۱۸ مرداد ۱۴۰۱، ۱۱:۴۱
کد خبر: 84848140
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

اولین قدم در رویارویی با دنیا، زهد است

قم-ایرنا- آیت‌الله میرباقری، دنیاطلبی را از عوامل اصلی حادثه عاشورا و شهادت سید و سالار شهیدان دانست و گفت: پرهیز از فریب خوردن از دنیا مساله اساسی در زندگی انسان است و در حقیقت آنچه باعث شده عده‌ای در مقابل امامشان بایستند، دل دادن به دنیاست.

به گزارش ایرنا، آیت‌الله سید محمدمهدی میرباقری در مراسمی به مناسب ایام سوگواری سید و سالار شهیدان، به بیان خطبه‌ای از امام حسین علیه‌السلام در صبح روز عاشورا پرداخت و افزود: صبح روز عاشورا، سیدالشهدا علیه‌السلام قبل از آغاز درگیری، و به‌قصد نصیحت لشگر دشمن، در مقابل سپاه عمر بن سعد قرار گرفت و بااینکه دشمن تمام تلاش خود را می‌کرد تا صدای ایشان سلام‌الله‌علیه به گوش نرسد، همگان را آرام کردند و خطبه‌ای را بیان فرمودند.

 عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: اولین نکته‌ای که امام حسین علیه‌السلام خطاب به دشمن فرمودند، پرهیز از فریب خوردن از دنیاست، در حقیقت آنچه باعث شده عده‌ای در مقابل امامشان بایستند، دل دادن به دنیاست. 

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به برخی از احادیث در کتاب شریف کافی در باب مذمت دنیا، به بیان ماهیت دنیا پرداخت و اظهار داشت: قبل از ورود به تبیین ماهیت دنیا باید به این نکته توجه کرد که اولین قدم در مقابله با دنیا زهد است و معنای زهد هم این است که آمدوشدهای دنیا در انسان اثری نگذارد.

وی اضافه کرد: زاهد کسی است که اگر دنیا به او روی آورد، خوش‌حال نمی‌شود و اگر دنیا از او روی بگرداند، افسوس نمی‌خورد.

آیت‌الله میرباقری با اشاره به راه‌های دستیابی به زهد واقعی، افزود: کسانی که در دنیا، برای رسیدن به بهشت، مسابقه می‌دهند و تمام نگاهشان در دنیا، معطوف به آخرت است، دیگر فرصتی برای پرداختن به دنیا ندارند و به مقام زهد نسبت به دنیا می‌رسند.

 رییس فرهنگستان علوم اسلامی اضافه کرد: بهترین راه برای حرکت به‌سوی حق، زهد است و دشمنان حق نیز دقیقا مقابل این زهد را در مواجهه با دنیادارند و آن رغبت به دنیاست.

عضو مجلس خبرگان رهبری در ادامه به تبیین برخی از خصوصیات زاهدین بر اساس روایات شریف، پرداخت و بیان داشت، انسان زاهد چنان با شیرینی محبت الهی آمیخته‌شده است، و خود را از دنیا فارغ می‌بیند که دیگران می‌گویند، او قاطی کرده است.

وی با تاکید بر این‌که زاهدین، رفعت بر دنیا پیدا می‌کنند، افزود: دلیل این رفعت و عبور از دنیا هم این است، که در قلب انسان زاهد، صفایی پیدا می‌شود که دیگر نمی‌تواند در دنیا سیر کند.

 عضو مجلس خبرگان خاطرنشان کرد: بر اساس روایتی که در موضوع مذمت دنیا نقل‌شده است، بهترین عمل بعد از معرفت به خداوند متعال و پیامبر اکرم صلوات‌الله‌علیه، بغض و کینه نسبت به دنیاست. البته این دنیا شعبه‌هایی دارد که در نصوص به آن اشاره‌شده است، ازجمله: کبر که کار شیطان بود و حرص که کار حضرت آدم سلام‌الله‌علیه بود و حسد که کار قابیل بود. و این سه صفت، یعنی کبر و حرص و حسد. هفت شعبه دارد و همه‌ی این‌ها خلاصه می‌شود در حب دنیا و اگر کسی با صفات حمیده زندگی کند درواقع از محیط دنیا خارج‌شده است و در همین دنیا به حیات آخرت وارد می‌شود.

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی در فرازهای پایانی سخنان خویش به دو دار در دنیا اشاره کرد و افزود: اگر کسی در دنیا با صفات رذیله که مقداری از آن بیان شد، زندگی کند، به محیط ولایت ابلیس داخل شده است و در دار دنیا گرفتار می‌شود و اگر کسی در دنیا با صفات حمیده زندگی کند به محیط ولایت معصومین سلام‌الله‌علیه راه‌یافته است و در همین دنیا وارد دارالآخره می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha