حمایت قاطع دولت سیزدهم با تخصیص اعتبار ۲۰ میلیارد تومانی برای تکمیل نیروگاه زباله‌سوز نوشهر

نوشهر - ایرنا - عزم دولت سیزدهم برای تسریع در تکمیل نیروگاه زباله سوز شهرستان نوشهر با تخصیص ۲۰ میلیارد تومان اعتبار مصوب از محل سفر رئیس جمهور و پایانی برای پرونده معضل زباله به عنوان فاجعه انسانی و زیست محیطی پس از سال ها کش و قوس در این منطقه رقم خورد.

به گزارش ایرنا، انباشت زباله یا به عبارتی همان طلای کثیف در سالیان اخیر با توجه به محیط زیست شکننده ،حساس و همچنین گردشگر پذیربودن مازندران به معضل بزرگی برای استان تبدیل شده بود و هر روزه شاهد قد کشیدن محل دپوی زباله به صورت بحرانی در چندین دهه‌ اخیر در دل سبزترین مناطق مازندران همچون جنگل و مراتع بودیم که علاوه بر پیامدهای زیست محیطی همچون شیرابه های خطرناک و سمی برای بهداشت مردم و محیط زیست، چهره ای زشتی از مناطق بکر و جاذبه های طبیعی مازندران به نمایش می گذاشت.

موضوع مدیریت پسماند به عنوان یکی از اولویت های مهم به ویژه در مازندران مطرح است و مدیریت بهینه زباله ها نقش مهمی در ارتقاء کیفیت محیط زیست و جلوگیری از انتشار و انتقال انواع بیماری ها، ایجاد بوی نامطبوع و چشم اندازهای نامناسب و بروز انواع آلودگی های محیط زیستی (آب، خاک و هوا) خواهد داشت.

احداث نیروگاه زباله سوز در نوشهر نخستین نیروگاه زباله سوز کشور بود که در راستای طرح زیست محیطی به ویژه دراستان های شمالی مورد توجه قرار گرفت و عملیات ساخت این نیروگاه در تیرماه سال ۱۳۹۰ با حضور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست وقت کشور در زمینی به گستره حدود ۲ هکتار در منطقه "پلنگ چال" نوشهر کلنگ زده شد و قرار بود طبق وعده های داده شده در آئین آغاز عملیات اجرایی این طرح ملی ظرف مدت دوسال ساخته و به بهره برداری برسد.

ولی عملیات اجرایی نیروگاه زباله سوز به علت مشکلات زیست محیطی ، تحریم و در پی تخصیص نیافتن اعتبار لازم تعطیل شد و از سال ۱۳۹۳ ادامه آن با توجه به آسیب های فاجعه بار زباله به محیط زیست و در پی آن معضلات بهداشتی در دستور کار قرار گرفت، این پروژه ملی علی رغم بهره‌برداری رسمی در اواخر سال ۹۹ تا بهمن ماه سال گذشته به دلیل نبود اعتبار و آب کافی تنها روزانه ۷۰ تن زباله می سوزاند و این در حالی بود که براساس قرارداد باید روزانه ۲۰۰ تن زباله می سوزاند.

در بازدید شبانه سیدمحمود حسینی پور استاندار مازندران در ۱۵ بهمن ماه سال گذشته از نیروگاه زباله‌سوز نوشهر و مشاهده نشت شیرابه از زباله‌های دپو شده وی نیز بر ضرورت رفع هر چه زودتر این مشکل زیست محیطی و همچنین با ظرفیت کامل سوزاندن زباله در نیروگاه زباله سوز نوشهر تاکید کرد تا علاوه بر جلوگیری از دپو شدن زباله ها جدید، بتوان از برق تولید شده توسط این نیروگاه زباله نیز استفاده شود.

حمایت قاطع دولت سیزدهم با تخصیص اعتبار ۲۰ میلیاردی تومانی برای تکمیل نیروگاه زباله‌سوز نوشهر

تخصیص هشت و نیم میلیارد تومان از محل مصوبات سفر رئیس جمهور

فرماندار نوشهر در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به سفر استانی رئیس جمهور به مازندران در اسفندماه سال گذشته اشاره کرد و گفت: در این سفر اعتباری برای سایت زباله سوز مازندران مصوب شد، که سهم نیروگاه زباله سوز نوشهر ۲۰ میلیارد تومان بود.

رستم زرودی ادامه داد: با پیگیری های صورت گرفته در یک ماه گذشته هشت و نیم میلیارد تومان از این میزان اعتبار مصوب تخصیص یافت که برای ساماندهی شیرابه و باز گرداندن زباله های قدیمی و سرند کردن آنها برای سوزاندن هزینه شده است.

دولت با چنین اقدامی گامی در جهت تحقق منویات رهبر معظم انقلاب که حل مسائل و مشکلات زیست محیطی را نیازمند برنامه ریزی، تدبیر ، پیگیری ، جدی و قاطعیت دستگاه های مرتبط دانستند و بارها تاکید داشته اند که حفظ محیط زیست یک وظیفه حاکمیتی است و باید با تهیه سند ملی محیط زیست و پیوست زیست محیطی برای همه طرح های عمرانی ، صنعتی و همچنین جرم انگاری تخریب محیط زیست، به این وظیفه بسیار مهم، عمل شود برداشت. 

فرماندار نوشهر، نیروگاه زباله‌سوز را مهمترین پروژه ملی در مدیریت پسماند و مقابله با چالش‌های زیست محیطی در غرب مازندران بر شمرد و ادامه داد: با توجه به اهمیت موضوع به صورت هفتگی از نیروگاه زباله سوز بازدید دارم تا با نظارت لازم در روند تکمیل این پروژه ملی تسریع شود.

وی به ضرورت برطرف کردن خطرات زیست محیطی ناشی از شیرابه‌های زباله‌ها در نیروگاه زباله سوز تاکید کرد و افزود: بدین منظور برای تصفیه شیرابه‌ها خروجی از سیستم نیروگاه زباله سوز یک لاگون(سیستم تبخیری تصفیه شیرابه) در قالب پنج حوضچه احداث شده و مرحله آبندی آنها در حال انجام است تا به بهره برداری برسد.

زرودی ابراز امیدواری کرد با توجه به اتمام ساخت ابنیه تصفیه شیرابه تا یک ماه آینده و نصب تجهیزات خریداری شده پیش بینی می شود تا ۲ ماه آینده تصفیه خانه شیرابه نیروگاه زباله سوز نوشهر تکمیل و با نظارت و تایید محیط زیست به بهره برداری برسد.

پیشرفت ۹۳ درصدی ساخت ابنیه تصفیه شیرابه

شهردار نوشهر نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: با پیگیری معاون عمرانی استاندار، فرماندار و نماینده هشت و نیم میلیارد تومان اعتبار مصوب از محل سفر رئیس جمهور و منابع داخلی تاکنون ساخت ابنیه تصفیه شیرابه نیروگاه زباله سوز نوشهر ۹۳ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

عباسعلی شیرینی همپا ادامه داد: با اتمام ساخت ابنیه تصفیه خانه شیرابه توسط شهرداری ، نصب تجهیزات تصفیه شیرابه نیز به زودی از سوی شرکت تی تی اس انجام خواهد شد و در این راستا باتوجه به نزدیکی اتمام ساخت ابنیه نامه نگاری نیز در این رابطه با شرکت شده تا پایان شهریور تجهیزات کامل به محل منتقل یابد و این در حالی است که بخشی از تجهیزات تصفیه شیرابه خریداری شده و در حال حاضر در نیروگاه قرار دارد.

وی میزان اعتبار هزینه شده برای ساخت نیروگاه زباله سوز نوشهر را تاکنون حدود ۱۲۰ میلیارد تومان اعلام کرد و افزود :‌ از این میزان اعتبار بیش از ۲۸ میلیارد تومان دولت ، بیش از ۲۶ میلیارد تومان از محل اعتبارات سفر  رهبر معظم انقلاب به منطقه، بیش از ۴۷ میلیارد تومان از محل سازمان همیاری شهرداری‌ها، ۱۵ میلیارد تومان نیز از محل ماده ۱۲ ، ۱۰ و ماده ۱۸۰ و مازاد درآمد و ۲ میلیارد و ۵۴۰ میلون تومان نیز از محل اعتبارات استانی است.

تولید برق و انتقال آن شبکه سراسری برق

شهردار نوشهر از خرید دستگاه "پست پاساژ " برای انتقال برق تولیدی نیروگاه و اتصال آن به شبکه سراسری از سوی شهرداری خبر داد و گفت: این در حالی است که براساس قرار داد خرید این دستگاهها بر عهده شهرداری نبوده است.

وی با اشاره به تولید روزانه سه مگاوات برق در نیروگاه زباله سوز نوشهر افزود: از این میزان برق تولیدی یک مگاوات برای استفاده نیروگاه و ۲ مگاوات باقی مانده نیز به شرکت توانیر فروخته می شود.

تامین بیش از هشت لیتر آب در ثانیه 

همپا همچنین از فراهم کردن تمامی مقدمات از قبیل تامین آب برای فعالیت کامل نیروگاه زباله سوز به میزان بیش از هشت لیتر بر ثانیه اشاره کرد و اظهار داشت: در حال حاضر نیروگاه زباله سوز نوشهر به ظرفیت کامل سوزاندن ۲۰۰ تن زباله در روز نزدیک شده است تا از دپو شدن زباله ها جدید جلوگیری کند.

وی ادامه داد: شهرداری همچنین کانال های حایل بین جنگل و سایت که در شیب ملایمی قرار دارد و انباشته از زباله های سال های گذشته بود پاکسازی کرده و در حال حاضر ۱۰ کامیون همزمان قادر به حرکت تا ورودی زباله سوز هستند و این در حالی است که قبل از آن ۲ کامیون به سختی تردد می کردند.

کناره گیری پیمانکاران چینی

شهردار نوشهر تصریح کرد: براساس قرار دارد احداث نیروگاه زباله سوز نوشهر قرار بود با کمک چینی ها انجام شود ولی با کناره گیری آنها از تکمیل نیروگاه زباله سوز نوشهر به دلیل تحریم های ظالمانه آمریکا این پروژه با تکنولوژی بومی ساخته شد و در این راستا حتی نرم افزار مدیریتی زباله سوز با شبیه سازی از نیروگاه زباله سوز تهران از سوی متخصصان داخلی تهیه و نصب شد.

شهردار نوشهر همچنین بر ضرورت تغییر و تحول دائمی با نظارت دستگاه های ناظر همچون استانداری، محیط زیست و سازمان انرژی های نو براساس قرار داد تاکید کرد و خاطرنشان کرد: نیروگاه زباله سوز نوشهر با حضور دستگاه های ناظر و اتصال به سامانه های محیط زیست و تایید آنها، به مدت هفت سال از سوی شرکت تی تی اس برای تولید برق از سوزاندن زباله ها اقدام خواهد کرد.

بر اساس آمار روزانه سه هزار تن زباله در مازندران تولید می شود که با فعالیت نیروگاه زباله سوز ساری و نوشهر حدود ۳۰ درصد از این زباله ها تبدیل به انرژی خواهد شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha