تشکل‌های اجتماعی محل تجمیع تجارب و اندیشه ها است

بوشهر - ایرنا - مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری بوشهر گفت: ظرفیت گسترده و چشمگیر تشکل‌ها و فعالان اجتماعی به عنوان محل تجمیع تجارب، اندیشه‌ها و راهکارها می‌تواند در تمام حوزه های اجتماعی راه‌گشا باشد.

سید عباس موسوی نژاد روز شنبه به مناسبت ۲۲ مرداد روز ملی تشکل‌ها و مشارکت‌های اجتماعی در گفت وگو با ایرنا افزود: در دنیای امروز لازمه ایجاد جامعه ای با نشاط و پویا فراهم آوردن بستری مناسب برای تبادل نظر و تجربیات افراد و همیاری قشرهای گوناگون جامعه در حوزه های مختلف اجتماعی است که این مهم از طریق فعالیت‌های داوطلبانه مردم در شکل تشکل‌های اجتماعی ایجاد می شود.

وی بیان کرد: در زمان حاضر ۲۷۶ سازمان مردم نهاد (سمن) در استان بوشهر ثبت شده که از این شمار ۹۶ سمن استانی و ۱۸۰ سمن دیگر نیز شهرستانی هستند.

موسوی نژاد اضافه کرد: از این شمار سازمان مردم نهاد ثبت شده در استان بوشهر ۴۰ سمن در حوزه محیط زیست، گردشگری و اقوام، ۵۲ سمن در حوزه امور اجتماعی، فرهنگی و هنری، ۲۵ سمن در حوزه کودکان، امور زنان و خانواده، ۴۵ سمن در حوزه امور حمایتی و نیکوکاری، ۲۶ سمن در حوزه بهداشت، سلامت و رفاه اجتماعی و مابقی در حوزه های کارآفرینی و اشتغال، پیشگیری از آسیب‌ها، ورزشی، حقوق شهروندی، عمران و آبادانی، توسعه ارزش‌ها و فرهنگ اسلامی هستند که در حوزه های اجتماعی مختلف فعالیت می کنند.

وی اظهار کرد: فلسفه وجودی تاسیس تشکل‌های اجتماعی دستیابی به هدف‌های انسان دوستانه، حل مسائل اجتماعی، افزایش سرمایه اجتماعی، کنترل ناهنجاری‌های اجتماعی، همبستگی اجتماعی و مشارکت عمومی، گروه گشایی، توانمند سازی اجتماعی، ارتباط بین مردم و دولت و اشتراک فعالیت‌های داوطلبانه است.

موسوی نژاد، هدف از تاسیس تشکل‌های مردم نهاد پیشبرد اهداف اجتماعی است.

وی نبود حمایت مادی و معنوی، محدودیت‌های قانونی، نداشتن اعتقاد مدیران به کارایی تشکل‌ها، نبود قانونی مدون و یکپارچه با رویکردی توسعه نگرانه، نگاه تبعیض گرایانه، نداشتن اعتماد به تشکل‌ها برای واگذاری طرح‌ها و پروژه‌ها، نهادینه نبودن نقش و جایگاه تشکل‌ها در تصمیم گیری‌های دستگاه‌ها و مراجع دولتی، نبود اعتماد اجتماعی و پذیرش اعضای جامعه، نبود توانایی در تامین هزینه ها به منظور اجرای برنامه ها را از جمله مشکلات تشکل‌های مردم نهاد عنوان کرد.

موسوی نژاد بیان واقعیت موجود پدیده‌های اجتماعی، شناسایی معضلات اجتماعی، آگاهی بخشی عمومی مسایل اجتماعی، اطلاع رسانی کارکرد دولت به عموم مردم، توانمندسازی اقشار مختلف جامعه، کمک به برقراری عدالت در جامعه و حمایت از جامعه هدف را از جمله کارکردهای تشکل‌های اجتماعی در استان بوشهر عنوان کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha