هدف اصلی مصوبه جدید کنکور جلوگیری از کاهش قدرت ایران در حوزه علم وفناوری است

تهران - ایرنا - قائم مقام ستاد نقشه جامع علمی کشور یکی از اهداف اصلی شورای عالی انقلاب فرهنگی را در ساماندهی حوزه سنجش و پذیرش ورود به دانشگاه، جلوگیری از فاجعه کاهش قدرت اصلی جمهوری اسلامی ایران در حوزه علم و فناوری اعلام کرد، که به گفته وی اکنون نیز به برخی کشورهای خیلی قدرتمند صادرات فناورانه دارد.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، منصور کبگانیان سه شنبه شب در نشست خبری بحث سنجش و پذیرش ورود به دانشگاه ها با بیان اینکه، موضوع کنکور امروز به مسئله جدی جامعه تبدیل شده، خاطرنشان کرد: البته در گذشته با توجه به جمعیت زیاد داوطلبان راهی جز برگزاری کنکور به شکل آزمون تستی وجود نداشت.

وی افزود: در ۱۰ سال اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی به گزارش های نگران کننده ای رسید که در اولین سند جدی این حوزه یعنی نقشه جامع علمی کشور انعکاس یافت و در این نقشه ساماندهی، مسئله سنجش و پذیرش مصوب شد، به طوریکه رهبر معظم انقلاب نیز در فرمایشی تصریح کردند که این سند تکلیف ما را در حوزه علم مشخص کرد.

کبگانیان با بیان اینکه طی سالهای گذشته مدرکی غیر از رتبه کنکور برای تعیین سواد دانش آموزان در دست نبود، گفت: مصوباتی مجلس شورای اسلامی پس از تصویب طرح شورای عالی انقلاب فرهنگی داشت و ما نیز طی سالهای گذشته تصمیم گرفتیم این ساماندهی سنجش و پذیرش را به تعویق بیاندازیم که مصوبات مجلس نیز اجرایی نشد اما این نگرانی ها ادامه داشت.

قائم مقام ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور کم شدن عمق یادگیری دانش آموزان را یکی از نگرانی ها عنوان کرد و افزود: دانش آموزی که عادت کرده بود ۱۲ سال به صورت تشریحی درس بخواند و امتحانات خود را نیز تشریحی بدهد، باید دریک آزمون عمدتا تستی ارزیابی شود.

وی افزود: با این شرایط مهارت تست زنی به عمق یادگیری غلبه کرد و اگر شورای عالی انقلاب فرهنگی مقداری دیرتر به مسئله سنجش و پذیرش ورود به دانشگاه ها وارد شده بود، قدرت اصلی جمهوری اسلامی در حوزه علم و فناوری که در حال حاضر برخی کشورهای خیلی قدرت مند هم صادرات فناوری داریم، با خطر مواجه می شد و نگرانی شورای عالی انقلاب فرهنگی در مصوبه سنجش و پذیرش شورای عالی انقلاب فرهنگی در واقع از بروز یک فاجعه جلوگیری کرد. اینکه در آینده نیز این عمق علم و فناوری کشور حفظ شود.

کبگانیان با بیان اینکه آموزش و پرورش در وضعیت کنونی سنجش و پذیرش ورود به دانشگاه ها مغفول واقع شده بود، گفت: وزرای مختلف آموزش و پرورش نیز به این روش برگزاری آزمون تستی معترض بودند زیرا توجهی به نظام آموزش و پرورش نبود ضمن اینکه روحیه خلاقیت و نوآوری در شیوه آزمون های تستی از بین خواهد رفت.

وی افزود: معلمان و دبیران نیز در سالهای اخیر گاها به ما گلایه داشتند که خانواده دانش آموزان می آیند به ما می گویند وقت ما را زیاد تلف نکنید زیرا فرزندمان را می خواهیم بعدازظهر به کلاس کنکور ببریم و این مسئله مخصوص سال آخر دبیرستان نبود و آرام آرام به سال های پایین تر تحصیلی نیز سرایت کرده بود.

قائم مقام ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور در ادامه یکی از نگرانی ها و اصرار شورای عالی انقلاب فرهنگی بر ارائه مصوبه جدید کنکور را از بین رفتن روحیه خلاقیت و البته ایجاد اضطراب در بین دانش آموزان عنوان کرد.

کبگانیان همچنین گردش هزاران میلیاردی در کلاس های کنکور را یکی دیگر از دلائل اصلی شورای عالی انقلاب فرهنگی دانست و افزود: با شیوه کنونی غالبا فرزندان خانواده های مرفه وارد دانشگاه می شدند درحالیکه این پول ها می تواند در نظام آموزش و پرورش کشور هزینه شود.

قائم مقام ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور با اشاره به آمار سازمان سنجش آموزش کشور درخصوص آمار رتبه‌های برتر پذیرفته شدگان به دانشگاه ها گفت: بر اساس این آمار، امسال از ۴۰ نفر رتبه برتر فقط یک نفر از مدرسه دولتی بوده بقیه از مدارس سمپاد و غیرانتفاعی هستند.

کبگانیان افزود: همچنین بر اساس آمار موجود میزان پذیرفته شدگان سال ۱۳۹۹ دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور ۱۴ درصد از هفت دهک پایین درآمدی جامعه و ۸۶ درصد از سه دهک بالای درآمدی جامعه  بوده اند.

وی با تاکید بر اینکه مصوبه جدید ساماندهی  سنجش و پذیرش ورود به دانشگاه ها به نهادهای مربوطه برای اجرا توسط رییس جمهور ابلاغ شده و اساتید برجسته حاضر در مجلس شورای اسلامی نیز از این مصوبه حمایت کرده اند، گفت: بر این اساس کنکور در دو نوبت در سال برگزار می شود و نتیجه آن نیز از دو سال اعتبار برخوردار خواهد بود.

نگرانی بابت امنیت برگزاری امتحانات نهایی وجود ندارد
قائم مقام ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور در پاسخ به سوال ایرنا در خصوص اینکه برخی معتقدند که آموزش و پرورش از قدرت لازم برای برگزاری امتحانات نهایی سالم برخوردار نیست نیز گفت: یکی از دلایل تاخیر ابلاغ این مصوبه نیز بررسی مقدمات امنیت امتحانات نهایی دانش آموزان بوده است.

کبگانیان افزود: خوشبختانه ظهور و پیشرفت های امروز حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات، ارتباط برخط را بین مرکز کشور و تمام شعب برگزاری امتحانات نهایی ایجاد کرده و در چند دقیقه پیش از شروع امتحان رمز یا پسورد ورود دانش آموز به سیستم ارائه و ارسال سوالات برای دانش آموزان انجام می شود و این مسئله بصورت مرتب شبیه سازی شده است.

وی با بیان اینکه یک ابهامی برای ما باقی مانده بود و آن نحوه تصحیح پاسخ های تشریحی آزمون نهایی دانش آموزان است، افزود: البته سربرگ ها برداشته و اسکن می شود و به تصحیح کننده داده می شود، البته گلایه هایی در این خصوص همواره طی سالهای گذشته وجود داشته و دبیران استان های مختلف ممکن است تعصبی به استان خود داشته باشد، از این رو خوشبختانه با این سیستم جدید ممکن است معلمی در استان کردستان برگه دانش آموز استان دیگری را تصحیح کند.

قائم مقام ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور افزود: ضمن اینکه این امکان نیز فراهم شده که اگر فاصله تصحیح برگه ای از یک استان به برگه استان دیگر زیاد تشخیص داده شود این برگه ها برای رسیدگی بیشتر به فرد سوم برای تصحیح ارائه خواهد شد. البته در کل ۱۶ آسیب را برای برگزاری امتحانات نهایی شناسایی کرده ایم که به همه آنها توجه لازم صورت گرفته است.

وی ادامه داد: وظیفه امنیت برگزاری امتحانات نهایی برعهده آموزش و پرورش گذاشته شده و تجهیزات نیاز دارد که هنوز خریداری نشده است جلسات مختلفی را با مسئولان آموزش و پرورش داشتیم و هزینه‌های تامین این تجهیزات را باید دولت پرداخت کند.

قائم مقام ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور همچنین تاکید کرد: امتحانات نهایی و کنکور قرار است از کتب‌های رسمی آموزش و پرورش باشد و فراتر از آن نخواهد بود.

آموزش و پرورش رویه امکان ترمیم سوابق تحصیلی را اعلام خواهد کرد
کبگانیان در ارتباط با زمان ارائه سوابق تحصیلی از سوی آموزش و پرورش نیز با بیان اینکه سابقه تحصیلی از شروع سال تحصیلی است، افزود: البته آموزش و پرورش موظف است که از ابتدای سال تحصیلی تا پایان سال تحصیلی، سوابق دانش آموزان را ارائه کند. 

قائم مقام ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور گفت: به شورای سنجش و پذیرش این اختیار داده شده که برای دانش آموزان سال‌های گذشته سوابق تحصیلی را به مرور ایجاد کند.

وی با بیان اینکه، آموزش و پرورش موظف است که آئین نامه تعیین سابقه تحصیلی را تا پایان شهریور ماه ابلاغ کند، افزود: البته دستورالعمل های مربوطه را وزارت آموزش و پروش اعلام خواهد کرد و برای نظام قدیم نیز دیپلم و پیش دانشگاهی بصورت تراز شده و در مقایسه با سایر نمرات ایجاد خواهد شد.

کبگانیان گفت: آموزش و پرورش همچنین قرار  است رویه امکان ترمیم سوابق را اعلام کند، اینکه چه کسانی که قبل یا بعد از سال ۱۳۸۴ دیپلم گرفته اند قرار است امکان ترمیم معدل را فراهم کند و اینکه چند بار می توانند نسبت به ترمیم معدل خود اقدام کند و چه زمانی این آزمون ها برگزار می شود را این وزارتخانه اعلام خواهد کرد.

وی در مورد حذف دروس عمومی و جایگزینی این دروس نیز افزود: دروس تشریحی جایگزین مناسبی برای دروس عمومی است که از کنکور ۱۴۰۲ اجرا می شود.

سهمیه های کنکور برای سال آینده ساماندهی می شود
قائم مقام ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور در خصوص تعیین تکلیف سهمیه‌های کنکور در سال آینده نیز با بیان اینکه، در حال حاضر حدود ۲۷ سهمیه دانشگاهی وجود دارد، افزود: البته خود شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز به اصلاح برخی از این سهمیه ها اصرار دارد.

کبگانیان با تاکید بر اینکه البته برخی سهمیه های مثل سهمیه مناطق محروم پابرجا خواهد بود و با جدیت نیز اجرا می‌شود، تصریح کرد: البته برخی نیز باید حذف برخی تغییر و برخی نیز اصلاح شود.

وی همچنین تصریح کرد: فرصت ۶ ماهه ساماندهی سهمیه های کنکور سراسری از زمان ابلاغ مصوبه جدید کنکور که تیر ماه امسال است، خواهد بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha