموعه که در بستری از سنگ گرانیت کنده شده است، در تاریخ ۲۷ فروردین ۱۳۸۷ به شماره ۲۴۶۲۲ در فهرست آثار ملی ثبت شد. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha