۶ شهریور ۱۴۰۱، ۱۱:۱۵
کد خبرنگار: 1226
کد خبر: 84852671
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

۱۸ نانوایی متخلف در بجنورد شناسایی شد

۶ شهریور ۱۴۰۱، ۱۱:۱۵
کد خبر: 84852671
۱۸ نانوایی متخلف در بجنورد شناسایی شد

بجنورد-ایرنا- مدیر اجرایی اتحادیه نانوایی های بجنورد گفت: از آغاز اجرای طرح نصب کارتخوان هوشمند تاکنون، تخلف تراکنش صوری از ۱۸ باب نانوایی مرکز استان شناسایی و به اداره تعزیرات حکومتی معرفی شد.

رضا قاسیمان روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: بیش از ۸۰ بازرس اداره کل صنعت، معدن و تجارت، اداره جهاد کشاورزی و اداره تعزیرات حکومتی بجنورد در این طرح همکاری کردند که بررسی های اولیه نشان می دهد، برخی از تراکنش های صوری به علت مجاز انجام شده است، به گونه ای که سواستفاده مالی در آن رخ نداده است اما بررسی بیشتر بر این موارد انجام می شود.  

وی افزود: در این میان برخی نانوایی ها مدعی هستند که مشتری کارت به همراه نداشته و به صورت نسیه نان عرضه کرده اند و در روز دیگر اقدام به دریافت بهای نان کرده اند از این رو تراکنش بیشتری در این واحد نانوایی ثبت شده و در عمل تخلفی انجام نشده است.   

قاسمیان با بیان اینکه بررسی های بیشتر در این زمینه از نانوایی ها انجام می شود، گفت: با اجرای طرح نصب کارتخوان های هوشمند در نانوایی ها، تخلف این واحدهای صنفی نه تنها به حداقل رسیده بلکه راه را برای تخلف سودجویان نیز بسته است.

مدیر اجرایی اتحادیه نانوایان بجنورد خاطرنشان کرد: یکی از دغدغه ها، فروش آرد و نان خارج از شبکه است که این تخلف هم با نصب کارتخوان های هوشمند به شدت کاهش یافته است.  

نگرانی از فروش خارج از شبکه نان 

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی خراسان شمالی هم در این باره گفت: بازرسی ها و بازدیدهای میدانی نشان می دهد که شماری از افراد اقدام به خرید نان به میزان زیاد کرده و نان را  برای مصرف دام عرضه می کنند که در این میان کیفیت پایین تولید نان در شماری از نانوایی ها در تبدیل شدن نان به ضایعات موثر بوده است.

سید جلال موسوی با اشاره به اینکه قیمت نهاده های دامی بالا است و این امر سبب شده تا برخی دامداران از نان برای تغذیه دام استفاده کنند، گفت: بخشی از نان در نانوایی ها تجمیع و توسط نانوایان به قصد فروش به دامداری ها به نان خشک تبدیل می شود، افزایش قیمت نهاده های دامی از جمله سبوس سبب شده تا نان از چرخه مصرف انسانی خارج  شده و از  دامداری ها سر درآورد.

وی خاطرنشان کرد: اکنون قیمت تولید هر کیلوگرم نان با آرد دولتی سه هزار و ۴۰۰ تومان است اما قیمت نان خشک هفت هزار تومان است بر این اساس با خشک کردن چهار قرص نان می توان آن را با قیمت ۲ برابر به فروش رساند، این سود سبب شده تا انگیزه برای فروش خارج از شبکه نان بیشتر شود.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی خراسان شمالی گفت: در این زمینه واحدهای خبازی مکلف به عرضه محدود نان شده اند و نانوایان باید از انبوه فروشی خودداری کنند.  

سرانه مصرف آرد و نان در خراسان شمالی ۲ کیلوگرم بالاتر از میانگین کشوری است و مردم این استان نان خورتر هستند.  

هر فرد در خراسان شمالی ماهانه ۹.۵ کیلوگرم آرد و نان مصرف می کند که این رقم در کشور ۷.۵ کیلوگرم است.  

در این استان به ازای حدود ۶۶۰ نفر یک واحد نانوایی راه اندازی شده است که این رقم در کشور بر اساس آخرین آمار، ۲ برابر است.    

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha