۱۹ مرداد ۱۴۰۱، ۱۳:۳۶
کد خبرنگار: 2092
کد خبر: 84849331
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

مرمت ۲ اثر تاریخی شاهرود و بیارجمند آغاز شد

۱۹ مرداد ۱۴۰۱، ۱۳:۳۶
کد خبر: 84849331
مرمت ۲ اثر تاریخی شاهرود و بیارجمند آغاز شد

شاهرود  - ایرنا - سرپرست اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان شاهرود گفت : مرمت اضطراری مسجد جامع تاریخی روستای دستجرد بیارجمند و گام دوم مرمت برج و باروی تاریخی شاهرود آغاز شد.

به گزارش ایرنا، مرتضی نظری روز چهارشنبه به رسانه ها افزود: در این مرحله از مرمت اضطراری مسجد جامع تاریخی روستای دستجرد بیارجمند، کار پی‌بندی، سبک‌سازی بام، مرمت ترک‌ها و دیوار چینی با خشت و اندود کاهگل انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه این مسجد دارای یک شبستان، ایوان و ۲ ورودی است، ابراز داشت: برای ساخت مسجد جامع روستای دستجرد از خشت خام که فضاهای داخلی آن با رویه گچی اندود استفاده شده است.

نظری با بیان اینکه این بنا متعلق به دوره صفویه است، اظهار داشت: مسجد جامع دستجرد بیارجمند با شماره ۱۲۲۷۳ در تاریخ ۱۳۸۴/۰۴/۳۰ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

سرپرست اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان شاهرود ادامه داد: گام دوم مرمت برج و باروی تاریخی شاهرود نیز آغاز شد.

نظری ابراز داشت: پی‌بندی، برداشت خاک فرسوده، مرمت ترک‌ها و انجام کاهگل در این مرحله انجام می‌شود.

به گفته وی ،پیش از این نیز کار مرمت این اثر تاریخی با انجام جمع‌آوری نخاله‌ها، مرمت و دوخت و دوز ترک‌ها، اجرای کاهگل حفاظتی، سیم‌گل و اجرای کنگره لبه بارو اجرا شد.

سرپرست اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان شاهرود افزود: مجموعه برج و باروی شاهرود شامل بقایای به جای مانده از حصار قدیم اطراف این شهر، از بناهای دوره قاجاریه است.

وی با بیان اینکه این اثر تاریخی با شماره ۳۹۴۶ در تاریخ ۲۲/ ۰۳ /۱۳۸۰ در فهرست آثار ملی ثبت شده است، اظهار داشت: بنای برج و باروی تاریخی شاهرود از خشت خام ساخته شده است.

 ۱۸۰ هزار و ۷۹۴ گردشگر در تعطیلات نوروزی امسال از جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و فرهنگی شاهرود بازدید کردند.

شهرستان شاهرود با توجه به اقلیم‌های متنوع و وجود هشت منطقه گردشگری مصوب هیات دولت، هشت روستای گردشگری، یک شهر نمونه گردشگری، جاذبه های تاریخی و عرفانی و طبیعی متعدد، در طول سال پذیرای گردشگران بسیاری است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha